FANtv-nl-logo-mobile

Ford Fiësta (model 2008)

Ford gaat in Europa als zijn compacte modellen vernieuwen. De Fiësta is als eerst aan de beurt.


Op de autosalon van Genève zal de 3-deurs versie maakt zijn internationale debuut maken. Hier vast de eerste informatie en foto's.



Tussen 2008 en 2010 zal de nieuwe Ford Fiësta op de markt komen in Europa, Azië, Zuid-Afrika, Australië en Amerika. Er zijn sinds de introductie in 1976 12 miljoen exemplaren van de populaire kleine auto verkocht. Met het nieuwe model kan Ford weer even vooruit, want de Fiësta is helemaal aangepast aan de moderne eisen.  
Een groot aantal technieken uit grotere modellen zijn overgenomen.


De nieuwe Ford Fiesta is nauw verwant aan de Verve Concept die met veel enthousiasme werd ontvangen tijdens de autotentoonstelling van Frankfurt 2007.  Deze auto was een van de drie Verve Concepts die samen met de andere, beide vierdeurs sedan modellen, zijn afgestemd op de smaak van de regionale markt. De twee vierdeurs sedans  zijn getoond in Guangzhou (China) en op de North American International Auto Show in Detroit. Samen hebben deze concepten de weg geplaveid voor Fords nieuwe internationale programma voor kleine auto's voor de periode 2008 tot 2010 waarbij de Europese Fiesta als eerste model in productie gaat. 


De Europese productie van de nieuwe Fiesta start najaar 2008 in de Ford-fabriek in Keulen. Later, als de productie gestaag toeneemt, biedt de Ford-fabriek in Valencia extra Fiesta-capaciteit in 2009.


Net zo groot, maar wel lichter
Het nieuwe model behoudt de compacte afmetingen van zijn voorganger, maar is lichter en volgens Ford ook sterker. De afmetingen in stand houden was bnelangrijk aangezien dit gunstig is voor het brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Een financieel aantrekkelijk milieulabel is belangrijk in dit segment.



Extra veilig
Een ander belangrijk punt bij het ontwerp was de veiligheid. De Fiësta is voorzien van het Intelligent Protection System met 7 airbags, waaronder een knie-airbag voor de bestuurder. De nieuwe Fiesta maakt  gebruik van sterk staal in de carrosserie.  Het gebruik van speciale staalsoorten als boronstaal en tweefasenstaal zorgt voor structurele stijfheid ten opzichte van zijn lichte gewicht. Deze staalsoorten worden met name gebruikt in gebieden die essentieel zijn voor de veiligheid, zoals de A- en B-stijl, onderdeel van de ultrastijve “veiligheidskooi" van de Fiesta.


Weinig geluid
De dynamica-ingenieurs van Ford hebben hard gewerkt aan het verbeteren van het rijcomfort van de Fiesta en het zodanig isoleren van de auto dat windgeruis, weggeluid en motorlawaai zo min mogelijk het interieur binnendringen. De geluidsniveau´s in het interieur van de nieuwe Fiesta zijn hiermee voor een compacte auto laag geworden.


Electric-Power Assist Steering
E-PAS (Electric-Power Assist Steering) wordt voor het eerst in de Fiesta geïntroduceerd. E-PAS biedt het juiste evenwicht van bekrachtiging bij lage snelheden en prima gevoel en reactiesnelheid. E-PAS heeft nog een belangrijk voordeel. Het is een van de vele essentiële initiatieven om het brandstofverbruik van de Fiesta verder te verlagen. 


De elektrische stuurbekrachtigingspomp werkt alleen wanneer de stuurinspanning moet worden versterkt, in tegenstelling tot traditionele hydraulische PAS-pompen die constant werken wanneer de motor draait. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik.


Motoren
Nieuw in de Fiesta-reeks voor Europese markten is de populaire Ford Duratec 1.6-liter Ti-VCT-motor.  Deze 115 pk-motor met variabele nokkenastiming biedt een prestatieverbetering van 15 pk ten opzichte van de vorige Fiesta 1.6 16v benzinemotor zonder dat dit tot een hoger brandstofverbruik leidt.


Naast de hierboven genoemde motoren zijn in Europa ook een `1.25-liter (60 of 80 pk) en een 1.4-liter (91 pk) 16v Duratec-benzinemotor leverbaar. De dieselrijders kunnen kiezen tussen twee Duratorq TDCi common-rail dieselmotoren, de 1.4-liter (68 pk) en de 1.6-liter (90 pk met roetfilter), die zijn voorzien van vernieuwde injectietechnologie


De Fiesta is leverbaar met naar keuze de Ford Durashift handgeschakelde 5-versnellingsbak of (voor de 1.4 16v 91 pk versie) de Durashift automatische 4-versnellingsbak/


Human Machine Interface
Het meest opvallende kenmerk van het Verve Concept-interieur – de futuristische, op een mobiele telefoon geïnspireerde, Human Machine Interface in de middenconsole op het dashboard – is volledig overgenomen in het Fiesta interieur. Met de handige schakelaars in het stuurwiel kan de bestuurder de belangrijkste functies van het systeem gemakkelijk en intuïtief bedienen. Ook de futuristisch vormgegeven regelunits voor de klimaatregeling van de Verve Concept  zijn behouden gebleven in het productieontwerp van de Fiesta. 



Het nieuwe middenconsole is voorzien van een houder voor een MP3-speler, compleet met ingebouwde aansluitingen voor een extra (AUX) audiokabel en een USB, samen met het traditionele 12-volts stopcontact. Hiermee kan het audiosysteem van de auto de MP3-speler bedienen en opladen. Bluetooth-connectiviteit met spraakgestuurde technologie wordt eveneens aangeboden in de nieuwe Fiesta.

Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl