Honda CR-Z
In Detroit is hij eindelijk te zien, de langverwachte hybride sportcoupé van Honda. De CR-Z bewijst dat hybride rijden ook sportief kan zijn. Eind 2010 komt deze Honda naar ons land.
Want sportief oogt de Honda CR-Z zeker. De auto zal eind 2010 in Nederland leverbaar zijn. In Amerika rijdt de CR-Z dan al een paar maanden rond, want daar gaat hij deze zomer al in premiere. In Detroit is de Amerikaanse versie te zien, en in Genève, in maart, de Europese versie. Binnenin de auto is er een enorm verschil tussen beide modellen. De Amerikaanse CR-Z heeft namelijk maar twee zitplaatsen, terwijl de Europeaan achterin twee stoelen heeft. Van de ruimte achterin moet je je echter niet te veel voorstellen.
Zowel de Amerikaan als de Europeaan is een driedeurs auto met een achterklep die in het dak scharniert.
De Honda CR-Z beschikt over een 1.5 liter viercilinder benzinemotor en een 14 pk sterke elektromotor. Samen leveren ze, inclusief de Integrated Motor Assist (IMA), 124 pk en 174 Nm. Het verbruik moet 1 liter benzine op 20 kilometer gaan bedragen bij een uitstoot van 117 gram per kilometer. Dat is te weinig om in aanmerking te komen voor de veertien procent bijtellingscategorie en een vrijstelling van BPM en wegenbelasting, en dat is teleurstellend voor een hybride auto.
Ook opmerkelijk voor een hybride is dat de Honda CR-Z beschikt over een handgeschakelde zesbak.
De bestuurder van de CR-Z kan tijdens het rijden kiezen uit drie rijmodi, Sport, Econ(omisch) en Normal waarbij besturing, gasrespons en de dynamische prestaties verschillen. Ook een start/stop systeem is aanwezig op de Honda CR-Z.