FANtv-nl-logo-mobile

Carver One

Is het een motor…? Is het een auto…? Nee..., het is een Carver! Een unieke driewieler die rijdt als auto maar de wegligging heeft van een motor.


Dit voertuig neemt zijn bochten als een motorfiets, en kan tot 45 graden schuin hangen. Dit wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van het hydromechanische Dynamic Vehicle Control systeem. Dit systeem past de hoek van de cockpit aan de snelheid van het voertuig aan. Je gaat dus net als bij een motor schuin door de bocht.


Na een jarenlange ontwikkeling werden in 2003 - in een werkplaats in Dordrecht - de eerste Carvers gemaakt. Twintig stuks werden er verkocht, maar daarna werd het oorverdovend stil. Maar nu zijn er investeerders gevonden en is in een Duitse fabriek de serieproductie gestart. In 2007 moeten er vijfhonderd Carvers gefabriceerd en verkocht worden. Een flink aantal, want goedkoop is de Carver niet. In Nederland betaal je 42.990 euro voor deze luxe driewieler.



Rijden met de Carver is een ervaring op zich. Het lezen van de gebruiksaanwijzing is een aanrader, misschien wel  verplichte kost om de eerste bocht goed door te komen. Het is belangrijk om het stuur nooit los te laten, en je moet het stuur beslist niet tussen je handen laten glijden. Je moet er op duwen om te draaien. Stuur nooit hevig tegen bij het nemen van een bocht, ga een bocht rustig in en neem gewoon wat gas terug.



Tussen de twee achterwielen zit een viercilinder van Daihatsu met een cilinderinhoud van 659 cm² en 68 pk. Een krachtige motor, want de Carver weegt maar 670 kilo. De acceleratie is ook dik in orde met een sprint van 0 tot 100 km/u in 8.2 seconden, terwijl er als topsnelheid 185 kilometer per uur gehaald kan worden. Doe je het hier niet voor, dan is tegen meerprijs een motortje met 85 pk beschikbaar.


Niet alleen qua uiterlijk hangt de Carver tussen een auto en een motor in, ook zijn wettelijke status doet dat. Fiscaal is het een motorfiets, maar voor het rijden heb je een autokenteken en autorijbewijs nodig.


En dan de eerste indrukken van rijden met de Carver: Alleen een echte motorfiets benadert het gevoel van motorrijden meer dan de Carver. Het overhellen in de bochten is een unieke ervaring. Als uit het niets gaat het voertuig plat, maar blijft hij wel hangen. En net zo gemakkelijk als dat hij op één oor ging, zo komt hij ook weer terug in verticale positie. Als de cockpit scheef hangt dreig je in het begin even helemaal de richting kwijt te raken. Om dat gemakkelijker te maken is de Carver van binnen uitgerust met oranje en rode lichtjes om de hellingsgraad aan te geven. Als het rode licht oplicht zitt je kort bij de maximale hellingsgraad.



In het begin worstel je echt met het evenwicht, maar later wordt het een soort tweede natuur en hoef je niet eens meer na te denken over dat evenwicht. Het is net als leren fietsen!


Op een nat wegdek wordt het besturen van deze Carver moeilijk. Hij is daar duidelijk niet voor gemaakt. Het voorwiel is er geen fan van, en het vermogen dat via de achterwielen op het wegdek terecht komt moet in bedwang gehouden worden. Omdat de Carver One in de eerste plaats voor rijplezier moet zorgen, werd het praktische gedeelte van een auto volledig achterwege gelaten. Het comfort is minimalistisch. Het besluit licht vast, de Carver One is slechts een ontspanningsvoertuig. En wat voor één!


Meer informatie: www.carver-worldwide.com


Geef je mening over deze auto!

Vergelijkbare artikelen