FANtv-nl-logo-mobile

Zelfbouw stoomcabine

Lees meer
16 apr 2007 08:12 #31 door noortjenoortje
Beantwoord door noortjenoortje in topic Zelfbouw stoomcabine
Beste HP,

Bedankt voor je snelle reactie,
Op het net kan ik weinig advies/ervaringen vinden over dit onderwerp en ik sta nu op het punt om mijn plafond voor de cabine op maat te laten maken, dus kan jouw informatie nog nuttig gebruiken om e.e.a. op de valreep aan te passen.

Jammer dat je geen foto's kan plaatsen, maar ik heb wel sterk de indruk dat je het grondig hebt aangepakt. Voor wat betreft het voorverwarmen van de cabine heb ik me laten vertellen dat ik ook eerst de douche kan aanzetten om de wanden te verwarmen ( kwam budget technisch gezien ook erg goed uit;) Voor de wanden heb ik groene ytong blokken gebruikt en flink in de kimband gezet) De stoom komt uit een douchepaneel met stoomfunctie.

Aan de hand van jouw info ga ik toch alvast een uitsparing opnemen voor het nog aan te leggen natuurlijke ventilatiekanaal. Ook zal ik het plafond onder afschot plaatsen om het druppelen tegen te gaan.
Nogmaals bedankt voor de info, ik zit zelf thuis nog zonder internet e.d. maar zal zodra het mogelijk is ff uitvogelen hoe ik foto's kan toevoegen (eerst nog ff uitzoeken in welke doos de camera ook alweer zit)

Groet,

U. Fraser

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• Danos
  • Danos's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
12 juni 2007 07:56 #32 door Danos
Beantwoord door Danos in topic Zelfbouw stoomcabine
HP sorry dat ik nu pas antwoord ben al een tijdje niet meer op dit forum aanwezig geweest. Te druk met werk en africhten van me spaniel. Zal je vragen beantwoorden hoop dat je er nog iets aan hebt.

Ik ben onder de indruk van je schitterende badkamer!
Op dit moment ben ik zelf bezig met de voorbereidingen voor iets soortgelijks en ik heb een aantal vragen:

Heb je in de stoomcabine ventilatieopeningen gemaakt, b.v. onder of boven de deur? Of zit alles dicht? Tussen de glazen deur en de deuropening zit 2mm ruimte aan alle kanten anders krijg je de deur niet meer open of dicht. Als je een schuifdeur gebruikt dan zit wel alles potdicht uiteraard. Maar vooral na het stomen moet je ventileren aangezien alles anders zeiknat blijft.

Wordt de badkamer vochtig tijdens of na gebruik van de stoomcabine?
Ik heb een mechanische afzuiging in de badkamer, die zat er standaard al in de badkamer. Heb wel omdat ik mijn plafond heb verlaagd vanwege spotjes inbouwen en afstucen een extra ventilatierooster naar de overloop gemaakt. Ook vanwege warmte afvoeren van de eventuele spotjes.

Heb je daar speciale ventilatievoorzieningen voor getroffen?
Niet echt dus, heb ook geen last van een natte badkamer na het stomen.
Hoe heb je het plafond van de cabine afgewerkt? Plafond heb ik afgewerkt met Trespa, geloof 8mm dik, kan je echt van alles in kwijt. En is vochtbestendig ook tegen warmte. Makkelijk spotjes inbouwen en speakers. Heb van die hoekstrips gebruikt voor tegels om hem op te leggen. En daarna de boel afgekit.

Waar zit de stoominlaat in de cabine? De stoominlaat zit volgens de voorschriften van de leverancier. Dat ding wordt gruwelijk warm dus dat mag je niet vlakbij je bankje plaatsen. Geloof dat hij minimaal 20cm van de grond af moet. Als je het zeker wilt weten even badwereld.nl raadplegen daar heb ik het vandaan.

Toevallig heb ik in de keuken, zo te zien, dezelfde grijze tegels als die jij hebt gebruikt. Ik vroeg me af of het een bezwaar is om deze op het bankje van de cabine of op de douchevloer te gebruiken, omdat ze niet geglazuurd zijn. Heb je daar inderdaad geen probleem mee? Nee is ff koud als je er net op gaat zitten, maar ik heb er geen problemen mee. Zit goed.

Hoe lang duurt het opwarmen van de cabine? Dit hangt af van de capaciteit van je stoomgenerator. Bij mij duurt het 15 minuten, even van te voren warm douchen heeft al 28 graden of meer tot gevolg.

Je ziet, een heleboel vragen, maar ik hoop dat je ze wilt beantwoorden.

Hopelijk heb je er wat aan.

• Danos
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
12 juni 2007 08:01 #33 door Danos
mustang, ik ben ook erg benieuwd hoe jij de ventilatie geregeld hebt.
Ben momenteel ook bezig een stoomcabine te bouwen en heb van een loodgieter vernomen dat ik naast de bestaande mechanische ventilatie appart een kanaal moet 'slaan" voor de stoomcabine omdat je anders tijdens het gewone douchen geen hand voor ogen meer zou zien. Gelul, heb ik ook niet gedaan en ik zie alles. Tenzij jij met kokend heet water gaat douchen hahaha maar dat lijkt me niet lekker. Alleen bij mijn deur zitten kieren van 2mm voor de rest heb ik geen extra ventilatie aangebracht. Dat moet ook niet anders verdwijnt al je stoom en wordt je cabine niet warm genoeg.
De motor van de bestaande ventilatie is schijnbaar niet bestand tegen de extreem vochtige lucht die uit de stoomcabine komt.
Ik neem aan dat je loodgieter bedoeld dat je in je badkamer een extra gat moet slaan door je buitenmuur en daar een simpel motorventilatie ding van de Gamma of wat dan ook moet plaatsen die aanslaat als het te vochtig wordt.
Erg mooie badkamer geworden trouwens, petje af.
Dank je ben er ook erg trots op dat ik dit als onervaren badkamerbouwer voor mekaar heb gekregen, maar met veel informatie zoeken en 2 rechterhanden kom je een heel eind.

• Danos
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
12 juni 2007 08:05 #34 door Danos
Ben overigens wel erg benieuwd naar jullie eindresultaat en bouwfoto's. Mocht je nog vragen hebben mag je me mailen.

succes

• Danos
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
11 sept 2007 06:50 #35 door Danos
De wastafel hangt inmiddels, de spiegel is gemonteerd en al het loodgieterswerk zit er weer op.

Lees meer
11 sept 2007 14:12 #36 door broem
Beantwoord door broem in topic Zelfbouw stoomcabine

Het opvolgen van het advies mijnerzijds is geheel voor uwer risico.

Lees meer
11 mei 2008 18:12 #37 door tonangel
Beantwoord door tonangel in topic Zelfbouw stoomcabine
Vond dit pdfje.... met veel info!

www.abisco.be/stoombaden/stoombaden07-nl.pdf

Gr Erwin

• Danos
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
24 juli 2008 07:07 #38 door Danos
Zo te zien een zeer bruikbare site Erwin. Ben wel erg benieuwd wat anderen van hun badkamer gemaakt hebben. Neem aan dat als er 9000 keer naar dit topic gekeken is er vast wel 1 iemand is die ook zelf aan het klussen is geslagen.

Lees meer
08 jan 2009 16:18 #39 door Henri.II
Beantwoord door Henri.II in topic Zelfbouw stoomcabine
Hoi,

hoe is die wasbak van mooch geworden, en zijn ze erg duur?
waar heb jij die afwerkstrips gekocht?

Groet R

Lees meer
26 jan 2009 19:21 #40 door lindajayda
Beantwoord door lindajayda in topic Zelfbouw stoomcabine
Hoi R,

Sorry was hier in geen tijden meer geweest tot ik een mailtje kreeg afgelopen week. Maar nu ben ik me wachtwoord kwijt en blijkbaar een oude email gebruikt hahaha.

Maargoed, ik heb me een ongeluk gezocht en ik heb 'm gevonden. Hij kostte € 958,40 incl btw

Het is geen standaard maat, heb 'm als het ware zelf ontworpen qua afmetingen volgens hun model.

afmeting was 1230x450x100mm

De afwerkstrips zijn heb ik bij Jan Groen vandaan in Bleiswijk, zijn mat aluminium. Maar die heb je ook wel bij een gamme/praxis/etc.

www.willingable.nl heb ik de wastafel vandaan.

Gr Perry

Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden