FANtv-nl-logo-mobile

Cadillac BLS Wagon

Cadillac bestaat al meer dan 100 jaar, maar onlangs kwam het merk pas met zijn allereerste stationwagon. Hiermee willen de Amerikanen Europa veroveren.


 


De eerste keer is altijd speciaal. Je eerste boertje, je eerste stapjes, je eerste vriendinnetje, je eerst keer zoenen. Cadillac heeft nu ook iets voor de eerste keer.


Het Amerikaanse merk heeft namelijk voor het eerst een stationwagon. Wel bijzonder dat je na 104 jaar nog iets voor het eerst kan doen. Het leuke van deze BLS is dat hij door de Yankees speciaal voor ons ontwikkeld is en met de BLS Wagon gaan zelfs een stapje verder.


Meestal zijn de eerste keren wat onwennig en nog niet helemaal perfect, maar dat is niet het geval bij de BLS Wagon. De Amerikanen hebben goed werk afgeleverd. Geen beginnersfouten. Nee, een hele degelijke Amerikaan voor het gezin.


De Cadillac BLS Wagon is de eerste stationwagon in de ruim 100-jarige geschiedenis van Cadillac. Het merk breidt daarmee het gamma van de BLS uit naar twee modellen en voegt bovendien een bio-ethanol motor toe. De BLS Wagon is qua design een typische Cadillac met de ruime en praktische kant van een stationwagon. 



Dat het de eerste stationwagon is heeft geen gevolgen voor het typische Cadillac uiterlijk. Ook deze BLS heeft de onmiskenbare V-vormige grille, de hoge koplampen en de typische verticale LED-achterlichten.


Maar waar het natuurlijk allemaal om draait is de kont. Daar kan je 419 liter bagage inschuiven. Met een neergeklapte achterbank is dat nog uit te breiden naar 1.285 liter.


Het motorengamma komt geheel overeen met dat van de BLS Sedan. Wel levert Cadillac vanaf 2007 een nieuwe motor in de BLS-serie. Naast de drie benzinemotoren, de 175 en 210 pk sterke 2.0 liter turbomotor en de 2.8 V6, de dieselkrachtbron, een 180 pk sterke 2.0 liter, komt er ook een bio-ethanol motor in de BLS. Afhankelijk van de krachtbron is de BLS Wagon leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een vijf- of zestraps automaat.


Met de BLS Wagon wil Cadillac zich in Europa meer op de kaart zetten. Geen gek idee, want juist op de Europese markt doen stationwagons in dit segment het goed. Kijk maar eens naar het succes van auto´s als de Audi A4 Avant, BMW 3-serie Touring en Volkswagen Passat Variant.



Het rijgedrag is, dus niet geheel verrassend erg Europees. Cadillac heeft het bestaande Saab onderstel gebruikt en op een paar details aangepast. Sportieve rijeigenschappen moet je dan ook niet verwachten, maar voor een Amerikaan stuurt hij opmerkelijk strak.


De BLS ligt goed op de weg  en stuurt prettig. De Cadillac is dan ook een relaxte en best verfijnde cruiser met een goed veercomfort. Ideaal om met je gezin op pad te gaan.


De afwerking van het interieur is goed en er zijn over het algemeen mooie materialen gebruikt. De zitpositie is goed dankzij het zowel in hoogte als diepte verstelbare stuurwiel.


Achter het stuur is het een mengeling van Europese en Amerikaanse smaak. De vorm van het dashboard en de klokken zijn typisch Amerikaans. De materialen stralen kwaliteit uit en alles is degelijke afgewerkt.


De prijzen van de BLS Wagon beginnen bij een ruime 38 duizend euro.

Vergelijkbare artikelen