Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster 722 S
Zo durven we de Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster 722 S wel te noemen. Deze in de Formule 1 werkplaatsen van McLaren gebouwde Mercedes is één en al sportiviteit.
In Parijs onthult Mercedes-Benz de SLR McLaren Roadster 722 S. Met deze auto krijgt open rijden een extreme dimensie. De 478 kW/650 pk sterke motor zorgt voor een topsnelheid van 335 km/h en een sprint van 0-100 in 3,7 seconden. Deze prestaties komen perfect tot hun recht door een extra sportief afgestemd onderstel, een nog verder verbeterde aerodynamica en een nog sportiever interieur.
Maar de meest bijzondere eigenschap van de Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster 722 S is dat hij ook zeer geschikt is voor 'gewoon' dagelijks verkeer. De open '722 S' wordt in een gelimiteerde oplage van 150 stuks geproduceerd.
De aanduiding 722 S verwijst ook bij deze Roadster naar het startnummer van de Mercedes-Benz 300 SLR waarmee Stirling Moss en zijn copiloot Dennis Jenkinson in 1955 de klassieke Mille Miglia wonnen. De SLR Roadster 772 S is alleen al door zijn 'kerncijfers' ook een winnaarstype. Zijn 5,5-liter V8 motor met supercharger wordt met de hand gebouwd bij Mercedes-AMG in Affalterbach. Het maximale vermogen bedraagt 478 kW/650 pk en het koppel 820 Nm. Deze motor valt op door zijn extreem snelle respons op het gaspedaal, maar ook door zijn onmiskenbare, krachtige V8-sound. De motor is gekoppeld aan een vijftraps automaat, die speciaal is ontworpen om een extreem hoog koppel aan te kunnen. Deze versnellingsbak biedt de bestuurder de keuze uit twee karakteristieken. De prestaties van de SLR McLaren Roadster 722 S zijn van het hoogste niveau. De topsnelheid bedraagt 335 km/h, de sprint van 0-100 km/h duurt slechts 3,7 seconden. Waar het kan en mag, accelereert de auto in 10,6 seconden van 0-200 km/h.
Sportief in alles
Vergeleken met de SLR McLaren Roadster is de '772 S' nog dynamischer. Dat komt door een verder verlaagde carrosserie (-10 mm) en een nog steviger afstemming van vering en demping. Samen met zeer lichte 19-inch aluminium velgen, leidt dat tot een bijzonder dynamisch en precies weggedrag. De vertraging wordt verzorgd door een remsysteem met keramische schijven. Dat betekent: indrukwekkende remkracht, ook bij langdurige/aanhoudende belasting.
Unieke aerodynamica, hoogwaardige softtop
Uiteraard is de softtop van de Mercedes-Benz de SLR McLaren Roadster 722 S ontworpen om extreme snelheden aan te kunnen. Hij opent en sluit semiautomatisch in 10 seconden. In het voorste gedeelte van de kap is een aluminium element opgenomen. Dit voorkomt dat de kap bij hoge snelheden bol gaat staan. Door de uitgekiende aerodynamische vormgeving van de auto is het mogelijk zelfs bij snelheden boven 200 km/h met het dak open een gesprek met de passagier te voeren.
In de achterbumper van de auto is een diffuser geïntegreerd. Deze zorgt samen met de vlakke bodem voor maximale downforce bij hoge snelheden. Ook de airsplitter vóór draagt bij aan maximale neerwaartse kracht. Bij het afremmen vanaf hoge snelheden komt de airbrake tevoorschijn. Dat veroorzaakt extra luchtweerstand waardoor de auto sneller afremt.
Carbonfiber-technologie voor prestaties en veiligheid
Het chassis van de Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster 722 S bestaat voor het grootste deel uit carbonfiber. Daarmee profiteert de auto van de ervaring die McLaren en Mercedes-Benz op dat gebied hebben opgedaan in de Formule 1. Speciaal voor deze Roadster is deze technologie nog verder ontwikkeld. Daardoor is de monocoque zeer licht en valt het op door zijn energieabsorberende vermogen. Daarmee vormt het een veiligheidsfactor van het hoogste niveau. Andere veiligheidsvoorzieningen zijn de 'crashstructuren' van carbonfiber, de met staal versterkte A-stijlen, de geïntegreerde rolbeugels, adaptieve airbags, knie- en sidebags en een waarschuwingssysteem voor de bandenspanning.
Het carbonfiber monocoque zorgt tevens voor een torsiestijfheid die ongekend is voor een open auto. Dat vertaalt zich ook in een weggedrag van grote klasse.
Zo ziet sportiviteit er uit
De Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster 722 S heeft uiteraard een extra sportief uiterlijk. Hij valt in eerste instantie op door zijn afwerking in de kleur crystal antimony grey. De luchtinlaten in de motorkap zijn uitgevoerd in contrasterend zwart en de lichtunits zijn 'verpakt' in een behuizing met de kleur palladium grey. De sportstoelen bieden buitengewoon goede zijdelingse steun en zijn bekleed met een combinatie van semi aniline leer en Alcantara. De stiksels zijn uitgevoerd in de kleur 300 SL red en dat geldt ook voor de veiligheidsgordels en de aanduiding 722 S op de hoofdsteunen. De pooknop en de handgreep van de handrem zijn bekleed met vochtabsorberend suède. Carbonfiber afwerkingsdetails geven het interieur een extra sportieve 'touch'.
Compleet en gelimiteerd
Tot de standaarduitrusting van de Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster 722 S horen een automatische airconditioning met twee klimaatzones, een premium Sound System van Bose, een multifunctioneel sportstuur met 'flippers' voor de bediening van de versnellingsbak en een navigatiesysteem met geïntegreerde radio en CD-speler.
De Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster 722 S wordt gebouwd in de Formule 1 werkplaatsen van McLaren in Woking (Engeland). De productie is gelimiteerd tot 150 exemplaren.