FANtv-nl-logo-mobile

Welk materiaal voor deze kast

• tipvanflip
  • tipvanflip's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
15 okt 2009 21:38 #1 door tipvanflip
Welk materiaal voor deze kast werd gestart door tipvanflip
Goedendag klussende medemensen!

Ik heb een klein vraagje waar iemand me vast mee kan helpen. Ik ben van plan om een kast/computermeubel te maken (zie foto) maar ik zit een beetje met de materiaalkeuze...

Alle planken wil ik zo'n 30mm dik maken en over het algemeen is het niet zo'n probleem, ik zit wel een beetje met de lange plank in het midden. Die wordt zo'n 1200mm lang, dus bestaat er de kan dat hij doorbuigt. Nu komt er niet zoveel gewicht op te staan (LCD monitor en laptop+standaard), maar ik wil nog wel eens leunen op mijn bureau's... dus dan heb ik liever dat hij blijft staan. (Hetzelfde geldt overigens ook voor de uitschuifplank onder het blad)

MDF is normaal gesproken het materiaal waar ik mee aan de slag zou gaan, maar ik heb me ooit laten vertellen dat hoe dikker het MDF, hoe zachter de kern wordt (en ik weet sowieso niet of MDF er wel in die dikte te krijgen is). Ik zie het ook niet erg zitten om planken te gaan sandwichen met vuren latten ertussen, dat wordt namelijk een hels karwei.

Multiplex zou misschien een optie zijn, maar ik weet dus niet hoe dat zich gedraagt over zulke afstanden. Bij multiplex zit ik ook nog eens met de afwerking van de kopse kanten (is dat een beetje te doen).

Massief hout is een optie, maar ook daar weet ik niet hoe dat zich houdt over die afstand (afhankelijk van het type hout natuurlijk). Maar daar is de prijs een punt van aandacht.

Heeft iemand ervaring met de verschillende typen hout of misschien een andere optie in gedachten?

Groeten,
Wouter

Wizz2009-10-15 23:43:38

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15 okt 2009 21:59 #2 door M.Wetters
Beantwoord door M.Wetters in topic Welk materiaal voor deze kast
Planken van voldoende dikte kun je ook creëren door ze op elkaar te verlijmen, kan ook bij MDF. Mijn badkamer meubel heeft op die manier een bijzonder massief uiterlijk gekregen, net een werkblad van 40mm dik.

Aangenomen dat dit meubel tegen een muur komt te staan zou je ook kunnen zorgen voor een steun aan de muur zodat het niet zo makkelijk doorbuigt. Bijv. een lat of een metalen strip op de muur waar de plank op kan rusten.

Op de tekening/foto(?) ziet het er niet al te diep uit, dat scheelt ook.

An error has occurred. Hit any user to continue.

Lees meer
19 okt 2009 16:23 #3 door deliasik
Beantwoord door deliasik in topic Welk materiaal voor deze kast
Misschien is het een optie om twee platen mdf te gebruiken.
laat een cirkelzaag snede over de lengte tot 5mm diepte of halve breedte strip in beide platen en daarin een aluminium/stale strip van 1 cm breed bij bijv 3 mm dik er in verlijmen als je dit enige keren doet heb je een onzichtbare versteviging. Misschien hebben ze strips die exact gelijk zijn aan je zaagsnede. Anders is een pu lijm die uitzet ook prima.

Vooral met een zaagtafel is het makkelijk. Zaag diepte en zijgeleider instellen: beide platen er langs, platen omdraaien weer er langs (dan zijn beide zijde exact gelijk en passen ze altijd
midden sectie instellen en beide platen er langs. (wel nu goed opletten dat ze goed gespiegeld zijn.)
strips er inlijmen met pu lijm oid. houtlijm uitsmeren over de ene plaat andere er op leggen en aandrukken.

Zijkanten afwerken met mdfvuller , kopierfrees er langs (eerst de vuller laten drogen uiteraard[img]smileys/smiley2.gif[/img]) en klaar je hebt een verstevigde mdf plaat voor je blad.

tis maar een ideetje.[img]smileys/smiley2.gif[/img]

copykat2009-10-19 19:02:49

Als je iets vertrouwelijks kwijt bent, kijk eens op de glasplaat van een kopier.

• tipvanflip
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
21 okt 2009 20:07 #4 door tipvanflip
Beantwoord door tipvanflip in topic Welk materiaal voor deze kast
Wow copycat... dat is wel meteen een heel professionele manier om het te doen, he?

Helaas moet ik het, als amateurtje, stellen met een handcirkelzaag met een bladdikte van 2mm. MDF is wel het makkelijkst te bewerken. Een frees heb ik ook liggen, dus ik kan de randen ook wel mooi afwerken. Nu ik er bij nadenk... ik kan misschien ook wel die frees gebruiken om een mooie sleuf te maken voor die versteviging (mits ik een frees heb die dun genoeg is).

