FANtv-nl-logo-mobile

Citroën DS

Tim test weer een echte klassieker. De Citroën was een futuristische sensatie in zijn tijd.


In 1955 werd er één van de meest revolutionaire auto's ooit aan het publiek in Genéve voorgesteld. De Citroën DS was een ware sensatie. Nooit eerder was er zo veel technisch vernuft in een nieuwe productieauto verwerkt. In de ogen van die tijd stond er een waanzinnig futuristische auto op het podium. Vergelijk het met een revolutionaire conceptcar, maar dan één die gewoon op de markt kwam.


Godin of snoek?
Citroen noemde haar liefkozend De Godin, oftewel DS! Dat staat namelijk voor déesse het Franse woord voor godin. Deze koosnaam sloeg met name op haar mooie gestroomlijnde uiterlijk. Daar had ze ook haar Nederlandse koosnaam aan te danken . Al was de bijnaam Snoek heel wat minder complimenteus dan Godin.



Als je de auto bekijkt dan zie je meteen waar die bijnaam Snoek vandaan komt. Het zijn allemaal ronde vormen. En wat ook mooi is: de daklijn die uitkomt in de knipperlichten die boven op het dak geplaatst zijn. Als je de auto van achteren ziet is het een gek gezicht: De wielen staan achter dichter bij elkaar dan voor


Al het plaatwerk kun je in 20 minuten van de auto halen. Het enig wat je nodig hebt is een bacosleutel, zo simpel zit het plaatwerk met een paar bouten vast. Bij de ramen valt het ontbreken van de raamstijl op. En de achterwielen zijn half afgedekt.


Het interieur is net zo bijzonder als de buitenkant. Links heb je een klok met alleen lichtjes. In het midden de aparte snelheidsmeter met letters die meebewegen met de snelheid. Er zitten zoveel aparte details aan de auto, je blijft kijken en ontdekken!


Het succes was ongelooflijk. Een week na de introductie waren er al 80.000 stuks besteld door het hongerige publiek. In totaal zouden er maar liefst anderhalf miljoen van worden verkocht in 20 jaar tijd.


Unieke vering
Vooral het veersysteem in de DS was uniek. Toen de auto voor het eerst werd gestart kwamen er massa's mensen omheen staan: Een Godin die eerst op haar knieen zit en dan omhoog rijst als je de sleutel omdraait. En dat in een tijd dat een cassettebandje science fiction was!



De auto komt langzaam omhoog na het starten. Je kunt daarom niet meteen wegsprinten. Je zou dan bij de eerste de beste verkeersdrempel stranden. Nee, de Godin moet eerst uit haar schoonheidsslaapje zijn ontwaakt.


Dit was de eerste auto met zoveel hydrauliek aan boord. Echt alles gaat hydraulisch: De vering, de besturing, de remmen. En dat geldt ook voor de koppeling van de halfautomaat. Je hoeft helemaal niet te koppelen, dat doet de dame voor je.


Dit was in die tijd de auto voor de welgestelden: de architect of de dokter van het dorp. Die scheurden dan ook met 160 over de klinkers van de dorpstraat. Want hard werd er met deze auto gereden. Niet alleen zijn de pk's daarvoor aanwezig, ook ga je automatisch zo hard rijden omdat de vering toch alles opvangt. En die vering is zo comfortabel! Het is niet te geloven dat het gaat over een auto die 50 jaar geleden al op de markt kwam. Hoe kun je het het beste omschrijven, rijden in een waterbed? Een rijdend bankstel?? Een zwevend tapijt???


Het maakt ook niet uit hoeveel flessen wijn je mee terugneemt uit Frankrijk. De vering vangt toch het gewicht automatisch op. Ook al zou je 100 flessen wijn meenemen, de achterkant van de auto blijft altijd op dezelfde hoogte. De auto meet het gewicht en corrigeert dat. De Snoek is dan ook de perfecte smokkelauto!


Dat deze auto zo goed op de weg ligt werd gedemonstreerd door een aanslag op de Franse president Charles De Gaulle. Ondanks een enorme kogelregen kon zijn DS de terroristen omzeilen en plankgas wegscheuren. En dat met twee lekke banden!



Nog steeds in gebruik
In Nederland rijden tegenwoordig meer DS-en rond dan op de rest van de wereld bij elkaar. Waarom wij zo gek van deze auto zijn, zit hem natuurlijk ook in de portemonnee.  Je kunt hem zelfs nog leasen, gas erin en lekker comfortabel en goedkoop als zakenauto gebruiken.


Geef je mening over deze auto!

Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl