Fiat Croma 1.8 16V
Fiat komt met een 1.8 16v Croma. De motor van dit nieuwe model levert 140 pk.
In de eerste maanden na de lancering van de nieuwe Fiat Croma zijn er al 36.000 van het nieuwe topmodel verkocht. Topdesigner Giorgetto Giugiaro tekende voor dit compleet nieuwe concept dat eind vorig jaar werd voorgesteld. Kernpunten van de nieuwe Croma zijn de nieuwe motoren en de interieurruimte. Met de 1.8 versie wil Fiat de auto aantrekkelijker maken voor rijders die meer eisen stellen aan de prestaties van de auto.
De motor
De 1.8 benzinemotor wordt gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak. De auto haalt een imposante topsnelheid van 206 km/h en accelereert in tien tellen naar de 100 km per uur. Niet alleen aan prestaties, maar ook aan het brandstofverbruik is aandacht besteed. De Croma 1.8 16v vraagt in de zogenaamde gecombineerde cyclus een keurige 7,5 liter op 100 kilometer. Omgerekend 1 op 13,3. En dat is geen theoretische waarde, maar een verbruik dat in praktijk ook heel goed haalbaar is.
Interieur en binnenruimte
De binnenruimte is een belangrijke troef van de Fiat Croma. Vijf volwassenen kunnen in de auto plaatsnemen, en voor hun bagage is er dan ook nog volop ruimte. De Fiat Croma is 4,75 meter lang, 1,77 meter breed en 1,60 meter hoog. Zijn wielbasis meet 270 centimeter. Vooral die grote wielbasis en een hoogte die ongeveer 10 centimeter boven de gebruikelijke afmetingen ligt, gaven Giugiaro letterlijk en figuurlijk de ruimte. De Croma behoort tot de ruimste auto's in zijn klasse.
Ook aan allerlei praktische details is veel aandacht besteed. Dankzij de vlakke vloer, de lage dorpels en de hoog geplaatste zitvlakken van de comfortstoelen maakt het interieur van de nieuwe Fiat toegankelijk. De ruime cabine staat bovendien borg voor een goede zitpositie en geeft veel hoofd- en beenruimte. De afstand tussen de beide zitrijen is ruim te noemen.
In standaard opstelling meet de bagageruimte 500 liter en dat is naar behoefte uit te breiden tot een inhoud van 1.610 liter. In een aantal uitvoeringen kan ook de rechter voorstoel voorover worden geklapt, zodat een laadlengte van maximaal 270 centimeter ontstaat. De bagageruimte kent een vernuftig modulair systeem: het biedt de mogelijkheid een geheel vlakke laadvloer te creëren, waarbijl meteen een verborgen bagagevak onder de vloer ontstaat. Ideaal voor een cameratas, laptop of handtas die liefst onzichtbaar moet worden opgeborgen.
Rijeigenschappen
Het onderstel is comfortabel en garandeert een voortreffelijke stabiliteit en bochtvastheid. Bij de vooras is een nieuwe generatie van het beproefde McPherson systeem toegepast en achter krijgt de Croma een fraaie Multilink wielophanging mee. De wielbewegingen worden aan beide zijden door een viervoudige wielgeleiding optimaal beheerst. In combinatie met het zeer stijve koetswerk en de snelheidsafhankelijk werkende elektro-hydraulische stuurbekrachtiging staat het borg voor een goed te beheersen weggedrag.
Veiligheid
Natuurlijk heeft Fiat ook aan de actieve en passieve veiligheid de nodige aandacht besteed. Naast geavanceerde (standaard gemonteerde!) technieken als ABS, EBD (elektronisch remkracht verdeling) is Fiats Comfort Wagon bijvoorbeeld altijd voorzien van zeven airbags. Waaronder een die de onderbenen van de bestuurder beschermt, een zogenaamde knie-airbag. Heel bijzonder in deze klasse. In de toonaangevende EuroNCAP crashtest behaalde de Fiat Croma onlangs de maximale score van vijf sterren. ESP (elektronische stabiliteitsregeling) is standaard op alle versies behalve de 1.8 16v en 1.9 JTD 120 pk.
Prijs
De Croma 1.8 16v kent een 'vanaf' prijs van € 25.495,- (Active). Met het oog op veeleisende enzakelijke rijders biedt Fiat de maatwerkoplossing Croma Business Connect aan. Standaard onder andere opgewaardeerd met Connect Navigatie, een GSM telefoonmodule en parkeersensoren. Deze kost € 28.995,-