Suzuki Alto (model 2009)
Suzuki heeft meer informatie vrijgegeven over de nieuwe Alto die op de Autosalon in Parijs getoond wordt.
De Alto is het tweede model dat past in de tweede fase van Suzuki's strategie om wereldwijd dezelfde modellen te verkopen. Die modellen zijn toegespitst op gebruikersgemak en praktische inzetbaarheid. De nieuwe Alto biedt ruimte en comfort bij bescheiden buitenafmetingen en heeft een sportief aerodynamisch ontwerp. In de nieuwe Alto is de grote ervaring van Suzuki op het gebied van compacte auto's verwerkt. Suzuki verwacht op jaarbasis 60.000 Alto's in Europa te verkopen. De verkoop begint in het voorjaar van 2009.
Het concept
- Milieuvriendelijk
- Geringe uitstoot van CO2 en gunstig brandstofverbruik
- Licht van gewicht onder meer door uitgekiend materiaalgebruik
- Stijlvol en sportief ontwerp
- Voldoende ruimte en comfort binnen compacte afmetingen
De nieuwe Alto is vooral aantrekkelijk voor mensen die veelal in drukke woongebieden rijden en een auto willen die stijlvol, leuk, milieuvriendelijk en economisch qua aanschaf en gebruik is. De Alto is het zoveelste bewijs dat Suzuki streeft naar zuinige schone auto's die het milieu nauwelijks belasten, maar wel volop rijplezier en comfort bieden. De compacte buitenafmetingen spelen bij de Alto een hoofdrol.
Ontwerp, comfort en praktische eigenschappen
- Goed gestroomlijnd
- Stijlvol, sportief en jeugdig uiterlijk, afgestemd op de Europese smaak
- Geoptimaliseerd voor de passagiers voorin en achterin
- Voldoende opbergmogelijkheden in het interieur en een gebruiksvriendelijke kofferruimte binnen de compacte buitenafmetingen
De nieuwe Alto heeft een sportief uiterlijk. Het ontwerp is elegant en fraai als gevolg van de vloeiende vormen en strakke lijnen die aerodynamisch zeer verantwoord zijn. De auto is afgestemd op de Europese smaak en met een Cw-waarde van slechts 0.30 is hij goed voor een bijzonder laag brandstofverbruik en een lage uitstoot van CO2.
Het interieur is afgestemd op de inzittenden voorin. Toch is er ook achterin voldoende ruimte voor twee volwassenen. Handige opbergvakken voor kleine spulletjes zijn in het hele interieur te vinden. Er is voldoende ruimte voor bagage achter de achterbank. De achterbank is neerklapbaar om de bagageruimte flexibel uit te breiden.
Afmetingen
De nieuwe Alto is 3,50 meter lang, 1,60 meter breed en 1,47 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,36 m.
Prestaties en milieuvriendelijkheid
- 1.0-litermotor die aan Euro5-emissienorm voldoet
- Gemiddeld brandstofverbruik: 4,5 liter/100 km
- CO2-uitstoot: 103 g/km (!)
- McPherson-voorvering
- Starre achteras met schroefveren en geleidearmen
- Draaicirkel slechts 9.0 meter
Motor en transmissie
De nieuwe Alto heeft een driecilinder 1.0-liter-benzinemotor, die afkomstig is uit de Splash. De motor is licht, compact en de inwendige wrijving is laag. Het maximumvermogen bedraagt 50 kW (68 pk) bij 6.000 tpm en het maximumkoppel 90 Nm bij 4.800 tpm. Het verbruik is slechts 4,5 liter per 100 km (ruim 1 op 22) en de CO2-uitstoot blijft beperkt vanaf slechts 103 g/km voor de uitvoering met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een automatische versnellingsbak met vier overbrengingen vooruit (een zeldzaamheid op kleine auto's) is als optie leverbaar.
Vering
De voorvering is van het type McPherson. Hij is opgehangen aan een solide subframe met versterkingen bij de ophangpunten voor perfecte rij- en stuureigenschappen. Achter wordt de speciale starre achteras van Suzuki gebruikt die door drie geleidearmen goed op de plaats wordt gehouden. Tal van verfijningen zorgen voor goede rijeigenschappen. De schroefveren en dempers zijn tijdens uitgebreide tests in Europa optimaal afgestemd op de Europese eisen.
Suzuki heeft de Alto rijeigenschappen meegegeven die garant staan voor rijplezier in én buiten de stad. Goede eigenschappen in de rechte lijn, weinig rol van de carrosserie, een lichte besturing en goede verwerking van het rijden door kuilen of over hobbels staan voorop. De uitgebreide ervaring wereldwijd van Suzuki in rally's en motorraces heeft zeker geholpen bij het afstemmen van het stabiele onderstel van de Alto.
De draaicirkel van de Alto is slechts 9 meter, waardoor de auto gemakkelijk is te parkeren en door drukke straatjes is te manoeuvreren.
Veiligheid
- Electronic Stability Program (ESP)
- Kreukelzones en versterkte kooi, gecombineerd met laag gewicht
- Zes airbags (twee voor, twee zijairbags en twee gordijnairbags)
De Suzuki Alto is leverbaar met ESP om noodsituaties in bochten de baas te blijven. In het geval dat de Alto onverhoopt betrokken raakt bij een ongeluk, doet Suzuki's Total Effective Control Technology (TECT) zijn werk. TECT staat voor voorgeprogrammeerde kreukelzones en een versterkte kooiconstructie. Verder zijn er de verstevigingsbalken die van de inzittenden wegdraaien en energie absorberen. Ook is staal met hoge sterkte gebruikt voor essentiële onderdelen.
Airbags voorin, zijairbags en gordijnairbags zijn beschikbaar voor het reduceren van de kans op ernstige verwondingen in geval van een aanrijding. De gebruikte bekledingsmaterialen in het interieur zijn eveneens energieabsorberend.