FANtv-nl-logo-mobile

Badkamerventilatie

• Gezelligheid
  • Onderwerp Auteur
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
15 dec 2007 18:40 #1 door Gezelligheid
Badkamerventilatie werd gestart door Gezelligheid
Bestaat er een richtgetal of vuistregel voor badkamer ventilatie.

bv: Voor een badkamer van xxx m3 kan je het beste een ventilator nemen met een capaciteit van xxx m3/uur.

Uiteraard moet de toevoer van de nodige lucht gegarandeerd zijn, bijvoorbeeld door een spleet onder de badkamerdeur.

Wie weet dat.

Groeten,
Peter

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
15 dec 2007 19:39 #2 door GJC
Beantwoord door GJC in topic Badkamerventilatie
Ik kan er geen sluitend antwoord op geven, maar om en nabij de 10 x het volume van de badkamer per uur is waar ik zo'n beetje op uitkom.

Lees meer
16 dec 2007 06:24 #3 door homerus
Beantwoord door homerus in topic Badkamerventilatie
Peter,
Als je er voor zorgt dat de lucht die onder de deur door komt de "langste"weg door je badkamer maakt ben je al een hoop vocht kwijt.Immers hoe langer de weg hoe meer vocht er meegenomen kan worden.Het allerbelanrijkste is echter dat je voldoende aanvoer van lucht hebt,als je een ventilator van 100 m3 per uur hebt moet deze lucht ook ergens vandaan gehaald worden.
Groeten Romein

Lees meer
16 dec 2007 20:25 #4 door Hans-van-Unnik
Beantwoord door Hans-van-Unnik in topic Badkamerventilatie
14 liter/sec. is het minimum volgens het bouwbesluit.

De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst verricht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.

• Gezelligheid
  • Onderwerp Auteur
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
17 dec 2007 17:45 #5 door Gezelligheid
Beantwoord door Gezelligheid in topic Badkamerventilatie
Heren

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb even wat zitten rekenen.

14L/sec = 14x3600sec =50400L/uur = 50,4 m3/uur.
Voor hoeveel m3 geldt dit? Ik kan me indenken dat voor een kleine badkamer dit voldoende kan zijn, maar voor een grote badkamer zou je wellicht meer m3/uur willen ventileren.

Stel de badkamer is 17m3. Niet echt groot, maar ook niet echt klein.
Een factor 10 geeft dan 170m3/uur.

Is al meer dan 3x zoveel als het bouwbesluit.

Misschien zijn er nog anderen die hier wat over kunnen zeggen.
Ik heb een ventilator gezien op internet van 1400m3/uur.
Dit leek mij een goede optie, als je er een toerenregeling bij neemt, (heb je veel vocht, dan zet je hem even op vol vermogen, en anders laat je hem lekker langzaam lopen) of zou 1400m3/uur echt veel te veel zijn voor 17m3.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

Groeten,
Peter

PeteruitPutten2007-12-17 20:46:01

Lees meer
18 dec 2007 14:47 #6 door Hans-van-Unnik
Maakt voor de grootte niet uit, de "vervuilde" lucht neemt niet toe bij een grotere badkamer.

Wel belangrijk is en dat gaf Romein eerder al aangegeven dat je ventilatie wel effectief moet zijn. de ruimte moet goed doorspoeld worden, en daar schort het vaak aan. Zorg dat je aanvoer op een strategische plek zit en je afzuigpunt ook. Met hele grote ruimtes of ruimtes waar de aan en afvoerpunt niet ideaal is aan te brengen kun je het debiet extra verhogen.

Vaak is een diagonale opstelling het meest effectieve, aanvoer laag over de vloer en de afzuig op het hoogste punt direct onder de douchekop of bad. (een klepraampje naast het afzuigpunt is dus geen goede oplossing)

Met een inbouwventilator dien je wel de nen 1010 in acht te nemen. (zone indeling, er zijn inmiddels al boeken over vol geschreven op dit forum ) chathanky2007-12-18 17:50:19

De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst verricht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.

• Gezelligheid
  • Onderwerp Auteur
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
19 dec 2007 13:50 #7 door Gezelligheid
Beantwoord door Gezelligheid in topic Badkamerventilatie
Bedank voor jouw antwoord.

Plaats is belangrijk, dat is duidelijk.

Maar bij grotere capaciteit van de ventilator (mits luchtaanvoer is gegarandeerd) zuig je de de vochtige lucht toch veel sneller uit de badkamer en heb je zo minder kans op waterdamp die tegen de muren condenseert.

Of vergis ik me daar nu in?

Groet
Peter

Lees meer
19 dec 2007 18:52 #8 door Hans-van-Unnik
Het condenseren krijg je nooit helemaal uitgebannen zeker niet als de gehele badkamer is voorzien van tegels. Vochtige lucht slaat graag neer op koudere vlakken. Als je dat wil uitbannen waai je uit je hemt.
(overgens wel gemakkelijk als die toch uitmoet )

Gestucte muren nemen vocht op en staan dit weer af als de luchtvochtigheid daalt in de badkamer. Dus na het douchen is naventileren gewenst om problemen te voorkomen en dit werkt als een soort vochtbuffer tijdens het douchen.

Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden