FANtv-nl-logo-mobile

Alfa 147 (model 2005) aankondiging


De nieuwe Alfa 147, voor het eerst aan het publiek getoond tijdens de onlangs gehouden Autosalon van Parijs, is vanaf medio januari bij de Nederlandse dealers te bewonderen.


De huidige Alfa 147 heeft dit weten te bereiken door een combinatie van Italiaanse flair, state-of-the-art techniek en een goede mix van motoren en transmissies. Tel daar de introductie van de 5-deurs, de GTA, TI-versies, JTD diesels en CONNECT bij op en de aandacht van publiek werd constant vastgehouden. Echt succes houdt stand en nu is het dan de beurt aan de nieuwe 147.



Gespierde auto
Die nieuwe Alfa 147 biedt ongekend rijplezier. Een doodgewone rit wordt een heuse belevenis, want de wil om te racen zit de Alfa 147 in de genen. Niet eens zozeer vanwege zijn sportieve uitstraling, maar meer nog door zijn geweldige rijeigenschappen. De nieuwe Alfa 147 garandeert opwindende prestaties met een vleugje Italiaanse flair. Het is een goed geproportioneerde en gespierde auto. Bovendien wordt er weer een aantal nieuwe features geïntroduceerd, zoals een 110 kW/150 pk sterke 1.9 JTD 16V MultiJet dieselmotor, een splinternieuwe gerobotiseerde Easy Speed transmissie, een Comfort onderstel en geraffineerde veiligheidsvoorzieningen, waaronder Vehicle Dynamic Control (VDC) en gordijn-airbags.


Sportieve styling
De nieuwe Alfa 147 is ook nu weer als drie- en vijfdeurs model leverbaar, maar hij is duidelijk anders dan zijn voorganger. Een snelle blik leert dat de nieuwe Alfa 147 nog sterk op zijn voorganger lijkt. De grootste wijzigingen zijn gereserveerd voor de voor- en achterkant. De veranderingen aan de achterzijde zijn maar klein. Het gaat om een licht gewijzigde achterklep en aangepaste achterlichten, die wat zijn verlengd en een meer driehoekige vorm hebben gekregen. Aan de neus van de nieuwe Alfa 147 is meer gesleuteld. Daar valt direct de nieuwe grille op. Die is groter en wordt geflankeerd door nieuw ontworpen koplampen.

Tweekleurig dashboard
Achter het stuur voelt de bestuurder van de nieuwe Alfa 147 zich direct thuis. Aan de zitpositie is niets gewijzigd, zoals ook aan de vorm van het dashboard niet gesleuteld is. Wel is er gekozen voor een tweekleurig dashboard. Daarbij zijn diverse kleurcombinaties mogelijk, waaronder de chique combinatie van blauw op grijs, maar ook de bestaande klassieke combinaties met zwart op zwart, zwart op grijs en zwart op beige. Het dashboard is voorzien van materiaal met een zogenaamd 'waterbuffel' reliëf. De nieuwe Alfa 147 kreeg daarnaast een gewijzigd instrumentarium met een zilveren en zwarte achtergrond. Een nieuwe 'canneloni' bekleding voor zetels en deurpanelen en chromen frames die de tweeters in de portieren accentueren, inclusief nieuwe -in hoogte verstelbare- hoofdsteunen, completeren de wijzigingen in het interieur.




Easy Speed transmissie
De nieuwe 'Easy Speed' transmissie is ontwikkeld op basis van de bestaande Selespeed. Hij is gebruiksvriendelijker, terwijl hij toch het genoegen en het plezier van een handgeschakelde transmissie garandeert. Net als bij de Selespeed transmissie, wordt de koppeling vervangen door een elektrohydraulische automatische koppeling. In tegenstelling tot bij de Selespeed kent de bedieningspook van de vijfbak nu 3 apart in te leggen standen (N-neutraal, D-drive, R-reverse). De Easy Speed transmissie kent bovendien twee opties: Manual Mode en Automatic Mode. In de Manual Mode kan de bestuurder zelf schakelen en in de Automatic Mode neemt de transmissie het heft zelf in handen en bepaalt het wanneer er geschakeld moet worden. Bovendien kent de bak in Automatic Mode nog twee programma's: Sport en Normal. De laatste is bedoeld voor comfortabel rijden. In de Sport stand wordt langer in de versnellingen doorgetrokken. Overigens worden beide transmissies aangeboden (dus zowel Selespeed als Easy Speed).


 Maximale veiligheid
De nieuwe Alfa 147 is ongeëvenaard als het gaat om veiligheid. Aan de voorzijde heeft de nieuwe Alfa 147 geventileerde schijfremmen met een diameter van 284 millimeter. Achter zijn massieve schijven van 251 millimeter gemonteerd. Alle uitvoeringen zijn standaard uitgerust met een Anti-Blokkeer remSysteem (ABS) in combinatie met elektronische remkrachtverdeling. Standaard zijn alle versies nu uitgerust met zogenaamde gordijn-airbags, die ook bescherming bieden aan de achterpassagiers.


Stressvrij rijden
Hedendaagse technologische hoogstandjes, zoals Bluetooth telefoon, dual zone airconditioning, cruise control en een hoogwaardige Bose geluidsinstallatie behoren tot de mogelijkheden van de nieuwe Alfa 147. Daarnaast biedt Alfa twee niveaus van CONNECT aan.

Vergelijkbare artikelen