Nationale Retourweken. Oude mobiel is geld waard
Je oude mobiel is geld waard. Voor jezelf, of voor een goed doel. Lever dus je mobiel in tijdens de Nationale Retourweken.
Zaterdag 16 januari start de unieke actie waarbij de Nederlandse telecombranche zoveel mogelijk oude mobieltjes gaat terughalen: de Nationale Retourweken. Vrijwel alle grote partijen in Nederland doen aan deze actie mee.
Wie nog een of meer oude mobieltjes in huis heeft liggen kan die de komende weken inleveren. Elke deelnemer heeft zo zijn eigen actie. Bij BelCompany bijvoorbeeld maak je kans op een reis naar het WK Voetbal in Zuid-Afrika. The Phone House biedt je een hoge inruilprijs en doneert voor elk ingeruild toestel een bedrag aan KiKa en bij Telecombinatie krijg je tot 200 euro terug voor je oude mobieltje. Maar ook de operators doen aan de Nationale Retourweken mee. T-Mobile bijvoorbeeld werkt samen met TNT Post waarbij de opbrengst ten goede komt van War Child en het World Food Programme en ook KPN steunt met ingeleverde mobieltjes goede doelen.
De Nationale Retourweken duren tot 15 februari.
Een overzicht van de deelnemers aan de Nationale Retourweken en hun individuele acties zijn te vinden op www.nationaleretourweken.nl.
Achtergronden Nationale Retourweken
Jaarlijks worden er in Nederland zo'n 6 miljoen mobiele telefoons verkocht waarvan er naar schatting slechts zo'n 400.000 retour komen via allerlei acties. Dit betekent dus dat er nog zo'n 15 tot 25 miljoen oude telefoontjes, voorzien van schaarse grondstoffen, ongebruikt in keukenlaatjes liggen. Daarom start zaterdag de unieke actie om zoveel mogelijk oude mobieltjes terug te halen: de Nationale Retourweken. Het is voor zover bekend nog nooit ergens in de wereld vertoond maar in Nederland gaat dat nu gebeuren.
De telecomsector realiseert zich dat een gebruikt toestel makkelijk een tweede of derde leven kan krijgen. Bovendien zitten er in oude mobieltjes grondstoffen die steeds schaarser worden. Deze kunnen eenvoudig uit afgeschreven mobieltjes gehaald worden en ook andere onderdelen kunnen hergebruikt worden. Daarom zullen vrijwel alle grote partijen in de Nederlandse telecomsector, zowel operators als retailketens, gezamenlijk optrekken in de Nationale Retourweken. Het bijzondere is dat elke deelnemer zijn eigen propositie heeft. Op die manier heeft Nederland zelf de keuze: steun je met je oude gsm een goed doel of kies je voor extra korting? De consument bepaalt het helemaal zelf!