Peugeot 308 SW
Slechts enkele maanden na de introductie van de nieuwe 308 Hatchback in het middensegment, komt Peugeot nu met de SW-uitvoering van dit nieuwe model.
De 308 SW, waarvan we de concept-car al zagen op de Autosalon in Frankfurt, is de opvolger van de SW- en Break-uitvoering van de 307. De 308 SW bouwt verder op het succesvolle SW-concept van zijn voorganger.
Wat wegligging betreft is het onderstel van de 308 Hatchback aangepast aan de kenmerken van de SW-uitvoering. De elektrohydraulische stuurbekrachtiging zorgt voor een nauwkeurige besturing. De McPherson voortrein en de achterwielophanging met een flexibele traverse dragen daar in belangrijke mate aan bij.
Om een zo groot mogelijk publiek aan te trekken is er keuze vijf benzinemotoren, waarvan één BioFlex, en drie HDiF dieselmotoren met roetfilter. Ze kunnen gecombineerd worden met vijf versnellingsbakken, automatisch en handgeschakeld, waaronder een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak.
Tot de benzinemotoren van de 308 behoren verschillende VTi- en THP-motoren: Een 1.4 l VTi van 95 pk en 136 Nm, een 1.6 l VTi van 120 pk en 160 Nm, een 1.6 l THP van 150 pk, 240 Nm of met 175 pk en 240-260 Nm. Komende zomer wordt dit gamma nog aangevuld met een Bioflex-versie.
Het diesel-gamma bestaat uit een 1.6 l HDi van 90 pk en 215 Nm, een 1.6 l HDi van 110 pk en een koppel van 240-260 Nm, of een 2.0 l HDi van 136 pk met maar liefst 320-340 Nm.