FANtv-nl-logo-mobile

Volkswagen op de IAA 2009

Op de IAA toont Volkwagen drie belangrijke wereldprimeurs: De E-Up!, de L1 en de Golf R.


Op de internationale autotentoonstelling IAA in Frankfurt (17 t/m 27 september) laat Volkswagen een update zien van het huidige en het toekomstige gamma. Een breed scala aan wereldprimeurs reikt van het emissievrije studiemodel E-Up! via het prototype van de sensationele éénliterauto L1 tot de bijzonder sportieve Golf R met 199 kW/270 pk.


Studiemodel E-Up!
Het compacte studiemodel E-Up! is slechts 3,19 meter lang en laat zien hoe een elektrisch aangedreven stadsauto er volgens Volkswagen in 2013 uitziet. Een van de belangrijkste kernpunten van de komende jaren is de serieproductie van elektrische autos, zei Prof. Dr. Martin Winterkorn, bestuursvoorzitter van Volkswagen AG, bij de presentatie op de IAA.



Het interieur van de kleinste Volkswagen ooit maakt verrassend effectief gebruik van de ruimte: in de E-Up! is voldoende ruimte voor drie volwassenen en een kind. In dit model past Volkswagen lithium-ion-accus toe, die garant staan voor een geheel emissievrije actieradius van 130 kilometer. Dankzij het lage gewicht - de E-Up! weegt 1.085 kilo - bereikt hij in 11,3 seconden de 100 km/uur; zijn topsnelheid bedraagt 135 km/uur. Bijzonder detail: de bestuurder kan met een draaiknop op de middenconsole de auto in de achteruit zetten.


Studiemodel L1
Dankzij de met koolstofvezel versterkte kunststof carrosserie weegt Studiemodel L1 slechts 380 kilo. De tweezitter wordt aangedreven door een tweecilinder dieselmotor en een elektromotor. Met een gemiddeld verbruik van 1,38 liter diesel op 100 kilometer is deze auto - die een extreem gunstige stroomlijn heeft (Cw is 0,195!) - een van de allerzuinigste hybrideautos ter wereld. Vanzelfsprekend is de L1 voorzien van een start-stopsysteem, dat de motor uitschakelt bij files en verkeerslichten en weer start zodra dat nodig is.



Opmerkelijk zijn de dimensies van de auto: de L1 heeft met 3,81 meter ongeveer de lengte van een Volkswagen Fox, maar is lager (1,14 meter) dan een Lamborghini Murciélago. De breedte van 1,20 meter is afgestemd op optimale aerodynamica. Geen enkele andere auto ter wereld heeft dergelijke afmetingen. De topsnelheid bedraagt 160 km/uur en de CO2-uitstoot is met 36 g/km tot het uiterste gereduceerd. Naar verwachting kan de L1 in 2013 in productie worden genomen.


Golf R, sterkste Golf ooit
Met de Golf R (199 kW/270 pk) laat Volkswagen zien dat ook bij uitermate sportieve autos het verbruik kan worden teruggedrongen. Verbruikte zijn voorganger, de R32 (184 kW/250 pk), nog 10,7 liter benzine per 100 kilometer, de nieuwe R met geoptimaliseerde TSI-technologie heeft slechts 8,5 liter nodig, wat 21 procent minder is!



De Golf R is voorzien van vierwielaandrijving en levert tussen 2.500 en 5.000 toeren per minuut een koppel van 350 Nm. De acceleratie naar 100 km/uur vergt 5,7 seconden (Golf R DSG: 5,5 seconden) en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/uur. De Golf R is te herkennen aan onder meer nieuwe led-achterlichten en led-verlichting aan de voorzijde voor gebruik overdag. In Duitsland is de nieuwe Golf R tegen het eind van het jaar leverbaar; voor Nederland is dat nog niet bekend.

Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl