Fiat Panda 4x4 vs Lamborghini
De Fiat Panda 4x4 neemt het op tegen de Lamborghini in een dubbele autotest. Laat de schijn niet bedriegen!
Bij de Fiat Panda heb je vaak het idee dat je met een veel te kleine, oncomfortabele auto te maken hebt. Maar dan heb je de 4x4 versie nog niet gezien: deze overwint stadsjungle en ongebaande wegen! Probeer nog maar eens met een Lamborghini over het strand te crossen, echt ver kom je niet.
Rijstijl
Deze Panda rijdt zowel off-road als over de snelwegen comfortabel. Hij is zeker niet te vergelijken met de Panda van vroeger, die sommigen oneerbiedig "koekblik op wielen" noemden. Onder de motorkap vind je een 60pk sterke 1,2 liter FIRE benzinekrachtbron. In een later stadium wordt de nieuwe uitvoering ook voorzien van een geavanceerde 1.3 MultiJet turbodiesel. De Fiat Panda 4x4 heeft een modern systeem van vierwielaandrijving: een koppeling die ervoor zorgt dat de achterwielen een deel van het werk overnemen zodra de voorwielen grip verliezen. Deze regeling reageert binnen een fractie van een seconde.
De Panda 4x4 geeft menig grote terreinauto het nakijken. De vering en schokdemping zijn aangepast aan hun nieuwe taak. De nieuwe Panda kan zonder moeite tegen een helling met een hoek van 50 procent oprijden. Veilig afdalen is ook geen probleem want deze Panda is voorzien van sterkere remmen (240 mm grote schijven, de voorste inwendig geventileerd).
De Lamborghini mag dan wel sneller zijn op de verharde wegen, maar je moet niet proberen om met dit 'monster' het strand op te gaan of door de modder te scheuren. Ook de drempeltest overleeft hij niet. Je kent die reclame misschien wel: een Lamborghini volgeladen met boodschappen die niet meer over de verkeersdrempel kan.
Interieur
Het interieur is nagenoeg gelijk aan die van de 'normale' Fiat Panda. Vergeet vooral de 'Dualdrive'-stuurbekrachtiging niet. Dit stuurbekrachtigingssysteem heeft twee programma's die je via een knop op het dashboard kunt kiezen: 'Normal' voor een exacte besturing op de buitenweg en 'City' om vingerlicht te kunnen parkeren. De City-knop zorgt er namelijk voor dat de stuurbkrachtiging soepeler is. De versnellingspook is ergonomisch verantwoord. Deze is afgewerkt in het dashboard, waardoor hij direct onder handbereik is. Flexibiliteit en comfort zonder grenzen: de opvallend ruime achterbank is naar keuze leverbaar in een 2- of 3-zitsversie.
Daarnaast kun je kiezen voor een verschuifbare achterbank, eventueel met een gedeelde en verstelbare rugleuning en inschuifbare hoofdsteunen. Met de Fiat Panda 4x4 kun je ook prima boodschappen doen, er is genoeg ruimte in de kofferbak. Verder beschikt hij over een verfijnde navigatie- en informatiesysteem. Wat een luxe!
Dit is absoluut niet vergelijkbaar met de Lamborghini. Als je hier boodschappen in kwijt wil, zul je alleen naar de supermarkt moeten. In de kofferbak kun je misschien één krat frisdrank kwijt met wat andere kleine boodschappen, maar de rest moet je toch echt op de passagiersstoel zetten.
Exterieur en smoel
De wagen oogt stoer en het is aanlokkelijk om met de 4x4 op onverharde wegen te crossen. De uitstraling van de Panda wordt extra aangescherpt door een stoere bodembescherming op de voor- en achterbumper, brede beschermstrips, speciale M+S (modder en sneeuw) banden en de extra ruime bodemspeling van respectievelijk 16 en 16,5 centimeter. Dit is vijf centimeter meer dan de tweewielaangedreven Panda. Met een hoogte van 163 centimeter torent de 4x4 boven menig middenklasser uit.
De Lamborghini ziet er misschien wel stoerder uit en je hebt er veel bekijks mee. Toch is het niet leuk dat je bij een drempel nagenoeg stil moet staan om er fatsoenlijk overheen te kunnen, terwijl de Panda langs je vliegt en uit het zich verdwijnt. Zo stoer is dat niet.
Winnaar
En de overduidelijke winnaar is: de Fiat Panda 4x4! Tegen de snelheid van de Lamborghini kan hij het misschien niet opnemen, maar hij scoort hoog op de factoren drempels, off-road en laadvermogen.