Realistische computerstem
Spraaksoftware spreekt vaak TE perfect. Daarom komt IBM met een stem die zucht, hakkelt en af en toe naar woorden zoekt.
De stemmen van navigatiesystemen en automatische helpdesks zijn zo geprogrammeerd dat ze zo pefect mogelijk klinken. Deze stemmen klinken daarom niet alleen erg nep, maar ook afstandelijk. Bij veel mensen wekt dit irritatie op, vooral als ze met een probleem ergen naartoe bellen en dan met een computer geconfronteerd worden.
IBM heeft daarom spraaksoftware ontwikkeld die als een mens van vlees en bloed klinkt. De software verspreekt zich af en toe, pauzeert om naar woorden te zoeken en moet zelfs af en toe even kuchen. Deze 'generating paralinguistic phenomena via markup in text-to-speech synthesis' (met dit uitspreken heeft zelfs een normale spraakcomputer moeite) reageert zelfs op de persoon waarmee hij spreekt. | ![]() |
De software reageert als hij onderbroken wordt en kucht als hij de woordenstroom van de gebruiker wil onderbreken. Hierdoor zijn gesprekken mogelijk die veel meer natuurlijk zijn.
IBM ziet vooral toepassingen op het gebied van voice-response systemen.