FANtv-nl-logo-mobile

Honda Civic

Dit keer testen we de Honda Civic. Is deze auto net zo futuristisch als hij er uit ziet?


Je hebt van die auto's die al generaties meegaan. Een teken dat het succesvolle modellen zijn. Dat geld ook voor Honda Civic. De eerste generatie kwam begin jaren zeventig op de markt en was zo groot als een Mini. Vanaf 1980 werd het grotere model een succes. De laatste jaren zag je ze nog steeds veel rijden, maar echt opvallen deden ze niet meer.


Maar nu, anno 2006 is ie terug, EN HOE!!!



Futuristisch uiterlijk
Heerlijk, hier houden we van. Honda speelt niet op safe! Nee, de nieuwste Civic heeft gewaagde details. Het is alsof de concept auto eindelijk eens in tact is gebleven!


Meest opvallende is de voorkant, en dan met name het glas van de koplampen dat over de hele voorkant doorloopt. Ook aan de achterkant voert glas de boventoon, maar nu met een rode achtergrond. De spoiler aan de achterkant lijkt vanuit de achterruit te komen.


Van opzij is te zien dat Honda goed naar de aerodynamica van de Civic gekeken heeft. De auto lijkt wel druppelvormig. Dat wordt versterkt door het vele glas wat is gebruikt, (en dan hebben we het nog niet eens over het feit dat we hem in de regen getest hebben).


Opvallend zijn de vele driehoeksvormen die we in het ontwerp aantreffen. Mistlichten, knipperlichten,  spiegels, uitlaten, het is allemaal driehoekig. Sportieve kenmerken zijn honingraatkunststof, lichtmetalen velgen, de achterspoiler en de dubbele uitlaten die zijn verborgen in de achterbumper.


Het interieur lijkt wel die van de Space Shuttle. Futuristisch, spacy, veel knoppen en een grote rode startknop. Vreemdgenoeg gebruik je nog wel een sleutel om te starten. Achter het stuur wordt het dashboard afgeschermd met gebogen 'glas' waarachter de toerenteller en verschillende indicatoren oplichten als de auto op contact staat. Een digitale snelheidsmeter met witte letters past helemaal in deze cockpit en het dashboard is voorzien van grote knoppen voor verschillende functies als airco, radio en navigatie. Voor het laatste is een groot scherm beschikbaar dat ook voor de optionale achteruitrij-camera gebruikt kan worden.


Opvallend zijn de vele knopjes op het stuur. Misschien zijn het er wel iets te veel. De opvallend korte pook is goed te bedienen.



Ondanks de moderne vormgeving is het interieur knus te noemen. Je "ligt" iets onderuit in je stoel. Best comfortabel, en het past heel goed bij deze auto. Het interieur geeft een ruime indruk door het panoramische dak. De kofferbak is met zijn 485 liter ruim te noemen in vergelijking met zijn concurrenten.


Rijeigenschappen
De 1.8 liter motor van onze testauto viel op door zijn gretigheid. Het betreft een geheel nieuw ontworpen viercilinder benzinemotor met Honda's eigen i-VTEC techniek. De i" in deze naam staat voor "intelligent". Afhankelijk van de situatie past VTEC het karakter van de motor aan. De 140 paardenkrachten reageren allert wanneer de toerenteller het rode gebied nadert. Het is te voelen hoe de motor de race-stand kiest. Wordt er op de motor geremd dan is een lichte schok in de aandrijflijn voelbaar op het moment dat i-VTEC weer voor normale instellingen kiest.


Ook over de andere rijeigenschappen zijn we meer dan tevreden. Goede acceleratie, een strakke wegligging, en de Civic schakelt kort en krachtig. Er kan langzaam in zeer hoge versnellingen worden gereden. De afstelling is lekker stug en ook bij hogere snelheden blijft de wagen netjes in het spoor. Snel bochtenwerk is geen probleem. Als je flink gas geeft is er een sportief hard motorgeluid hoorbaar. Rij je rustig, dan is de motor juist opvallend stil. Bij een kalme rijstijl rij je lekker zuinig met een verbruik van 6.1 liter per 100 km. En dat is welkom met de huidige benzineprijzen!


Conclusie
Met de Honda Civic verzeker je je van een bijzondere auto. Tussen het overige verkeer lijkt de Civic wel een auto uit een ander - toekomstig - tijdperk. Wel moeten we opmerken dat de auto door zijn stijl een grotere dode hoek heeft dan normaal.
 
Maar we kunnen concluderen dat je voor een dikke 28.000 euro met de Honda Civic een auto hebt vol met de nieuwste technische hoogstandjes, een pittige motor en opvallend veel ruimte in verhouding met zijn sportieve voorkomen.


Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl