FANtv-nl-logo-mobile

Hyundai Santa Fe diesel

De Santa Fe is de populaire SUV van Hyundai. Wij hebben onlangs de diesel-versie getest.


Hyundai heeft op SUV-gebied van een naam hoog te houden. De eerste versie van de Santa Fe - die eind 2000 op de Nederlandse markt kwam  - werd binnen korte tijd de populairste SUV van Nederland.



De door ons getestte meest recente Santa Fe is door z'n afmetingen en de duidelijke Europese styling niet te vergelijken met zijn voorganger. Hyundai wist ruim twee jaar geleden al dat het nieuwe model de oude moest overtreffen. De Koreaanse fabrikant heeft daarom kosten noch moeite bespaard om de Sante Fe te ontwikkelen; een project dat 26 maanden geleden onder de codenaam CM van start ging. In totaal heeft Hyundai liefst 155 miljoen dollar aan de ontwikkeling van het model besteed.


Het model waarmee we de autotest hebben uitgevoerd is de Hyundai Santa Fe diesel 2.2 cdi vgt premium.


Exterieur
De Santa Fe is een stoer gestylde auto. Hij toont eerder als een Europeaan dan als een Koreaan. De auto is opvallend, maar niet TE. Het opvallende zit hem vooral in de grille die zeer fraai in de motorkap overgaat. Maar ook de grote koplampen geven de auto een eigen smoel. De neus is indrukwekkend hoog.



Aan de achterkant zien we een grote ruit, weer die kenmerkende platte lampen, en twee uitlaten. De dakspoiler is voorzien van een derde remlicht.


Interieur
In de loop der jaren is de Santa Fe groter geworden. Niet alleen is de hoofd- en beenruime toegenomen, de Santa Fe is ook leverbaar met een derde zitrij, waardoor de Koreaanse SUV toegankelijk is voor zeven personen. De derde zitrij kan overigens eenvoudig in twee delen in de wagenvloer worden weggeklapt, waardoor een volledig vlakke laadvloer ontstaat.


De grote ruiten zorgen voor een licht interieur. Het geluid wordt goed geïsoleerd, motor en windruis zijn nauwelijks te horen. Een goede vering zorgt voor nog meer comfort. Sturen


De motoren
De Santa Fe is in Nederland leverbaar met een 2.7i V6 benzinemotor en een 2.2 CRDi VGT diesel motor. De 2.7i V6-krachtbron levert 189 pk (139 kW). Het koppel bedraagt 248 Nm/4.000 t.p.m. De 2.2 liter sterke diesel levert 150 pk/110Kw bij 6.000 t.p.m. Deze motor levert een trekkracht van 335 Nm/1800-2500 t.p.m. De benzineversie is zowel in 2WD, als in 4WD-variant leverbaar met een handgeschakelde 5-versnellingen transmissie. De vierwiel aangedreven versie kan optioneel worden gekoppeld aan een automatische 4-traps transmissie. De diesel (standaard voorzien van roetfilter) is naar wens voorzien als 2WD of 4WD. Beiden versies zijn beschikbaar met een 5-traps automaat of een handgeschakelde 5-versnellingen transmissie.



Veiligheid
Vanzelfsprekend is de nieuwe Hyundai Santa Fe standaard voorzien van een uitgebreid veiligheidspakket. Naast airbags voor de bestuurder en de voorpassagier, is de Santa Fe voorzien van zijairbags en gordijnairbags die niet alleen de inzittenden op de eerste- en tweede zitrij, maar ook die op de derde zitrij beschermen. Verder heeft de Santa Fe ondermeer actieve hoofdsteunen en nieuw ontwikkelde 3-punts autogordels voor alle passagiers.


Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl