FANtv-nl-logo-mobile

Lekkage tussen wand en kunstof douchebak

• malta
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
08 mrt 2008 05:52 #1 door malta
We hebben zelf onze badkamer gebouwd. Onze douchebak is van kunstof, aan de zijkanten ondersteun met een houten lat en verder een steun onder de bak. Een natuurstenen wand is op de douchebak getegeld komt er dus 2 cm overheen. De voeg hebben we afgekit. Deze hoekdouche is afgewerkt met een douchewand.

Als we in de douchebak stappen. blijkt dat er niet voldoende ondersteuning is, daardoor gaat de bak naar beneden. Resutaat de kitvoeg sluit de opening tussen bak entegels niet goed af, dus lekage.

We hebben geprobeerd een speciale hoekstrip te plaatsen. maar ook deze laat los omdat hij niet voldoende elastisch is.

We denken eraan om de douchbak eruit de halen en een vloer te storten maar weten niet waar we dan weer tegenaan lopen.

Wie heeft een oplossing voor de kitrandlekage!!!!!!!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12 mrt 2008 08:14 #2 door pinky69
Beantwoord door pinky69 in topic Lekkage tussen wand en kunstof douchebak
Hallo mensen,

Wij hebben dit zelfde probleem gehad. We hebben er ten einde raad zelf een hele stapel bakstenen ed onder gedaan omdat doorzakken te voorkomen, maar helaas.
Toen hebben we het volgende gedaan. We hebben de douchebak eruit gehaald en dit vervangen door een betegelde vloer. Ideale oplossing. Nooit meer last van niet hechtende kit en het is gegarandeert waterdicht, zodat je - net als ons - geen waterval in je trapgat en hal krijgt.

Ik weet dat dit een klote oplossing is als je net je badkamer klaar hebt maar het is wel de meest effectieve manier om nooit weer lekkage te krijgen.

Groetjes Maaike.

M.B. Fokkema

Lees meer
12 mrt 2008 09:30 #3 door Jungle
Beantwoord door Jungle in topic Lekkage tussen wand en kunstof douchebak
ALs je de douchebak niet zo kan ondersteunen, dat hij niet meer beweegt, sluit ik me aan bij bottje.

I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.

Lees meer
19 mrt 2008 20:39 #4 door tiesque
Beantwoord door tiesque in topic Lekkage tussen wand en kunstof douchebak
Zo lang er beweging in de bak blijft zitten zal hij blijven lekken. Als het zo is dat de rand van de douchebak strak tussen de tegels en de latjes op de muur zit zou je de stelpoten onder de douchebak wat verder uit moeten draaien.

Ik ga er dan wel van uit dat je daar nog bij kan komen (aangezien hij maar aan twee kanten ondersteund wordt d.m.v. latten?) Blijkt hij niet strak tussen de tegels en de latjes te zitten moet de bak er uit en de latten er af. Het is dan zaak om de latjes opnieuw aan te brengen zodat de douchebak wel strak tussen de latten en de tegels komt te zitten.

Daarna de stelpoten juist afstellen, afkitten etc. Er wel van uit gaande dat de douchebak van een goede kwaliteit is (incl. verstevigde bodem).

Sanigids, online sanitair magazine

Lees meer
27 mrt 2008 12:34 #5 door Altec
Beantwoord door Altec in topic Lekkage tussen wand en kunstof douchebak
Als je een douchebak wil blijven gebruiken dan kun je het beste deze eerst verwijderen en daarna het tegelwerk aan de wand door laten lopen tot de vloer of even daarboven. Daarna plaats je de ondersteunende latten en douchebak weer tegen de tegelwand waarbij je eerst sanitairkit aanbrengt op de randen van de douchebak voordat je deze tegen de wand aandrukt. Hierdoor is na droging van de kit de aansluiting tegen de wand eigenlijk al waterdicht afgewerkt. Daarna kit je aan de bovenzijde de rand nog een keer zodanig af dat het afwaterend de douchebak inloopt. Hierdoor voorkom je dat er een gootje ontstaat op de kitrand waardoor deze snel zou kunnen verouderen of kunnen gaan schimmelen.

Dit is beter omdat je dan een dubbele zekerheid hebt. Daarnaast hecht siliconenkit (wat sanitairkit eigenlijk is maar dan wat schimmelwerend) heel goed op gladde en gesloten ondergronden (kijk maar naar aquariums).

Dan is het gegarandeerd dicht. Jammer dat je dit nu moet doen en het niet wist voordat je de bak plaatste. Maar goed, aldoende leert de klusser!

Lees meer
22 mrt 2009 16:54 #6 door EvaGreen_25
Beantwoord door EvaGreen_25 in topic Lekkage tussen wand en kunstof douchebak
Mijn vermoeden zegt dat de latten aan de muur met slagpluggen vast gezet zijn.Hier blijft altijd beweging in zitten,zeker als je met zijn twee even aan het ravotten bent onder de douche.

De tegels staan strak op de douchebak,is ook niet goed.Je hebt dan te weinig body om te kunnen kitten!Waarschijnlijk hebben jullie ook geen kustof primer gebruikt op de douchebak alvorens het kitten!

Mijn tip:
Douchebak loshalen,contoleer of hout nog goed vast zit aan wand en of de bak voldoende ondersteuning heeft aan de randen en dan niet alleen op de 5 mm van de omgezette rand.Ik zou bovendien ook eerder kiezen voor een aluminium hoeklijn onder de rand,de kunstof bak kan daar niet in "wegdrukken"en in hout wel.

Zorg ervoor als je het hoeklijn of hout opnieuw monteert dat je na plaatsing van de bak ca 3 mm tussen de tegels en de bak houd!!

Voor plaatsen douchebak de zijkanten die tegen de muur aankomen met kunstof primer behandelen.Eerst goed ontvetten met ammoniak!!
Let op tijd want bij drogen primer moet binnen half uur gekit worden.
Dan doe je sanitairkit op de bak aan de kanten die tegen de muur aankomen,net zoals Andrej schreef.
Daarna bak goed afstellen en uitvullen in de midden waar je veel staat,let er wel op dat je iets "zachts"tussen de vulling en de kunstof bak doet.

Daarna op de bovenzijde van de bak aan de kant van de muren ook weer primeren,even laten drogen en dan afkitten.Let met kitten er altijd wel op wanneer je "afmeswater"gebruikt dat dit niet in de delen komt waar nog gekit moet worden!!Anders ook geen hechting!

Dus zorg ervoor dat de speling uit de bak weg is en een kitrand creëren.primeren en 2 keer kitten,dan ben je zeker te weten dicht.

Lees meer
22 mrt 2009 17:49 #7 door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic Lekkage tussen wand en kunstof douchebak
Ik hoop dat dit probleem een jaar na dato toch opgelost is, maar misschien heeft iemand anders hier nog wat aan.

• malta
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23 mrt 2009 06:40 #8 door malta
Beantwoord door malta in topic Lekkage tussen wand en kunstof douchebak
Bedankt voor alle goede tips.
Intussen is de bak eruit gehaald het hout verwijderd en is er met kalkzandsteen een nieuwe ondersteuning gemaakt waar de bak rondom op steunt. De vloer is met watervaste cement behandeld. De bak is daarna teruggeplaatst.
Helaas heeft men de douchebak zelf niet voldoende ondersteunt in het midden (alleen een driepoot) met als gevolg dat er nog steeds te veel speling is als we in de douche staan. je ziet de voeg bewegen onder de natuursteen, gevolgd een nieuwe lekkage.
Op dit moment weten we het even niet meer. We hopen op een goede klusser die dit nu eens goed kan oplossen. Wie woont er dicht bij Eindhoven en heeft tijd!!!!!!!!!!!

Lees meer
15 apr 2009 09:02 #9 door tjeerd
Beantwoord door tjeerd in topic Lekkage tussen wand en kunstof douchebak
Ik ben net bijna klaar met m'n eerste verbouwing dus ik durf mezelf geen deskundige te noemen [img]smileys/smiley2.gif[/img] Wat ik je wel kan vertellen is dat ik een douchebak heb waar een houten plaat in de bodem gegoten zit en er zodoende geen poten onder hoeven. Het mag natuurlijk wel.

Belangrijker is echter dat de bak rondom wordt ondersteund door een zuiver waterpas cellenbeton constructie die we rond hebben uitgezaagd/geslepen zodat de bodem door het gat heen past. De bak ligt zo stabiel als een huis op het cellenbeton en zelfs als er 2 personen op staan zit er geen beweging in. Ik heb een dergelijke constructie liever dan iets met steunpoten en hout.

Lees meer
09 aug 2009 16:15 #10 door nita-forever
Beantwoord door nita-forever in topic Lekkage tussen wand en kunstof douchebak
Is het geen optie om de ruimte onder die bak vol te spuiten met PUR schuim?

Is waterdicht, lekt niet en is heel sterk!

FacMNP#2

Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden