FANtv-nl-logo-mobile

Mazda2 Modeljaar 2006

De nieuwe Mazda2 zal half april eindelijk bij de dealer staan. Het betreft een duidelijk opgefrist en verbeterd model met veel extra's.



In Frankfurde Mazda al de opgefriste versie van de in Europa zeer gewilde, compacte en praktische Mazda2. In tegenstelling tot in andere landen was deze compacte Japanner hier echter nog niet leverbaar. Daar komt nu verandering in.


Tot de uiterlijke wijzigingen horen nieuwe koplampen en achterlichten, andere wielen, nieuwe interieurmaterialen en – kleuren en een 1.4 liter CiTD common-rail turbodieselmotor die voldoet aan Euro Stage IV. In alle Europese landen wordt de Mazda2 nu standaard geleverd met ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD) en noodstophulp.


De introductie van de Mazda2 in 2003 betekende een keerpunt in de recente geschiedenis van Mazda. De Mazda2 was de tweede van de zogenaamde newgeneration auto's, na de Mazda6, en was de eerste Mazda ooit die in Europa werd geproduceerd. De Mazda2 werd speciaal ontwikkeld voor de Europese markt en wordt in samenwerking met Ford gebouwd in Valencia, Spanje. Door deze samenwerking keerde Mazda niet alleen terug in het grootste segment van Europa, maar werd de compacte Mazda2 tegelijkertijd losgekoppeld van valutaschommelingen waardoor deze vlot ogende en praktische Zoom-Zoom compact ook blijvend betaalbaar werd.


De eerste Mazda2 rolde in januari 2003 van de band en koppelde een verfijnde vormgeving en een ruim, functioneel en comfortabel interieur aan Zoom-Zoom rijeigenschappen die ervoor hebben gezorgd dat de Mazda2 een van de meest verkochte Mazda's werd. Sinds zijn introductie werden er in Europa bijna 90.000 Mazda2'n verkocht (t/m juni 2005). In Nederland waren er dat in dezelfde periode 5644. De populariteit van de Mazda2 blijft groeien, want in het tweede verkoopjaar (2004) nam de verkoop ten opzichte van 2003 toe met 57 procent. De Mazda2, in Japan verkocht onder de naam Demio, is wereldwijd een van de meest succesvolle producten van Mazda. In 2004 vonden 118.036 nieuwe Mazda2/Demio's een eigenaar. Ook de media weten de Mazda2 op waarde te schatten, want de Mazda2/Demio sleepte in 2002 en 2003 in Japan en in diverse Europese landen in totaal 16 prijzen in de wacht.



De Europese klant waardeert de belangrijkste eigenschappen van de Mazda2, zijn prettige rijeigenschappen en het lage brandstofverbruik, en koopt in 33,5 % van de gevallen een 1.2 liter of 1.4 liter benzineversie (tussen introductie en juni 2005). Van alle Mazda2-kopers koos in dezelfde periode 27 % voor de 1.4 liter CiTD common-rail diesel en 6 % voor de 1.6 liter.


De ingenieurs van Mazda hebben zich bij het ontwikkelen van verbeteringen geconcentreerd op het behoud van de aantrekkelijke kanten van de Mazda2. De karakteristieke vormgeving met zijn Zoom-Zoom gezicht wordt opgewaardeerd met nieuwe carrosseriekleuren, nieuwe wielen, andere verlichtingsunits en mistlampen. In
het interieur worden nieuwe materialen toegepast. De toetsen en de displaykleur van de geluidsinstallatie zijn gewijzigd voor meer stijl en gebruiksgemak. Het motorengamma is uitgebreid met een schonere versie van de 1.4 liter CiTD common rail turbodiesel, die nu voldoet aan Euro Stage IV. In alle Europese landen wordt de
Mazda2 standaard geleverd met ABS, elektronische remkrachtverdeling en noodstophulp.


Exterieur – sportief en verfijnd
De nieuwe Mazda2 behoudt zijn sportieve en karakteristieke exterieur met de onmiskenbare Zoom-Zoom neus, krachtige schouderlijn en een brede en onderscheidende achterpartij, die de auto een jong en speels uiterlijk geven. Met zijn grote bumper en de in de voorbumper doorlopende vijfhoekige grille kan de voorzijde als gedistingeerd worden omschreven. Dit wordt nog verder beklemtoond door de nieuwe, elegante koplampunits met individuele ronde lampen en de ronde mistlampen daaronder, die voor een sportief tintje zorgen.


De nieuwe 16 inch lichtmetalen velgen en de (nu) zwart gekleurde C-stijl zetten de sportieve uitstraling kracht bij. De achterlichten hebben individueel gekleurde lenzen en een heldere lenskap die de jeugdigheid en sportieve look verder benadrukken. De Mazda2 is nog steeds in een groot aantal carrosseriekleuren verkrijgbaar, waaraan
nieuwe kleuren blauw, grijs en groen werden toegevoegd.



Interieur — kwalitatief hoogwaardig
Het interieur van de Mazda2 was altijd al smaakvol, goed afgewerkt en gemaakt van eersteklas materialen. Het titanium-look instrumentenpaneel, de portierklinken en de schakelaars voor de ruitbediening zorgen samen voor een sportieve elegantie die voor een auto in deze klasse ongekend is.


Voor de stoelen en deurpanelen van de Mazda2 Modeljaar 2006 werden nieuwe materialen gebruikt. Het donkergrijze interieur van het instapmodel werd vervangen door een interieur van hoogwaardiger materiaal in een nieuwe zwarte kleur, die visueel beter aansluit bij de titaniumkleur van het instrumentenpaneel. De overige versies,
met inbegrip van de Sportive, hebben een interieur waarvoor nieuwe bekledingsmaterialen zijn gebruikt. Bepaalde functietoetsen werden overgebracht naar het stuurwiel. Deze doordachte details zijn aanvullingen op de reeds in het voorjaar doorgevoerde wijzigingen en bezorgen de Mazda2 meer stijl en gebruiksgemak.


Functionaliteit en uitrusting
De Mazda2 behoudt zijn functionaliteit en is nog steeds een auto waarin 5 volwassenen in comfort en stijl kunnen reizen. De Mazda2 is 3.925 mm lang en 1.680 mm breed en nu 1.530 mm hoog omdat de dakrails zijn weggelaten. Deze afmetingen zorgen voor een binnenruimte die uniek is voor een auto in deze klasse. Volop ruimte voor
comfortabele stoelen die optimale zijdelingse steun bieden (voorin), zowel voorin als achterin voldoende beenruimte en ruimte op schouderhoogte en totaal negen opbergvakken. De voorpassagiers beschikken over bekerhouders en in de achterportieren bevinden zich flessenhouders. De deelbare rugleuning van de achterbank is neerklapbaar (de hoofdsteunen kunnen op hun plaats blijven) waarmee de bagageruimte vergroot kan worden tot 1.044 liter (van vloer tot dak). Dit gegeven, gecombineerd met de vier portieren, de hoog doorlopende achterklep en de lage drempel (513 mm vanaf de grond), maakt dat de Mazda2 in een paar handelingen tot een tweezits minibus kan worden omgetoverd voor het vervoeren van grote voorwerpen.


De Mazda2 beschikt standaard over een inklapbare sleutel en centrale vergrendeling met afstandsbediening, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbaar stuurwiel, een horizontaal en verticaal verstelbare bestuurderstoel, elektrisch bediende portierruiten vóór, ABS en elektronische remkrachtverdeling (EBD) met noodstophulp en maximaal zes airbags.



Motoren en onderstel
Het motorengamma van de nieuwe Mazda2 bestaat nog steeds uit drie pittige 16-kleps benzinemotoren met dubbele bovenliggende nokkenassen. Alle motoren springen spaarzaam met brandstof om, voldoen aan Euro Stage IV en komen tegemoet aan de wensen van de Europese klanten binnen dit segment.


Voor klanten die belang hechten aan lage gebruikskosten zonder daarvoor rijplezier te hoeven opofferen is er de 1.2 liter benzinemotor met een vermogen van 55 kW/75 pk bij 6.000 t/min en een maximumkoppel van 110 Nm bij 4.000 t/min bij een verbruik van slechts 6,3 liter benzine per 100 km (gecombineerd). Dan is er ook de 1.4 liter die
59 kW/80 pk bij 5.700 t/min produceert en een maximumkoppel heeft van 124 Nm bij 3.500 t/min, bij een verbruik van 6,6 liter brandstof per 100 km (gecombineerd). Voor sportieve rijders is er de nog krachtiger 1.6 liter benzinemotor met een vermogen van 74 kW/100 pk bij 6.000 t/min, en een maximumkoppel van 146 Nm bij 4.000 t/min en
een verbruik van 6,7 liter brandstof per 100 km (gecombineerd). De benzinemotoren zijn gekoppeld aan een nauwkeurig schakelende handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1.4 liter benzineversie kan ook worden geleverd in combinatie met een automatische vijftrapstransmissie, vooral handig in druk (stads)verkeer.


1.4 liter CiTD turbodiesel, conform Euro Stage IV
De Mazda2 is ook leverbaar met een soepele en pittige 1.4 liter CiTD common-rail turbodiesel die nu voldoet aan Euro Stage IV. Deze motor produceert 50 kW/68 pk bij 4.000 t/min en een maximumkoppel van 160 Nm bij slechts 2.000 t/min en levert daarmee voldoende vermogen over het gehele toerenbereik. Met een brandstofverbruik van slechts 4,7 liter per 100 km (gecombineerd), is de Mazda2.


Modeljaar 2006 diesel nu nog zuiniger
De 1.4 liter CiTD diesel is niet voorzien van een roetfilter maar voldoet toch aan de Euro Stage IV emissienormen dankzij een nieuwe regelmodule voor de aandrijflijn (PCM) en gewijzigde hardware. Hiertoe behoren een nieuw hogedruk-inspuitsysteem en verbeterde verstuivers met een kleinere doorlaat voor betere verstuiving en een
lagere uitstoot van deeltjes. Ook het uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR) onderging wijzigingen om de uitstoot van NOx omlaag te brengen. Zo werd de elektronische besturing van dit systeem vervangen, werd de onderdrukgestuurde regelklep vervangen door een elektrisch exemplaar en werden een nieuwe EGR-koeler, een
nieuwe smoorklep en een vuldruktemperatuursensor gemonteerd. Deze nieuwe technieken zorgen samen met een nieuwe katalysator dat wordt voldaan aan alle normen op gebied van de uitstoot van koolwaterstoffen en koolmonoxide. Het resultaat mag er zijn: een levendige, soepele en zuinige common-rail turbodiesel die nu nog goedkoper in gebruik is.


Meer actieve veiligheid
Het onderstel van de Mazda2 behoudt de eigenschappen die deze auto zo prettig maakt om in te rijden. De Mazda2 biedt niet alleen veel Zoom-Zoom rijplezier – dankzij een sterke en stijve carrosserie, precieze besturing, McPherson voorwielophanging en torsie-as achterwielophanging – maar biedt ook volop passieve en actieve veiligheid. De voorwielen zijn voorzien van robuuste geventileerde remschijven van 258 mm en de achterwielen van solide trommelremmen van 203 mm. Deze remmen brengen samen met de ABS, EBD en noodstophulp de Mazda2 in 42
meter vanaf 100 km/u tot stilstand.


De passieve veiligheid omvat onder meer maximaal zes airbags (afhankelijk van verkoopgebied), driepuntsgordels op alle zitplaatsen (met gordelspanners en spankrachtbegrenzers op de voorstoelen) en absorberende materialen in de B-stijlen en dakvoering. Dankzij deze voorzieningen behaalde de Mazda2 in zowel 2003 als 2004 vier sterren bij de EuroNCAP botsproeven.


Verbeteringen nieuwe Mazda2 in het kort


Exterieur
* Nieuwe verlichting vóór en achter
* Gewijzigde mistlampen
* Zwart gekleurde C-stijl
* Nieuwe 16 inch lichtmetalen wielen (Sportive)
* Drie nieuwe carrosseriekleuren
* Inklapbare sleutel standaard


Interieur
* Nieuw bekledingmateriaal voor stoelen en deurpanelen
* Verbeterde bedieningstoetsen voor radio op stuurwiel
* Motoren en onderstel
* Verbeterde 1.4 liter CiTD common-rail turbodiesel conform Euro Stage IV
* ABS, elektronische remkrachtverdeling en noodstophulp standaard in Europa

Vergelijkbare artikelen