- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Materialen
- Overspanning dak
Overspanning dak
- koffie
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
17 aug 2009 15:00 #1
door koffie
Overspanning dak werd gestart door koffie
Tussen onze schuren wil ik hetzelfde schuurdak (golfplaten van vezelcement) plaatsen. Ik wil horizontale balken bevestigen aan onze schuren, zonder een staande balk (alles verzakt namelijk, behalve de gefundeerde schuren).
De ruimte/overspanning tussende 2 schuren is 4,5m. De platen zijn 2,5m lang. In de schuren rusten ze op de wanden voor en achter en loopt er in het midden nog een balk van ongeveer 44mm x 165mm.
Ik heb geen idee hoe zwaar deze platen zijn en welke balken volstaan van 4,5m zonder dat ze doorzakken.
Wie kan mij helpen?
De ruimte/overspanning tussende 2 schuren is 4,5m. De platen zijn 2,5m lang. In de schuren rusten ze op de wanden voor en achter en loopt er in het midden nog een balk van ongeveer 44mm x 165mm.
Ik heb geen idee hoe zwaar deze platen zijn en welke balken volstaan van 4,5m zonder dat ze doorzakken.
Wie kan mij helpen?
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Jungle
- Platinum-lid
17 aug 2009 15:30 #2
door Jungle
I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.
Beantwoord door Jungle in topic Overspanning dak
4,5 meter is wel een hele afstand om te overbruggen zonder staanders. Denk dat je aan een hele dikke stalen balk raakt, als die het gewicht al kan dragen.
I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.
- willyklus
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
17 aug 2009 17:07 #3
door willyklus
Als het waard is om te doen, is het ook waard om het goed te doen.
Beantwoord door willyklus in topic Overspanning dak
De golfplaten van Eternit wegen ca 14 kg/m2
Met wat overlap van de platen, eigen gewicht van de balken plus sneeuwbelasting moet je rekenen op een totaalbelasting van zo'n 100 kg/m2 in het geval van een plat dak met een beetje afschot.
Als je de balken h.o.h. 1,15 m. legt (dus een balk onder de overlap van de platen onderling en in het midden van elke plaat) dan heb je houten balken van 8x20 cm nodig. Deze buigen bij de volle belasting ca. 4 mm door.
Maak de uiteinden van de balken goed vast aan de muur want elke oplegging moet ruim 250 kg dragen.
Met wat overlap van de platen, eigen gewicht van de balken plus sneeuwbelasting moet je rekenen op een totaalbelasting van zo'n 100 kg/m2 in het geval van een plat dak met een beetje afschot.
Als je de balken h.o.h. 1,15 m. legt (dus een balk onder de overlap van de platen onderling en in het midden van elke plaat) dan heb je houten balken van 8x20 cm nodig. Deze buigen bij de volle belasting ca. 4 mm door.
Maak de uiteinden van de balken goed vast aan de muur want elke oplegging moet ruim 250 kg dragen.
Als het waard is om te doen, is het ook waard om het goed te doen.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden