World Series by Renault (Formule Renault 3.5)
De World Series by Renault (ook wel Formule Renault 3.5 genoemd) is één van de belangrijkste opstapklassen naar de Formule 1. 30 talenten uit 17 landen doen mee.
Renault organiseert acht raceweekends in Europa waarin de World Series by Renault in actie komt. Naast de Formule Renault 3.5 (het hoofdprogramma) komen daarbij ook de lichtere Formule Renault 2.0 en de Renault Megane Eurocup in actie. België wordt daarbij twee keer aangedaan. Zolder was het openingsweekend en het weekend van 29 juli is Spa-Francorchamps aan de beurt. Verder is er een wedstrijd verreden in het voorprogramma van de Grand Prix van Monaco.
De Worldseries mag dan alleen in Europa verreden worden. Het deelnemersveld is bijzonder internationaal. 30 deelnemers uit circa 17 landen komen in actie. Veel Europese landen, maar ook deelnemers uit de Verenigde Staten, Canada, Venezuela, Rusland en Japan zijn present. Nederland wordt in de Worldseries vertegenwoordigd door Jaap van Lagen. Uit België doen Jerôme D'Ambrosio en Gregory Franchi mee.
Het deelnemersveld is van hoog niveau. Wie de A1GP afgelopen winter gevolgd heeft zal de namen van Robbie Kerr, Sean McIntosh, Ryo Fukuda en Alvaro Parente herkennen. Een andere topper is de Brit James Rossiter (F1-testrijder bij Honda).
De raceklasse is in 2005 gestart na een samensmelting van de Nissan World Series en de Formule Renault V6. Qua niveau kan de Formule Renault 3.5 zich meten met de GP2 Series, en is daarmee een goede opstap naar de Formule 1. De eerste kampioen, de Pool Robert Kubica is inmiddels testrijder bij BMW. De door Nissan georganiseerde voorloper kende ondermeer Fernando Alonso, Tiago Monteiro. Franck Montagny en Heikki Kovalainen als kampioen.
Zowel chasssis als motor zijn in gemodificeerde versies van de auto's die twee jaar geleden voor de Nissan World Series werden gebruikt. De motor is voor de gelegenheid omgedoopt tot Renault. De motoren leveren 425 pk, daarmee blijven ze een behoorlijk stukje achter bij de GP2 (580 pk) en de Formule 1 (ruim 800 pk)
Tijdens ieder raceweekend wordt er zowel op zaterdag als op zondag een race verreden. Alleen in Monaco vind er slechts èèn wedstrijd plaats. Buiten de wedstrijdweekends mag er alleen op officiele - door Renault Sport georganiseerde - collectieve testdagen gereden worden.
Voor iedere race vind er een 30 minuten durende kwalificatiessessie plaats. Hierbij mag iedere rijder maximaal zeven ronden rijden. Iedere rijder wiens kwalificatietijd meer dan 107% bedraagt van de poletijd wordt uitgesloten van de wedstrijd.
De eerste race van ieder weekend vindt plaatst over een afstand van 75 tot 130 kilometer (maximaal 35 minuten), de tweede over 90 tot 170 kilometer (maximaal 40 minuten). Bij de tweede race is een pitstop verplicht. Gedurende deze pitstop moeten twee van de wielen gewisseld worden door maximaal 6 monteurs. Deze pitstop mag niet plaatsvinden tijdens een safetycar periode.
De top 10 van elk van de 17 races - lang of kort - krijgt punten (resp. 15, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1). Tevens is er een punt voor de pole en een punt voor de snelste ronde te verdienen.