FANtv-nl-logo-mobile

Hedera hibernica (ierse klimop)

• RVDV030
  • Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lees meer
08 sept 2008 21:12 #1 door RVDV030
Hedera hibernica (ierse klimop) werd gestart door RVDV030
Beste planten kenner. Ik ben met een grote verbouwing van een bovenwoning in rotterdam. De woning heeft een punt dak met pannen. De pannen gaan eraf en ik wil geisoleerde dakplaten aanbrengen.

Nu heb ik het idee opgevat om geen dakpannen te gebruiken maar mijn punt dak te laten begroeien met klimop (hedera hibernica).

Ik wil een soort bouwstaal wapeningsnetten laten verzinken en deze met afstand houders boven mijn hellende dak plaatsen. Vervolgens wil ik langs de gootlijnen lange planten bakken plaatsen en hier de klimop in poten.

Ik las op het internat dat de Hibernica winter hard is en snel groeid dus leek me dat wel een goede keuze.

Mijn vragen zijn;
- heeft iemand ervaring met zo'n soort constructie?
- is de keuze voor hibernica een goede?
- Zou ik de planten met het nederlandse klimaat regelmatig water moeten geven of is regen voldoende?
- Mijn dak vlak is ca 8 meter lang en 5 meter hoog (2x) hoeveel liter plante bakken per meter zou goed zijn en hoe diep?
- hoeveel onderhoud zou zo'n dak kosten (snoeien)?
- ik heb in gedachten om zo'n 10 cm afstand te houden tussen het dak en de bouwstaal netten. Is dit voldoende?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02 nov 2008 15:03 #2 door drumke
Beantwoord door drumke in topic Hedera hibernica (ierse klimop)
Als je dit nog niet gedaan hebt: een bouwtechniesh raport laten maken en uitzoeken of het gewicht van de constructie die je wilt, wel kan in de situatie waarin het huis is momenteel.

Dan zou ik vervolgens kiezen voor een plant die niet snelgroeiend is, tenzij je regelmatig het dak op wilt om te gaan snoeien, bijvoedden en weghalen van blad e.d. Sommige klimop soorten zijn bekend als mortel vernielend, en vreten al je voegen kapot. Behalve het gewichtsprobleem, waar soms hele muren door instorten.

Op platdaken, word tegenwoordig (vooral in rotterdam momenteel) veel vet-planten gebruikt. Ook hier in eindhoven is een garage dak daarvan voorzien, en dit betrefd een hellend dak. Echter niet zo iets als een punt dak uiteraard... de helling is fors minder. Bij deze planten is het regenwater voldoende om ze in goede conditie te houden. Muurpeper is bijvoorbeeld een plant die je zonder problemen tussen je voegen kunt laten groeien. Het is niet erg belastend, onderhoudsarm en heeft een leuke bloem.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden

© FANtv.nl