Subaru Impreza
Subaru presenteerde op het circuit van Zandvoort twee nieuwe versies van de Impreza: de 1.5R en de WRX STI executive. Tim mocht deze gelijk testen.
De Impreza is al heel lang een succesvol model van Subaru. De 2 liter versie, de WRX met 2,5 liter en de WRX STi met 2,5 liter bestonden al in de nieuwe reeks. Maar nu is er ook de 1,5R toegevoegd aan het gamma. De nieuwe 1.5R is leverbaar als vijfdeurs versie en als een 4-deurs sedan.
Zoals gebruikelijk heeft de Impreza de gemene ogende voorkant. Als je goed kijkt in de koplampen van deze auto voel je de rallyhistorie. Aan de achterkant vallen de twee grote achterlicht units op.
De Impreza 1.5R wordt, zoals standaard bij Subaru, geleverd met Symmetrical AWD, dit houdt in dat de wielen met de meeste grip de meeste kracht toegewezen krijgen. Hij heeft een 1,5 liter 16V Boxermotor en is goed voor een vermogen van 105 pk. Het koppel bedraagt 143 Nm.
Door de vierwielaandrijving is de wegligging van deze auto uitstekend. Daarbij ligt bij iedere Impreza het zwaartepunt zo laag mogelijk om de wegligging nog beter te maken. De Impreza is hierdoor een snelle, praktische en vooral veilige sedan.
De standaarduitrusting van de Impreza is royaal. Zo wordt deze onder meer voorzien van een audio-installatie met CD-speler, 14 inch banden, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch te bedienen zijruiten voor en achter.
De Comfort versie biedt nog meer met climate control, 15-inch lichtmetalen wielen.De handgeschakelde vijfdeurs-uitvoeringen beschikken over hoge en lage gearing, waardoor ook deze Impreza met standaard All Wheel Drive een voortreffelijke caravantrekker is. Met een trekgewicht tot maar liefst 1500kg. De Impreza Plus 1.5R Comfort heeft een speciale introductieprijs van € 22.130,-.
Impreza WRX STi executive
Subaru heeft ook een nieuwe versie van de WRX STi. De opvallende, goudkleurige rallywielen en grote achterspoiler zijn ingeruild voor zilverkleurige 17-inch lichtmetalen wielen en een bescheiden kofferklepspoiler. Daarnaast ontbreken de dakspoiler, in de voorbumper geïntegreerde mistlampen en zwarte Brembo-remklauwen met witte opdruk. Onder de kap is hij echter identiek aan de de andere STi 2,5 liter versie! Een wolf in schaapskleren dus!
Ook het interieur ziet er een stuk minder opvallend uit, met onder andere de lederen bekleding. De prestaties van deze auto spreken voor zich: uitstekend weggedrag dankzij Symmetrical AWD, indrukwekkende prestaties, 0-100 km/h in 5,4 sec met een top 255 km/h. Deze prestaties worden mogelijk gemaakt door de 2,5 liter turbomotor.