FANtv-nl-logo-mobile

Voorstrijk voor muurverf op gips

• ajmol
  • ajmol's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
23 okt 2010 11:36 #1 door ajmol
Voorstrijk voor muurverf op gips werd gestart door ajmol
Beste lezers,
Ik wil mijn nieuwe gestucte muren en plafonds met muurverf afwerken.
Het stuucwerk is super glad en vlak, en neemt in lichte mate water op, dus enigszinds zuigend. Volgens mij met fix & finish afgewerkt en "verdicht" met een lang spackmes.
De schilder adviseert om niet voor te strijken, maar als eerste laag een verdunde muurverflaag erop te zetten. Grondering met voorstrijk geeft de kans dat het gronderingsmiddel onvoldoende intrekt, waardoor de muur oneffenheden gaat vertonen omdat de grondlaag al opdroogt voordat het de muur intrekt.
Dat zie je dan na de afwerking als je er langs kijkt, de laag vertoont dan oneffenheden.
De muurverf die ik wil gebruiken is matte muurverf, een soort imitatie kalkverf van vroeger.

Wat is jullie ervaring/advies mbt al dan niet gebruik van voorstrijkmiddelen voor muurverf ? Is dat mogelijk, of is dat vragen om problemen mbt hechting ed ?

Bedankt
Theo

Vriendelijke groet

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23 okt 2010 12:10 #2 door M.Wetters
Beantwoord door M.Wetters in topic Voorstrijk voor muurverf op gips
Voorstrijkmiddel voor latex is juist bedoeld voor een goede hechting en voor het voorkomen van vlekken door het opheffen van de zuigende werking. Als je snel genoeg werkt moet dat geen probleem zijn m.b.t. de droogtijd.
Overigens kun je inderdaad ook een laagje verdunde muurverf opbrengen i.p.v. voorstrijk, de werking is ongeveer hetzelfde.

Je hebt het over "de schilder"; als dat betekent dat je het werk laat doen door een schilder, dan zou ik het hem/haar gewoon zelf laten beslissen, hij/zij draagt dan de verantwoordelijkheid voor het resultaat van de klus.

An error has occurred. Hit any user to continue.

Lees meer
29 okt 2010 07:21 #3 door EdEE
Beantwoord door EdEE in topic Voorstrijk voor muurverf op gips
Volgens mij zijn er verschillende soorten voorstrijkmiddel voor muren. Om over te tegelen, te stucen en te schilderen.
Voor latex is de voorstrijk niets anders dan verdunde latex, dus als je latext zou ik zeggen verdunnen!
Een schilder zou dan juist voorstrijk kunnen gebruiken (als ik mag aannemen dat hij sneller werkt dan een dhz klusser).

Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden