FANtv-nl-logo-mobile

Mégane Renault Sport 'Trophy'

Renault presenteert met de Mégane Renault Sport 'Trophy' een van de autosport afgeleide versie van de Mégane Renault Sport. De 'Trophy' onderscheidt zich door zijn straffere onderstel, zijn op hoge belastingen berekende remsysteem en zijn grafietkleurige 18-inch grote Bebop wielen.


Met het doel voor ogen een nóg sportievere versie van de Mégane Renault Sport op de markt te brengen zijn de dynamische eigenschappen daarvan aanzienlijk aangescherpt. Daarmee komt Renault tegemoet aan de klanten die steeds hogere eisen stellen aan het rijgedrag van hun auto. Het gewenste effect werd bereikt door toepassing van speciale onderdelen en afstellingen.

Met als resultaat een met tien procent verminderde rolneiging en verminderde lift- en duikeffecten bij snel optrekken en remmen. De verbeteringen zorgen daardoor voor nog meer tractie op alle soorten wegdek. Het natuurlijk optredende onderstuur is verder verminderd en het bochtgedrag van de 'Trophy' is nog dynamischer.


Met het doel voor ogen een nóg sportievere versie van de Mégane Renault Sport op de markt te brengen zijn de dynamische eigenschappen daarvan aanzienlijk aangescherpt. Daarmee komt Renault tegemoet aan de klanten die steeds hogere eisen stellen aan het rijgedrag van hun auto. Het gewenste effect werd bereikt door toepassing van speciale onderdelen en afstellingen. Met als resultaat een met tien procent verminderde rolneiging en verminderde lift- en duikeffecten bij snel optrekken en remmen. De verbeteringen zorgen daardoor voor nog meer tractie op alle soorten wegdek. Het natuurlijk optredende onderstuur is verder verminderd en het bochtgedrag van de 'Trophy' is nog dynamischer.


De schokdempers, veren en stabilisatorstangen zijn afgestemd op een nog sportievere rijstijl dan bij het chassis van de Mégane Renault Sport. De semi MacPherson voorwielophanging met onafhankelijk draaipunt heeft stuggere veren gekregen (42 N/mm ofwel 25% stugger). Om het vermogen beter op de weg te krijgen is tegelijkertijd de stabilisatorstang aangepast. Bij de achtertrein is de stijfheid van de veren met 77 procent toegenomen tot 44 N/mm.


De parameters van de elektronische hulpsystemen zijn aan het nieuwe onderstel aangepast. Het ESP-systeem kan voortaan zelfs naar wens worden uitgeschakeld. In geval van stevig remmen bij een uitwijkmanoeuvre brengt het systeem de auto vanzelf weer in de juiste koers. De drempel waarop het systeem in werking treedt is echter verhoogd en het effect is ook minder sterk ingrijpend. Ook het remsysteem is verder doorontwikkeld. Zo zijn de voor- en achterremschijven geperforeerd. Met als resultaat een verbeterde koeling, een optimale werking in geval van regen en een vermindering van de onafgeveerde massa.

Belangrijke verbeteringen zijn ook doorgevoerd bij het aangrijppunt van het rempedaal en de dosering van de remmen (een ontwikkeling die ook bij de Mégane Renault Sport is doorgevoerd). De diameter van de hoofdremcilinder is van 23,8 mm tot 25,4 mm toegenomen, voor een preciezer gevoel van het pedaal. Met het oog op het verhoogde remvermogen en de al genoemde preciezere werking van het rempedaal is de standaard noodstopbekrachtiging komen te vervallen, zodat de bestuurder zelf het remvermogen van zijn auto optimaal kan benutten. De Mégane Renault Sport profiteert eveneens van deze verbetering.


Het effect van de nieuwe, achttien inch grote en flink opengewerkte velgen is een afname van anderhalve kg onafgeveerde massa per wiel. Met het formaat 235/40 R18 voldoen de Dunlop SP Sport Maxx banden in ieder opzicht aan de eisen van dit sportonderstel. Dunlop en Renault Sport hebben een speciale compound ontwikkeld, die optimale grip op alle soorten wegdek garandeert. De stijfheid van het middelste gedeelte van het loopvlak zorgt voor een hoge rechtelijn stabiliteit bij hoge snelhedenen een optimale grip. Al deze facetten zorgen gezamenlijk voor zowel veilig als sportief rijgedrag.


De gelimiteerde serie Mégane Renault Sport 'Trophy' werd onlangs gepresenteerd op de Salon van Genève 2005 en zal in Nederland vanaf juni 2005 te koop zijn voor € 34.145,-.

Vergelijkbare artikelen