FANtv-nl-logo-mobile

stofafzuiging op tafelzaag verbetering?

• Jan-Pieter
  • Jan-Pieter's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
18 jan 2010 06:00 #1 door Jan-Pieter
stofafzuiging op tafelzaag verbetering? werd gestart door Jan-Pieter
Hallo allemaal,
Ik heb een tafelzaag en gebruik deze in mijn garage.
Nu komt er natuurlijk veel stof vrij bij het zagen en vooral bij MDF.
Heeft er iemand ervring bij een stofafzuiging aangesloten op zijn tafelzaag?
Is het een opmerkelijke verbetering of niet.
Ik dacht aan de Stofafzuiging (DUSTY TT1020) van tendotools.
En eventueel de bijhorende zelfreinigend filterpatroon (3DUCF0370).

Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22 jan 2010 17:16 #2 door deliasik
Beantwoord door deliasik in topic stofafzuiging op tafelzaag verbetering?
Inprincipe moet er al een aansluiting op de zaagtafel zitten wil je effectieve stof afzuiging hebben.

Profesionele afzuiging is en boven op via de zaagbladcover en onderlangs recht onder de neerkomende zijde.
Zoizo is een cycloonzuiger het beste die hebben minder last van dichtlopen van de filters en dus minder zuigkrachtverlies. (wat ik gezien heb als je keuze ziet er best goed uit.

Je kan natuurlijk ook zelf iets maken.

Een soort afzuigkap voor boven het blad. (werkt vooral met mdf stof goed omdat die erg fijn is)

De tweede afzuiging kan je dan plaatsen in de bak die vaak om de cirkelzaagblad zit waar de motor zich bevind.

Ik gebruik al jaren (dezelfde)een goedkope alles (bouw)zuiger met een zo'n lamellen filter. ( een metalen bak op wieltjes en een motor boven op.)
Een stukje pvc pijp aan de binnenzijde van de vuilopening zodat het vuil eerst naar de bodem gestuurd word. (blijft je filter langer schoon en heel bij grofvuil zoals splinters en steengrid.
Een tweede slang om te verlengen en om de zoveel tijd filter schoonkloppen in je kliko en schoon borstellen met een afwasborstel. (stofkapje op doen :) )

Werkt prima op handcirkelzagen, schuurmachines, frezen, afkortzagen.[img]smileys/smiley20.gif[/img]

copykat2010-01-22 20:20:58

Als je iets vertrouwelijks kwijt bent, kijk eens op de glasplaat van een kopier.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.232 seconden