FANtv-nl-logo-mobile

BMW M3 Coupé (model 2007)

Tijdens de Salon van Genève was hij al als concept te zien, maar nu is de productieversie gepresenteerd. Hier de details, de vanaf-prijs en de foto's.



Het is de vierde generatie van het model. De nieuwe BMW M3 Coupé is leverbaar vanaf september voor 99.500 euro.


Het belangrijkste verschil is te vinden onder de aluminium motorkap met de kenmerkende 'powerdome'. In plaats van de zesvoudig tot 'Engine of the Year' gekroonde 3,2 liter zes-in-lijn motor beschikt de nieuwe BMW M3 namelijk voor het eerst over een hoogtoerige V8 motor. Bij deze manier gebruikt BMW technieken en lichtgewicht materialen die ook op de V8 van de BMW Sauber F1 bolide worden toegepast. Mede hierdoor weegt de nieuwe V8 maar liefst 15 kg minder dan de eerder genoemde zes-in-lijn motor.


De 3.999 cc metende, atmosferische achtcilinder krachtbron van de nieuwe BMW M3 Coupé staat met een vermogen van 309 kW/420 pk en een koppel van 400 Nm garant voor sportief spektakel van het hoogste niveau. Deze indrukwekkende V8 is met een maximum toerental van 8.400 toeren per minuut de hoogsttoerige motor die BMW ooit op een in serie geproduceerde auto toepaste. Bovendien is 85 procent van het koppel beschikbaar over een uitzonderlijk breed toerengebied van 6.500 tpm, zodat de nieuwe BMW M3 kan voorzien in sportieve, maar tegelijkertijd uiterst toegankelijke rijeigenschappen.



Accelereren van 0 tot 100 km/u neemt met de nieuwe BMW M3 slechts 4,8 seconden in beslag. Het vermogenis begrensd tot 250 km/u elektronisch. Toch blijft het gecombineerde brandstofverbruik van de nieuwe BMW M3 beperkt tot 12,4 liter per 100 kilometer.


Minstens zo bijzonder als de techniek onder de motorkap is dat de nieuwe BMW M3 Coupé als eerste model in zijn segment is voorzien van een lichtgewicht dak waarin zichtbaar carbonfiber is verwerkt. Mede hierdoor kon zowel het gewicht als het zwaartepunt van de auto verder worden verlaagd. Dat het zoeken naar gewichtsbesparing zijn vruchten heeft afgeworpen, blijkt wel uit het vermogen van minder dan 3,8 kg/pk. Dit resulteert in beduidend snellere rondentijden op de Nordschleife van de Nürburgring ten opzichte van alle voorgaande M3 modellen. De nieuwe BMW M3 beschikt verder over speciale attributen zoals een oliegekoelde zesversnellingsbak met speciale koppeling, een variabel M sperdifferentieel, aluminium draagarmen en een high-performance compound remsysteem. Met het als optie leverbare MDrive bedieningsconcept kan de bestuurder diverse instellingen, waaronder nu ook de stuurkarakteristiek naar eigen behoefte instellen en programmeren. Wordt MDrive gecombineerd met EDC (Electronic Damper Control) dan kan de bestuurder bovendien de veerkarakteristiek van de auto instellen. Op deze manier kan dus, net als in de racerij, de set-up van de auto afgestemd worden op de rijstijl en de omstandigheden.


Hoewel de nieuwste generatie van de BMW M3 werd ontwikkeld op basis van de BMW 3 Serie Coupé is het uiterlijk radicaal anders. Alleen de twee portieren, het kofferdeksel, de koplampen en achterlichtunits werden overgenomen van de BMW 3 Serie Coupé, de overige carrosseriedelen werden speciaal voor de nieuwe BMW M3 ontwikkeld. De auto heeft dan ook een duidelijk eigen karakter. Behalve de motorkap met opvallende powerdome en twee grote luchtinlaten laten details als geprononceerde dorpels en lichtmetalen velgen in BMW M design geen ruimte voor twijfel over de sportieve eigenschappen van deze auto.



Ook bij het ontwerpen van het interieur zijn de specialisten van BMW M GmbH erin geslaagd de sportiviteit optimaal tot uiting te brengen. Een dubbel, wit verlicht instrumentarium met rode wijzers, een met leder bekleed BMW M stuurwiel en een nieuw, op de bestuurder georienteerd middenconsole dragen hiertoe bij. Ook de rest van de afwerking in zwart leder met carbon-look of geborsteld aluminium onderstreept de superieure sportiviteit van de nieuwe BMW M3 Coupé.


Geef je mening over deze auto!

Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl