FANtv-nl-logo-mobile

Citroën C-Crosser

Tijdens de Salon van Genève is de eerste SUV van Citroën voor het eerst te zien. Vanaf de zomer van 2007 staat hij bij de dealer, maar nu kun je hem vast zien op de Autorai.



De voorkant
De C-Crosser is direct herkenbaar als een Citroën. Dit met dank aan de opvallend geplaatste, verchroomde double chevrons, HET kenmerk van Citroën. De double chevrons lopen over de volledige breedte van de grille, om aansluiting te vinden bij de scherp gesneden koplampen. Het krachtige, brede vooraanzicht wordt verder versterkt door meerdere parallel aan elkaar lopende lijnen en een grille die de gehele breedte van de imposante voorbumper beslaat. De sportieve uitstraling wordt versterkt door de vorm van de koplampen, die de lijn van de motorkap en de welving van de wielkasten volgen. Ook de bij de achterruit scherp oplopende taillelijn benadrukt de dynamische vormen van de C-Crosser. Een krachtig accent wordt bovendien gevormd door de welvende wielkasten.


De achterkant
De achterzijde van de C-Crosser heeft een al even dynamische en robuuste vormgeving als het front. De rondlopende achterbumper sluit perfect aan bij de wielkasten, waardoor de auto een krachtig uiterlijk krijgt. Een fraaie chromen sierstrip zorgt voor een elegant accent. Deze sierstrip markeert bovendien het punt waar het bovenste en onderste gedeelte van de achterklep samenkomen, ter indicatie van het praktische gebruiksgemak van de uit twee delen bestaande achterklep.



Ook de achterlichten combineren stijl en functionaliteit. Deze hightech units zijn voorzien van LED's voor de achterlichten en remlichten, waardoor optimale verlichting samengaat met een laag energiegebruik.


De wielophanging van de vierwiel aangedreven C-Crosse omvat MacPherson veerpoten voor de voorwielen en een multi-link constructie voor de achterwielen. De SUV staat op speciale 18-inch banden van Michelin.


De binnenruimte
De C-Crosser is ruim. 4,64 m lang, 1,81 m breed en 1,71 m hoog inclusief dakrails) om precies te zijn. De auto biedt plaats aan maximaal zeven personen, met een derde zitrij die volledig onder de vloer kan worden opgeborgen. De tweede zitrij is over een lengte van 80 centimeter verschuifbaar. Zo kun je kiezen voor meer zitcomfort of voor een grotere laadruimte. Het reservewiel zelf is aan de onderzijde van de auto gemonteerd om de praktisch bruikbare ruimte in het interieur zo groot mogelijk te houden.


Een sterk punt van de C-Crosser is ook de in twee delen te openen achterklep. Wanneer deze volledig is geopend, versterkt het onderste deel de voordelen van de vlakke laadvloer, omdat de achterklep kan worden gebruikt om zware of grote voorwerpen naar binnen te schuiven. De achterklep kan zelfs als zitje worden gebruikt, tot een gewicht van maximaal 200 kilo. Een andere praktische eigenschap van de laadruimte is de zachte bagagecover, die twee standen heeft voor een passende combinatie met de verschuifbare tweede zitrij. Daarnaast bieden twee aluminium zijrails en vier bevestigingshaken mogelijkheden om accessoires als een bagagenet aan te brengen.



De dynamische styling van het exterieur van de C-Crosser wordt ook in het interieur voortgezet. Het dashboard is overzichtelijk en de wijzerplaten met aluminium omlijst. De bestuurder kan onder meer beschikken over een met leder bekleed stuurwiel en een comfortabele stoel.


Alleen met  2.2 HDi dieselmotor
Bij zijn introductie is de C-Crosser leverbaar met een nieuwe 2.2 HDi dieselmotor die via een handgeschakelde zesversnellingsbak een vermogen van 156 pk overbrengt. Deze dieselmotor is standaard voorzien van een roetfilter en is ook geschikt voor gebruik van 30% biobrandstof. We hebben hier dus te maken met een SUV die het milieu niet zo heel zwaar belast. Het koppel van deze motor bedraagt 380 Nm.


Geef je mening over deze auto!

Vergelijkbare artikelen