Ik ga even rondkijken voor wat opties voor zo'n versteviging met een metalen strip.

Bedankt alvast!

Ik heb hier overigens het laatste ontwerp die wat beterklopt qua verhoudingen.
Wizz2009-10-21 22:32:44

Lees meer
22 okt 2009 11:16 #5 door deliasik
Beantwoord door deliasik in topic Welk materiaal voor deze kast
Ik ben ook maar een amateur hoor...
Ik maak vaak gebruik van een houtbewerkingwinkel om dingen voor te bereiden. scheelt een hoop ge-emmer.
Je kan dit ook aan een houtbewerkings "winkel" voorleggen.
Vaak willen ze je wel helpen. om dat blad te maken en misschien hebben ze nog wel een goed ideetje.

Met vullende pu lijm hoef je niet perse exacte maten te hanteren qua zaagblad dikte en strip dikte.

Met een handcirkelzaag en lineaal zal het wel vrij moeilijk zijn om exact te spiegelen dus dat wordt zeuren.

Je kan een mal maken van de zelfde mdfdikte en die gebruiken als geleider van je cirkelzaag. (mdf plaat met daarop een tweede overhangend .soort "Z"
Daaronder schuif je je mdfplaat waar je je blad van wilt maken.
Haalt je cirkelzaag er langs (eerst diepte instellen [img]smileys/smiley2.gif[/img] )
tafelbladplaat omdraaien nog een keer.
tweede plaat enz.
werkt het zelfde als een zaagtafel. Alleen je zaag beweegt en niet je werkstuk...

Je kan ze zelfs vast schroeven want het is de binnenzijde vd plaat en die lijm je toch weer tegen elkaar.[img]smileys/smiley2.gif[/img]

Geleiderplaat verplaatsen (van die Z )en weer vast schroeven.
En zo kan je de midden groeven maken.

Eigenlijk is alleen de diepte van je groeven belangrijk (halve striphoogte)
daar komen de krachten op ) dus een strip van 16mm of 18mm dikte is ook goed.)

Met een frees zal moeilijker gaan die wordt vermoedelijk te heet. en of ze er zo dun zijn weet ik niet.

succes.

copykat2009-10-22 13:29:36

Als je iets vertrouwelijks kwijt bent, kijk eens op de glasplaat van een kopier.

• marcel-van-der-laan
  • Bezoeker
  • Bezoeker
22 okt 2009 17:09 #6 door marcel-van-der-laan
Beantwoord door marcel-van-der-laan in topic Welk materiaal voor deze kast
Met een cirkelzaag kun je ook sleuven maken dus ook zo'n dunne maar je gaf al aan dat je een handcirkel zaag hebt.

Als je het blad vd cirkelzaag laat zakken dan kun je dus sleuven maken elke keer de geleider een stukje opschuiven.

• tipvanflip
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
24 okt 2009 10:08 #7 door tipvanflip
Gelukkig zat er al een geleider bij de zaag geleverd, dus die kan ik instellen op iets van 15cm van de rand en dan alle randen doen. Misschien dat ik er ook nog 1 in het midden moet doen, maar dat zie ik dan wel...

• tipvanflip
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
26 okt 2009 18:56 #8 door tipvanflip
Hier weer een update van mijn kant: Ik besloten om de gehele kast toch van MDF te maken en gedeeltelijk copykat's advies op te volgen.

Ik heb een zaak gevonden die wat mooiere dikten MDF levert (15 & 30mm) zodat ik geen geknoei heb met die maten die je bij de gemiddelde bouwmarkt kan krijgen.

Het bovenblad en uitschuifplank maak ik van 2 x 15mm op elkaar met een aluminium strip erin als versteviging en de rest van de kast wordt van de 30mm platen gemaakt.

Ik hoop dat ik de volgende keer een voltooid product kan laten zien :)

Oh... en bijgevoegd het 'zaagplan' dat ik in gedachten had. De kleuren staan voor de verschillende maten die er zijn.

Groeten,
Wouter

Lees meer
26 okt 2009 20:54 #9 door M.Wetters
Beantwoord door M.Wetters in topic Welk materiaal voor deze kast
Wat me nog wel intrigeert is: waarmee heb je de plaatjes gemaakt?
Ziet er gelikt uit.

An error has occurred. Hit any user to continue.

• tipvanflip
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
27 okt 2009 05:13 #10 door tipvanflip
Modelletjes heb ik gemaakt met een 3D programma genaamd Cinema4D ... Is niet al te moeilijk om te gebruiken en ik heb (dankzij mijn werk) een licentie ervoor.

Tijd voor maken pagina: 0.373 seconden