- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Materialen
- messing trekbel
messing trekbel
- Guests
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
13 feb 2005 18:28 #1
door Guests
messing trekbel werd gestart door Guests
Wij hebben een nieuwe messing trekbel gekocht. Weet iemand hoe je deze een oud uiterlijk kan geven ?
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Bob-the-builder
- Bezoeker
13 feb 2005 19:49 #2
door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic messing trekbel
Ik heb een keer op de website van ene Jan Rekers de volgende tip gevonden:
Ik heb de perfecte manier gevonden om glimmend koper / messing hang en sluitwerk razendsnel te laten verouderen (dat heet bruineren geloof ik): hang het een paar minuten in ammoniakdamp en er treedt een chemische reactie op waardoor het lijkt alsof het knopje al jaren oud is!
Dat doe je alsvolgt: neem een afsluitbaar blik met een bodempje ammoniak; hang er een koperen of messing knopje boven en sluit de deksel; even een kampeerbrander er onder om de ammoniak goed te laten dampen; minuutje later knopje eruit, afspoelen en klaar.
Weer een truc om te onthouden.
Ik heb de perfecte manier gevonden om glimmend koper / messing hang en sluitwerk razendsnel te laten verouderen (dat heet bruineren geloof ik): hang het een paar minuten in ammoniakdamp en er treedt een chemische reactie op waardoor het lijkt alsof het knopje al jaren oud is!
Dat doe je alsvolgt: neem een afsluitbaar blik met een bodempje ammoniak; hang er een koperen of messing knopje boven en sluit de deksel; even een kampeerbrander er onder om de ammoniak goed te laten dampen; minuutje later knopje eruit, afspoelen en klaar.
Weer een truc om te onthouden.
- GER.S
- Bezoeker
14 feb 2005 17:18 #3
door GER.S
Beantwoord door GER.S in topic messing trekbel
alleen een extra tip; wel BUITEN!!!! doen!!! dit ivm met de lucht!!! en vooral niet aan ruiken...........(je bent dan wel van je verkoudheid af).. :[
- adri
- Bezoeker
15 feb 2005 19:07 #4
door adri
Beantwoord door adri in topic messing trekbel
Heb je geen boer in je kennisenkring hang de bel een paar dagen in de mestkelder en je herkent hem niet meer terug ook weer de ammoniak die zijn werk doet.
- Bob-the-builder
- Bezoeker
15 feb 2005 19:19 #5
door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic messing trekbel
Bovenstaand antwoord is geen grapje.
Een kennis van me heeft z'n eikenhouten vloer donkerder gemaakt door hem op te slaan in een varkensstal.
Het looizuur in het hout reageert met de ammoniakdampen en maakt het hout donkerder.
Een kennis van me heeft z'n eikenhouten vloer donkerder gemaakt door hem op te slaan in een varkensstal.
Het looizuur in het hout reageert met de ammoniakdampen en maakt het hout donkerder.
- klus-oma
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
24 nov 2009 11:36 #6
door klus-oma
Beantwoord door klus-oma in topic messing trekbel
hoi, ik overweeg om tweedehands een messing trapleuning te kopen, die glimt nog behoorlijk, de tip om via een boer dit te laten verouderen in de stal is geen gek idee.
Vraagje; hoe lang en kan ik het anders ook insmeren en buiten zelf behandelen?
Vraagje; hoe lang en kan ik het anders ook insmeren en buiten zelf behandelen?
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden