FANtv-nl-logo-mobile

Audi Q7

De Q7 is de SUV van Audi. Wij hebben deze imposante zwaargewicht getest. Bekijk hier de beelden. 


Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is ie er, de SUV van Audi. En dat de verwachtingen hoog waren blijkt wel uit de introductie die plaatsvond in Frankfurt, het was toen bomvol! Daarna hebben we nog 8 maanden moeten wachten, maar nu staat de auto bij de dealer. En natuurlijk moeten we de Q7 even aan de tand voelen.



De Audi Q7 behoort duidelijk in de grote klasse van de SUV's. De concurrenten van de Q7 zijn dan ook de BMW X5 en de Mercedes ML. De Q7 is duidelijk afgeleid van de stoere Pikes Peak conceptcar en is natuurlijk verwant met zijn broers; de Volkswagen Touareg en Porsche Cayenne. De brede wielkasten, de herkenbare Audi neus en de heuplijn zijn grotendeels gelijk aan die van de Pikes Peak. De achterkant heeft de typische Audi-look dankzij de vorm van de achterlichten.



Wij reden de versie met 3,0-liter dieselmotor die standaard is voorzien van een dieselpartikelfilter. Deze motor levert 233 pk, terwijl het koppel 500 Nm. bedraagt. De 100 km/u haalt dit model in 9.1 seconden. De topsnelheid bedraagt 210 kilometer per uur.


De Q7 is tevens leverbaar met de nieuwe direct ingespoten 4,2-liter V8 FSI, die 350 pk levert. Hier bedraagt het maximale koppel 440 Nm en wordte de 100 gehaald in slechts 7,4 seconden. Ook de topsnelheid ligt een stukje hoger; 244 kilometer per uur. Een echte racebak.


Aan beide motoren is een automatische tiptronic zestrapstransmissie gekoppeld. Later volgt ook nog een 3.6 V6 FSI benzinemotor. En natuurlijk maakt de auto gebruik van de welbekende Quattro techniek, kortom, permanente vierwielaandrijving.


De koplampen draaien mee, en een ander leuk detail betreffende de verlichting zijn de achterlicht en knipperlicht functies, die door de bumper overgenomen worden wanneer de achterklep onder het rijden geopend is.



De Q7 wordt standaard geleverd met de lift modus. Er zijn vijf variaties van de wagenhoogte en demping door middel van de luchtvering. Deze varieeren van sportief strak afgeveerd tot een stand om comfortabel te chillen. En deze SUV heeft ook nog een Offroad-modus! Hierbij kan de bodemvrijheid zelfs naar 205 millimeter worden opgeschroefd.


Maar niet alleen rijdend is deze "lift" handig. Erg handig is verder dat de achterzijde ook door de knieën kan, wat het in- en  uitladen vergemakkelijkt.


Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl