Oogie's Revenge (review)

Van de cultfilm The Nightmare Before Christmas uit 1993 is een  game uitgekomen. Weet deze hetzelfde gevoel op te roepen als de film? Hier kun je de review lezen.

Tim Burton's The Nightmare Before Christmas: Oogie's Revenge is beschikbaar voor Playstation2, Xbox en Gameboy Advance.

In 1993 kwam Tim Burton met de animatiefilm The Nightmare Before Christmas op de proppen. Dit was niet zomaar een animatiefilm, want deze film was helemaal gemaakt met poppen van klei. Een enorm karwei dus! De film is uitgegroeid tot een culthit waar je óf van houdt óf helemaal niet.

De film draait om Jack Skellington, die min of meer de feestdag Halloween vertegenwoordigt. Op een dag komt hij in Christmas Town terecht en probeert hij de bewoners over te halen om Kerst in een tweede Halloween te veranderen. Jack ontvoert zelfs de kerstman om zijn doel te bereiken. Gelukkig realiseert hij zich op tijd dat hij het mis heeft en redt hij hiermee niet alleen Kerstmis, maar ook zijn eigen Halloween Town van slechterik Oogie Boogie: de heer der vliegen, torren en slakken. Het spel Oogie's Revenge is uiteraard gebaseerd op deze film en zoals de titel al doet vermoeden keert Oogie Boogie hierin terug om Jack Skellington het leven wederom zuur te maken.

Oogie's Revenge is een platformactie/avonturenspel. Het verhaal gaat verder waar de film eindigde. Jack vindt dat Halloween niet eng genoeg is en gaat op zoek naar ideeën om dit jaar het engste Halloweenfeest ooit te houden. Jack gaat op bezoek bij Dr. Finkelstein, die hem zijn nieuwste uitvinding geeft: de Soul Robber. Dit is een soort om zijn arm gewikkelde zweep die Jack kan gebruiken om zijn vijanden mee uit te schakelen, maar het kan ook dienst doen om de wat hoger gelegen locaties te bereiken. Tijdens Jack's bezoek aan Dr. Finkelstein krijgt het trio kinderen Lock, Shock en Barrel het voor elkaar om Oogie Boogie weer tot leven te wekken. Het is dus aan Jack om Oogie Boogie wederom uit te schakelen.

Het spel biedt de keus uit drie moeilijkheidsgraden: makkelijk, normaal of nachtmerrie. Dit maakt het spel toegankelijk voor gamers van alle niveaus, maar eerlijk gezegd wordt het spel in geen van de moeilijkheidsgraden echt heel moeilijk. De besturing zit vrij simpel in elkaar. Met de linker analoge stick beweeg je Jack driedimensionaal door de levels heen en met de vierkant- en driehoek knoppen kun je aanvallen uitvoeren met de Soul Robber. De x knop biedt je de mogelijkheid om dingen te onderzoeken door ergens voor te gaan staan en de knop in te drukken. Iets verder in het spel krijg je ook de mogelijkheid om te veranderen in Pumpkin King of Santa Jack door respectievelijk de R1 of L1 schouderknop in te drukken. Als Pumpkin King en Santa Jack heeft Jack weer andere aanvalsbewegingen tot zijn beschikking, maar ik kwam er al snel achter dat de Soul Robber toch het meest effectieve wapen is. Als je door de vijanden bent toegetakeld en je levens(pompoen)meter bijna leeg is, kun je te allen tijde naar het dorpsplein om even wat uit de bron te drinken en jezelf op te peppen. Vul ook meteen je Crystal Bottle zodat je altijd wat bronwater bij de hand hebt om Jacks gezondheid te herstellen in noodgevallen. Overigens is het ook handig dat je op elk gewenst tijdstip je spel kunt opslaan.

De gevechten met de eindbazen van elk hoofdstuk in het spel bieden een leuke vorm van afwisseling. Door de eindbazen zo vaak mogelijk te raken verzamel je namelijk Soul Notes. Als je hier genoeg van hebt verzameld, dan moet je door middel van dansen de tegenstander proberen uit te schakelen. Dit element van het spel doet enigszins denken aan Bust a Groove, want je moet op de maat van de muziek op het juiste moment een bepaalde knop indrukken die in beeld verschijnt.

Op grafisch gebied zit het spel goed in elkaar. De omgevingen en personages zien er precies zo uit als in de film. Alle bekende personages van de film komen ook in het spel terug. Naast eerder genoemde personages passeren bijvoorbeeld ook Clown, Igor, Mayor en de Vampire Brothers de revue. De omgevingen zien er vrij gedetailleerd uit en ook deze zullen de kenners van de film bekend voorkomen. De makers weten door dit alles heel goed de sfeer van de film over te brengen in het spel.

De muziek in het spel is dik in orde. Er wordt veel gezongen en het spel heeft net als de film veel weg van een musical, wat de sfeer zeer ten goede komt. Als je over de juiste apparatuur beschikt kun je er overigens ook voor kiezen om het geluid af te spelen in Dolby Pro Logic II, wat naar mijn idee erg geslaagd is. Wat soms wel ietwat irritant begint te worden is het feit dat Jack bij elke aanval met de Soul Robber ook 'Soul Robber' roept en dat je bij een gevecht met Oogie Boogie voor de zoveelste keer het lied 'I am the Oogie Boogie Man' moet aanhoren als je er niet in slaagt hem snel te verslaan.

Oogie's Revenge is een sfeervol spel en zal het waarschijnlijk beter doen bij de iets jongere gamer. Een belangrijke reden hiervoor zal ook ongetwijfeld het feit zijn dat het spel nergens echt moeilijk en dus uitdagend wordt. De makers zijn er wel in geslaagd om de leuke, musicalachtige sfeer van de film over te brengen naar het spel door de vele liedjes en de bekende personages. Voor de echte fans van platformspellen én de cultklassieker in kwestie is dit wellicht een leuk spel om te bezitten. Voor diegenen die platformspellen leuk vinden, maar weinig hebben met de film en op zoek zijn naar een uitdagend spel is dit misschien niet de allerbeste keus.

Pluspunt
Leuke sfeer, leuke muziek, opslaan op elk gewenst moment

Minpunt