FANtv-nl-logo-mobile

Coronel achtste in WTCC 2010

Tom Coronel heeft het WK toerwagens (WTCC) als achtste beeindigt. De Fransman Yvan Muller (Chevrolet) werd kampioen.


SEAT-coureur Tom Coronel beleefde een weekeinde met ups en
downs tijdens de seizoensafsluiting van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het stratencircuit
in Macau. In de vrije trainingen reed hij snelle rondetijden, maar in de kwalificatie crashte hij
maar liefst twee keer. In de beide races kwam Tom weer sterk voor de dag en wist hij aardig
wat plaatsen goed te maken. In de tweede race scoorde hij acht WK-punten. “Het was weer
een bijzonder weekeinde, echt Macau. Hier gebeurt er altijd wel iets onverwachts,” zei Tom
Coronel. Met zijn SEAT Leon TDI in de kleuren van McGregor en TW Steel sloot hij het seizoen
als achtste in de eindstand van het WK af.



“Macau is iedere keer weer speciaal,” zei Tom Coronel, die op dinsdag al in Macau aankwam om
te acclimatiseren. “Het is er lekker weer en nergens is er zoveel spektakel rondom de race. Ook de
stad zelf met zijn casino's, enorme hotels en vele restaurants is heel apart. Bovendien is racen op het
circuit hier als een loterij. Je kunt er veel winnen, maar je hebt wel een beetje geluk nodig, en soms
kun je ook veel verliezen.” Profetische woorden, naar zou blijken…


Vierde tijd in tweede vrije training
In de test op donderdagmiddag reed Coronel met 2:34,116 minuten de vierde tijd, waarmee hij de
beste SEAT-rijder was. “De rijders voor mij reden allemaal met nieuwe banden, terwijl ik met gebruikte
banden reed. De auto voelde heel goed aan, het ging prima en ik had het weer als vanouds naar mijn
zin,” verklaarde hij. Een dag later vonden de beide officiële vrije trainingen plaats. In de eerste vrije
training was Coronel achtste met een tijd van 2:33,676 minuten, in de tweede vrije training reed hij met
een tijd van 2:33,484 minuten tot de vierde plaats. “Ik heb maar zes ronden gereden. Ik was tevreden
met de afstelling, alles liep prima.”


De kwalificatie vond op vrijdagmiddag plaats. In de twintig minuten durende sessie maakte ook Tom
Coronel weer eens kennis met de specifieke kenmerken van Macau. Aan het eind van zijn eerste
snelle ronde raakte hij in de laatste bocht voor het rechte stuk met de linker kant van de auto hard in
de betonnen muur. “Ik was aan een goede kwalificatieronde bezig,” berichtte hij naderhand. “Ik reed
achter Andy Priaulx aan en gleed iets te ver door, zat misschien iets te dicht achter hem. Helaas kon
ik de impact niet meer voorkomen.” Het linker voorwiel brak af en de auto raakte flink beschadigd.





Snelle reparatie
De plaats van het ongeval was dichtbij de ingang van de pitstraat, zodat Coronel de beschadigde auto
bij het team kon afleveren. Hij had geluk bij een ongeluk dat door zijn ongeval niet alleen de auto,
maar ook de afgrenzing van de baan beschadigd werd. Het herstel daarvan duurde zo'n 50 minuten,
en dat gaf de monteurs van het Sunred-team de gelegenheid om Coronel's auto met vereende
krachten zodanig te herstellen, dat Coronel weer de baan op kon toen de sessie werd hervat. Alle
omstanders, ook van de andere teams, applaudisseerden toen Coronel weer wegreed. Met de
provisorisch herstelde auto kon hij een paar geklokte rondes neerzetten, waarbij hij tot een snelste
tijd van 2:34,191 minuten kwam. Dat was de 13e tijd in het 27 auto's tellende veld. Na enkele ronden
echter was het opnieuw raak, want bij Moorish Hill raakte Coronel andermaal met de linker kant van
de auto de vangrail. Opnieuw brak het linker voorwiel af. “Sorry, jongens, het is weer zover,” meldde
Coronel via de boordradio aan zijn team. Hoofdschuddend kwam hij terug in de paddock. “Twee keer
in één sessie is wel heel veel…”


In de warm-up op zondagochtend reed Coronel met een keurig gerepareerde auto de negende


tijd. “Hij voelt weer prima aan. Hopelijk kan ik in de race nog het nodige goedmaken. Vaak helpt het
hier in Macau al wanneer je om de problemen heen kunt rijden.” Hoe zeer die uitspraak klopte, liet
Coronel al in de eerste wedstrijd zien. Direct na de start ging het voor een aantal mensen al mis bij
het uitkomen van de eerste bocht. Coronel slaagde er inderdaad in om niet in de mêlee betrokken
te raken en kwam zo na de eerste ronde al op de negende plaats door. Na de vier ronden durende
safety-car-fase kwam Coronel in botsing met de voor hem rijdende Darryl O'Young. “De gegevens
na de race lieten zien dat O'Young een stuk eerder remde dan anders,” zei Coronel naderhand.
De wedstrijdleiding gaf de Nederlander voor dit incident een drive-through-penalty, waardoor hij
uiteindelijk terugviel van de zesde naar de twaalfde plaats. “Dat getuigde niet van erg veel inzicht van
de wedstrijdleiding, maar aan zo'n beslissing kun je niks doen,” aldus Coronel.


WK-punten in tweede race
De tweede race moest na een kettingbotsing in de eerste ronde bijna een half uur worden
onderbroken, omdat de hele baan versperd was door gestrande auto's. Ook van dit incident
ondervond Coronel geen hinder. Hij kon wederom een flink aantal plaatsen goedmaken en kwam
uiteindelijk als zesde over de eindstreep. “Het was een prima race, ik heb lekker gestreden en nog
WK-punten gescoord. Het was wel weer een bijzonder weekeinde, maar dat kun je hier verwachten.”


Als geheel kijkt Coronel tevreden terug op het seizoen 2010. “Eindelijk had ik een auto waarmee ik
echt in de voorste gelederen kon meestrijden met rijders als Tarquini, Farfus, Priaulx en Monteiro.
Weliswaar zat er geen overwinning voor me in, en ik had ook wel een paar keer problemen, maar als
geheel heb ik wel laten zien dat ik goed kan scoren. Ik zal er alles aan doen om ook volgend jaar weer
in dit kampioenschap actief te zijn, want ik ben ervan overtuigd dat ik in het WTCC thuis hoor. Dank
aan mijn sponsors en het team voor een goed seizoen.”


Race 1:
1. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze, 11 r. in 35.34,840 (gem. 113,52 km/u)
2. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, op 0,336
3. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon TDI, op 0,631
4. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, op 0,909
5. Norbert Michelisz (Hon), SEAT Leon TDI, op 1,306
6. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, op 1,967
7. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Cruze, op 2,564
8. Kristian Poulsen (Den), BMW 3230si, op 2,823
12. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon TDI, op 4,770


Race 2:
1. Norbert Michelisz (Hon), SEAT Leon TDI, 10 r. in 54.37,415 (gem. 67,22 km/u)
2. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, op 1,193
3. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze, op 1,543
4. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, op 10,886
5. Augusto Farfus (Bra), BMW 320 si, op 14,675
6. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon TDI, op 14,894
7. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, op 15,716
8. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon TDI, op 16,360


Eindstand na 22 races:
1. Yvan Muller, 331 punten
2. Gabriele Tarquini, 276
3. Rob Huff, 276
4. Andy Priaulx, 246
5. Tiago Monteiro, 177
6. Alain Menu, 173
7. Augusto Farfus, 167
8. Tom Coronel, 136

`

Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl