BMW 5-serie (model 2010)
BMW komt in de eerste helft van 2010 met een nieuwe 5-serie. De verwachtingen zijn hooggespannen.
BMW wil met de 5-serie de ideale combinatie van luxe, ruimte en dynamiek bieden. Het is alweer de zesde generatie van de BMW 5.
Geniet hier van de foto's van deze nieuwe auto die de V-vormige profiellijnen op de motorkap van de gefacelifte 3-serie heeft meegekregen. De lijn van de flank is scherp gesneden en loopt tot helemaal achterin door. Deze lijn straalt kracht en snelheid uit.
De nieuwe BMW 5-serie staat op sportieve 17 inch wielen, met uitzondering van de 550i die op wat brede 18 inch slofjes staat.
BMW heeft veel aandacht besteed aan het verminderen van het gewicht. Portieren, motorkap en andere onderdelen zijn van aluminium gemaakt om de auto lichter, en dus sneller, te maken. Het chassis is niet minder dan 55% stijver gemaakt.
De auto is iets groter dan zijn voorganger. De lengte bedraagt nu 4,90 meter en de breedte 1,86 meter. De wielbasis is sterker gegroeid. Deze bedraagt nu 2,97 meter, dat is 8 centimeter meer dan bij de voorgaande 5-serie. Dat betekent meer bewegingsvrijheid voor de inzittenden.
Techniek
De nieuwe BMW 5-serie is voorzien van tal van technische snufjes. We treffen standaard het multimedia iDrive systeem aan dat is uitgerust met een lekker groot 10,2 inch display. Een andere techniek, ConnectedDrive, kan op dit scherm tal van informatie van internet tonen. Bijvoorbeeld het weerbericht, maar ook de beurskoersen.
En dan beschikt de nieuwe 5-serie nog over Lane Departure Warning (dode hoek waarschuwing), Speed Limit Info (dat de maximale snelheid van borden kan aflezen), Active Cruise Control (dat waarschuwt voor een dreigende botsing en eventueel automatisch kan remmen), Surround View en BMW Night Vision met personendetectie.
Voor een betere besturing zorgen Active Steering en Servotronic (snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging). optioneel is Integral Active Steering. Bij deze techniek zorgt een tweede elektromotor er voor dat de achterwielen meesturen.
Handig, en ook bijzonder leuk, is dat de BMW 5 zelf de straat kan afzoeken op zoek naar een vrije parkeerplek. Is deze plek eenmaal gevonden, dan kan de bestuurder de auto de opdracht geven zichzelf daar te parkeren.
Motoren
Meteen bij introductie zijn er zeven motoren beschikbaar, waaronder drie diesels.
Het instap-model is de BMW 523i (204 pk/270 Nm). Via de 528i (258 pk/310 Nm), en de 535i met (306 pk/ 400 Nm uit een nieuwe TwinPower Turbo-motor) loopt het benzinemotor-aanbod naar de 550i (407 pk/600 Nm). Dit laatste model is voorzien van een V8-TwinPower Turbo en een achttraps automaat.
De diesels starten met de 520d (184 pk/380 Nm). Daarnaast zijn er de 525d (204 pk/450 Nm) en de 530d (245 pk/540 Nm). Het eerste model weet, mede dankzij het Start/Stop-systeem, het verbruik te beperken tot 5 liter op 100 kilometer bij een uitstoot van 132 gram CO2/km. Ook de topdiesel is opvallend schoon gezien zijn prestaties (0-100 km in 6,3 seconden, en een topsnelheid van 250 km/u). Het gemiddelde gebruik ligt volgens BMW op 6,3 liter per 100 km.
Beschikbaarheid
In maart is de nieuwe BMW 5-serie te zien op de Autosalon van Genève. Daarna zal het niet lang duren of de auto staat bij de dealers.