FANtv-nl-logo-mobile

Tips: Autolak

Er is maar weinig dat de uitstraling van je auto zo bepaalt als de laklaag. Als de lak van je auto netjes is ziet de auto er veel mooier en nieuwe uit. Hier vind je daarom een reeks handige tips om de lak van je auto in een goede staat te houden.

Invloeden van buitenaf plegen een aanslag op de lak. Het meest berucht is de vogelpoep. Deze moet binnen een paar dagen verwijderd worden, want anders bijten de zuren zich zo in de lak in dat de plek daarna - ook na het grondig wegwassen -  zichtbaar blijft. De lak kan op den duur zelfs gaan afbladderen. Vooral bij warm en zonnig weer vreet de vogelpoep zich snel in de lak.
 

  • Ook modder, pekel, boomhars en insectenlarven hebben een slechte invloed op de kwaliteit van de lak. En ook de zon zorgt er op langere termijn voor dat de lak dof wordt en verweert. De door de fabrikanten gebruikte lak is er de laatste tijd niet sterker op geworden. Dit komt dat er tegenwoordig gebruik gemaakt wordt van watergedragen lak die niet zo sterk is als de lak met chemische toevoegingen die vroeger werd gebruikt.
  • Tegen vuil is er een duidelijke remedie: wassen, veel wassen. Iedere week wordt aangeraden, terwijl één keer per maand voor redelijk onderhoud wel het minimaal nodig is. Toch heeft wassen ook weer een nadeel. Als je een waslaag hebt aangebracht, kan deze twee maanden blijven zitten. Was je de auto echter frequent, dan kan de laag naar twee wasbeurten al weer verdwenen zijn.
  • Voor het wassen wordt water. autoshampoo en een speciale autospons aangeraden. Het gebruik van een afwasmiddel is niet verstandig. Deze ontvet de laklaag volkomen, en dat zorgt op langere termijn voor een doffe lak.

 



  • Nog beter dan zelf met een spons in de weer gaan is een bezoek aan de wasstraat. Autolak is namelijk een relatief zachte stof, en als je met de spons zand en ander scherp vuil over de lak wrijft kunnen er krassen ontstaan. De borstels van de wasstraat wrijven het vuil niet over de lak, maar slaan deze er af.
     
  • Als je toch de auto zelf wast. Spuit dan eerst met water het vuil zoveel mogelijk van de lak af, om krassen te voorkomen. 
     
  • Als je de spuitlans van een wasstraat gebruikt, hou deze dan niet te dicht bij de lak. Autolak is een veel zachter en kwetsbaarder dan je zal denken. 
     
  • Sommige vuilresten, bijvoorbeeld insectenlijkjes, zijn heel alstig te verwijderen. Het gaat makkelijker als je de auto wast na een regenachtige periode. De auto heeft dan als het ware "in de week" gestaan.
     
  • Het aanbrengen van een glimmende waslaag. Deze laag bestaat meestal uit waterafstotende siliconen. Dat zijn vetbolletjes, en dat verklaart waarom de lak zo 'glad' aanvoelt. Het wordt aangeraden de auto minimaal twee keer per jaar in de was te zetten.
     
  • Dit doet de auto er mooier en nieuwer uitzien dan dat hij - onder die laag - in werkelijkheid is. Maar de behandeling is niet alleen cosmetisch. Door het aanbrengen van een waxlaag wordt de lak beschermd tegen invloeden van buitenaf, zoals UV-stralen (zon) en agressieve stoffen die een laklaag kunnen aantasten. Daarnaast is een auto waarvan de laklaag is voorzien van een waxlaag veel makkelijker schoon te maken, omdat vuil en aanslag moeilijker (vast)hechten aan de lak.

  • Waxen in de wasstraat is een fluitje van een cent, maar het resultaat haalt het niet van het zelf met een doek aanbrengen van de wax.
     
  • Veel rigoureuser dan waxen is het cleanen van de lak. Dit wordt toegepast als de lak zo dof en verweerd is dat er met poetsen geen eer meer is te behalen. De cleaner slijpt de verweerde toplaag van de lak. Daarna moet deze weer gepoetst worden met een siliconenlaag. Deze techniek is mogelijk omdatd e autofabrikanten de laatste jaren meerde lagen lak op hun auto's aanbrengen.
     
  • Een derde techniek is lakveredeling. Hierbij wordt na het wassen een teflon coating aangebracht. Deze coating sluit de laklaag af en beschermt deze zodoende tegen de factoren van buitenaf. Na het aanbrengen van deze coating is het niet meer nodig de auto te waxen. Alleen schoonmaken is gedurende enkele jaren voldoende.
     
  • Cascoverzekeringen dekken vaak lakschade, maar schade door invloeden van buitenaf zoals bijvoorbeeld vogelpoep is moeilijk te verhalen op de verzekering of op de garantie. 

  • Kleine beschadigingen in de laklaag kun je zelfs verhelpen met een lakstift of spuitbus.
     
  • Deze zijn in de juiste kleur beschikbaar bij de merkdealer. Hiermee voorkom je dat de beschadiging een nagatieve invloed heeft op de aangrenzende lak.

Vergelijkbare artikelen