FANtv-nl-logo-mobile

2 steigerplanken als boekenplank blind te hangen

• Margje50
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
20 aug 2009 19:34 #1 door Margje50
Beste klussers,

Ik heb een leuk idee voor mijn dochter's kamer en vraag me af of het kan.
Tussen een muur en een gemetseld schoorsteenkanaal (lengte 2.10 mtr) wil ik op een of andere manier 2 steigerplanken aan elkaar blind ophangen. Diepte 37 cm.
Hoe kan ik 2 steigerplanken samen tot 1 plank maken?
Hoe kan ik deze plank van 37 cm blind ophangen aan de muur?
De muur waaraan de plank over de lengte komt te hangen is een jaren 30 gemetselde muur tussen 2 woningen.
Wil je ajb in lekentaal antwoorden want ik ben zelf niet zo'n klusser.

Alvast bedankt mannen!
Hartelijke groet, Lia

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20 aug 2009 20:28 #2 door M.Wetters
Beantwoord door M.Wetters in topic 2 steigerplanken als boekenplank blind te hangen
Het makkelijkst en sterkst zal denk ik zijn om draadeind in de muur te lijmen met een chemisch anker. De dikte van het draadeind zal afhankelijk zijn van de benodigde draagkracht. Boeken zijn meestal behoorlijk zwaar, ik denk dan aan 8 of 10mm diameter (wilde gok, iemand een beter idee?), een stuk of 5 per plank.

Je moet dan de plank inboren tot zo'n 30cm van de diepte van de plank, daarin valt het draadeind, dat dus even lang uit de muur moet steken. Hoe ver het draadeind in de muur moet steken is voor mij een gok, beetje afhankelijk ook van de dikte van de muur natuurlijk.

Dit is allemaal uit de losse pols, als iemand andere/betere ideeën heeft, graag.
EdP2009-08-20 22:29:38

An error has occurred. Hit any user to continue.

Lees meer
20 aug 2009 22:56 #3 door playa
Beantwoord door playa in topic 2 steigerplanken als boekenplank blind te hangen
Je maakt het niet sterker door een langer draadeind te nemen. Het buigt toch bij de muur om.
Een draadeind van M10 is slechts 8,12 mm in de kern en dat is wel erg dun om zo'n gewicht te dragen. Dan is een stalen pen van 10 mm al beter. Maar dit soort constructies zijn niet geschikt voor zulke diepe planken.

Het is veel eenvoudiger om links en rechts een klamp (een houten lat van ± 3 a 4 cm) op de muur te schroeven waarop de steiger delen rusten en dan in het midden een console. Die console kan ook op zijn kop gemonteerd worden, dus zodat de delen er aan hangen. Zo hoef je de delen ook niet eerst aan elkaar te zetten.

Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.

Lees meer
21 aug 2009 08:19 #4 door laura19
Beantwoord door laura19 in topic 2 steigerplanken als boekenplank blind te hangen
Of je kan met draadeind van muur tot muur gaan en sleuven maken in de planken.

Aut viam inveniam aut faciam

Tijd voor maken pagina: 0.249 seconden