FANtv-nl-logo-mobile

Elektrisch apparaat in bad

• melistuana
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
15 juni 2008 15:22 #1 door melistuana
Elektrisch apparaat in bad werd gestart door melistuana
Hallo,

Ik heb al aardig wat gelezen op dit forum, maar wat ik precies moet weten nog niet. Dus sorry als het al wel ergens staat.

Als student aan de TUDelft heb ik een verstelbare bodem ontworpen voor in bad. Omdat hij luxe moet zijn heb ik de rug verstelbaar gemaakt met een mechanisme dat wordt aangedreven door een waterdichte elektromotor die werkt op een 12 V accu die in de hoofdsteun zit.

Nou vroeg ik mij af of dit uberhaupt mag. Ik kan hem niet geaard maken denk ik, omdat hij verplaatsbaar is en in elk bad en badkamer kan.

Dus als het apparaat compleet waterdicht is, mag hij dan gebruikt worden in bad?

Alvast bedankt
Nynke

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01 juli 2008 23:13 #2 door Reinold
Beantwoord door Reinold in topic Elektrisch apparaat in bad
Ehh Nienke hebben jullie op de TU Delft geen boeken. Wanneer je deze wel zult hebben dan kun je lezen dat dit dus niet mag. De spanning 12V kan net zo dodelijk zijn als 400V.

In bad mogen geen apparaten aanwezig zijn welke direct met water in aanraking kunnen komen. Water en stroom gaan niet samen. Tevens is de kuip van het bad Zone 0. Dit houdt in dat hier mogen geen elektrische apparaten of voedingen voor elektrische apparaten aanwezig mogen ziijn. De apparaten die dit wel mogen dienen te voldoen aan zware eisen. Er moet dan o.a. gekeken worden naar IP eisen.

Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.

• melistuana
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02 juli 2008 08:20 #3 door melistuana
Beantwoord door melistuana in topic Elektrisch apparaat in bad
geen boeken daarover nee, en dan ben ik uren bezig, dacht dat ik hier snel een antwoord kon krijgen. Maar ik heb het project al afgerond en mijn elektrische deel zou in de hoofdsteun dus in zone 1 zitten boven de badkuip en dan mag het wel tot 12 V.

Lees meer
02 juli 2008 23:32 #4 door Reinold
Beantwoord door Reinold in topic Elektrisch apparaat in bad
Zoek het verder uit. Zolang je maar rekening houd met de IP waarde, want 12V of niet er zit ook nog een IP waarde aanvast.

Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.

Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden