Alexander (Review)

Elke liefhebber van RTS games moet Alexander een keer gespeeld hebben, al zal de moeilijkheidsgraad voor hardcore-gamers wat laag liggen. Voor hen is er echter de multiplayer-optie.

Voor wie strategische spellen - zoals Settlers en Ceasar -  het einde vind, heeft Ubisoft samen met GSC Game World een nieuw Real Time Strategy (RTS) spel op de markt gebracht. Alexander, gebaseerd op de gelijknamige film van Oliver Stone, met in de hoofdrol Colin Farrell, Angelina Jolie, Val Kilmer en Anthony Hopkins.

In dit spel ga je terug naar de tijd van Alexander de Grote (336 v. Chr.), naar de klassieke Oudheid toen machtige helden het lot van hele naties beslisten. Het was een tijd van heroïsche oorlogen en ambitieuze leiders, van eindeloze triomfen en verschrikkelijke nederlagen.

Het spel
Na het intro, een compilatie van beelden uit de gelijknamige film, kom je in het menu scherm. Net als andere gelijksoortige games in dit genre, kun je kiezen uit single game (campaign, missions, skirmisch), Internet en Multi-player. Er bevindt zich ook diverse bonusmateriaal, zoals een 3-tal films en de bioscooptrailer op de dvd's.

Als eerste speel ik een single mission: Gold Rush. Via een dialoog wordt verteld dat de troepen een bruggenhoofd hebben gevormd op de vijandelijke oever. Zoals eerder aangegeven speelt dit spel zich af in de jaren voor Chr., vandaar dat  je voor het transporteren van je troepen naar de andere kant van het water slechts de beschikking hebt over enkele vlotten.  Een klein aantal schepen beschermt je tijdens het transport tegen vijandelijke schepen. Als je eenmaal aan de over kant bent, gaat de missie over naar fase twee.

In de campagne ben je Alexander en is het de bedoeling dat je de Perzen verslaat. Er zijn ongeveer 15 missies. Tussen deze missies door krijg je delen van de film te zien.

Dan heb je ook nog  de optie Skirmisch. Hierbij kun je kiezen uit legers van vier landen, namelijk Griekenland, Perzië, India en Egypte. Ieder leger heeft zijn eigen karakteristieke eenheden en mogelijkheden. Zo heb je bij de één olifanten en bij de  andere kamelen tot je beschikking. Elk volk heeft zijn eigen held: Alexander de Grote koning van Macedonië, Poros koning van India, Darius koning van de Perzen en Nectanebo een Egyptische Farao. De Skirmisch missies kun je willekeurig selecteren, zo is geen enkele missie die je speelt identiek aan een andere.

De moeilijkheidsgraad
Je kunt kiezen tussen easy, normal, hard en very hard. Dus zowel beginners als redelijk gevorderden kunnen hier vele speeluren aan besteden. De die hards onder de RTS games, zullen de uitdaging die dit spel biedt waarschijnlijk onder de maat vinden, maar dat is op te lossen door de Multiplayer-versie te gebruiken. Hierbij is de moeilijkheidsgraad afhankelijk van jouw tegenstander van vlees en bloed.

Grafische kwaliteit
De grafische kwaliteit is uitstekend en er is veel aandacht besteed aan details. Bomen en wimpels zwaaien mee in de wind en de schaduwen bewegen levensecht. In de filmpjes kunnen de close-up beelden wat wazig worden. Gebouwen zijn zeer gedetailleerd van de grootste tempel tot het simpelste tentje. Een nadeel is dat de gebouwen sterk op elkaar lijken, zoals de barakken en de stallen. Dit kan verwarring brengen als je de gebouwen van de vijand gaat vernietigen. Wat ook een nadeel is dat er zijn weinig inzoom mogelijkheden zijn en het beeld kun je niet roteren, dus je ziet alles vanuit dezelfde hoek.

Het geluid
Het geluid blijft een beetje achter bij de grafische kwaliteit. Er is o.a. gebruik gemaakt van de filmmuziek van Vangelis, maar de variatie in de achtergrond muziek valt tegen. Echter doordat je zo druk bezig bent met legertje bouwen en oorlogje spelen valt dit nauwelijks op. Op de slagvelden en tijdens aanvallen zijn de geluiden gedetailleerd, zo hoor je gelijk of een olifant of een kameel het bijltje erbij neerlegt.

De speelbaarheid
De gameplay is goed. Dit is een RTS waarbij je met je muis en een paar toetsaanslagen het spel zeer gemakkelijk bediend. Wat zeer handig is, is dat je door middel van sneltoetsen een groep soldaten kunt selecteren en kunt sturen. Dit is ook wel nodig, want er kunnen tot wel 64.000 eenheden tegelijkertijd in het spel actief zijn, (waarvan 8000 in je blikveld). Om soldaten te trainen en gebouwen te bouwen heb je o.a. voedsel, hout, steen, ijzer en goud nodig. In dit spel zijn, in vergelijking met een spel als Settlers, de grondstoffen redelijke eenvoudig gehouden . Deze grondstoffen  kun je krijgen door burgers (peasants) aan het werk te zetten. Voor voedsel heb je een graanboerderij nodig of je kunt gaan jagen of vissen, hout krijg je door bomen te kappen, steen hak je uit de steengroeven, en ijzer en goud kun je delven in de mijnen. Alle grondstoffen zijn onuitputtelijk.

Hoewel de doos en het instructieboekje in het Nederlands is, is het spel geheel in het Engels. Voor diegenen die de taal nog niet machtig is, zijn de missies ook wel te begrijpen, dit komt doordat er op een kleine kaart in het scherm iconen zijn afgebeeld die de doelstellingen markeren. Voor een ieder is het zo gemakkelijk te overzien hoever je nog van dit doel bent verwijderd.

Elke liefhebber van RTS games moet dit spel een keer gespeeld hebben. En voor de fan van de film Alexander is het ook aan te raden. Al is het alleen maar om zelf  'de wereld' te veroveren. Voor de zeer gevorderde speler kan het spel te weinig uitdaging bieden, maar hier kan de multiplayer uitkomst bieden. Als je kopieersoftware als CloneCd of Alcohol op je PC hebt staan kan je voor een onaangename verrassing komen te staan. Het spel weigert dan te starten. Pas na het verwijderen van de door gameproducent gehate software kun je gaan gamen. Een wel erg rigoureuze kopieerbeveiliging!

Pluspunten:
Grafisch zeer goed
Gemakkelijke bediening