- Ontvangen bedankjes 0
regendouche= motregendouche
- Reinold
- Platinum-lid
In de douchekop willen ze nog wel eens een waterbesparende voorziening treffen. Dan zit er 1 of ander dopje wat een beetje tegenhoudt. Deze kun je met een beetje priegelen eruit halen. Deze kun je veelal vinden aan het begin van de douchekop.
Ook is inderdaad de ketel ook nog wel eens de boosdoener. Het ligt er aan wat deze per minuut aan water kan verwerken.
Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- dirk1947
- Elite-lid
- Ontvangen bedankjes 0
Gr
Problemen bestaan niet.
Wij veroorzaken ze !
- GJC
- Bezoeker
- Bob-the-builder
- Bezoeker
Wie weet is er iets te vinden over de minimumeisen die aan de douche worden gesteld.
Ik heb op verschillende sites al gelezen dat er een bepaalde tapcapaciteit nodig is, en bij sommige douches ook een flinke boiler.
- Reinold
- Platinum-lid
- Ontvangen bedankjes 0
Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.
- H@NS
- Bezoeker
Electrotechnicu schreef : Het leuke is allemaal dat we wel zeggen van
15mm heeft een betere doorstromingssnelheid dan een 12mm. Is ook zo,
maar waarom wordt er geen rekening gehouden met de leiding in de kraan.
Deze is buiten 10mm ook nog wel eens 8mm......Dan heb je de
doucheslang ook nog en deze is 10mm of 12mm. Dus de doorstroming wordt
hier ook weer afgeremd.
In de douchekop willen ze nog wel eens een waterbesparende
voorziening treffen. Dan zit er 1 of ander dopje wat een beetje
tegenhoudt. Deze kun je met een beetje priegelen eruit halen. Deze kun
je veelal vinden aan het begin van de douchekop.
Ook is inderdaad de ketel ook nog wel eens de boosdoener. Het ligt er aan wat deze per minuut aan water kan verwerken.
Het gaat er om dat de hoofdaanleg goed is!
De transportleidingen behoren diameter 20 te zijn, aftakkingen richting
aansluitpunten 15mm en van daaruit kan het naar 12mm voor keukenkranen
en 15mm voor badkraan, douche of dubbele wastafel.
Een keukenkraan heeft meestal aansluit slangetjes van 10mm da's geen
probleem zolang de aanvoerleiding maar niet uit meters lange 12mm
leidingen bestaat.
De aanvoerleiding naar de ketel speelt ook een rol deze kan immers niet meer water geven dan hij aangevoerd krijgt.
- Reinold
- Platinum-lid
- Ontvangen bedankjes 0
Ik heb in mijn oude woning een kleine keukengeiser van Fasto gehad en daar zat 15mm aanvoer als koud op. Dit is normaal. Wat ook normaal is, is dat de warmwaterleiding vanaf zo'n geisertje 12mm is. Omdat ik later een CV wilde hebben in huis had ik zelf alvast een warmwaterleiding van 15mm naar mn badkamer en keukenkraan gelegd. De warmwaterleiding werd dus groter als normaal. Later werd mij bij een renovatie door de woningstichting de optie CV gegeven welke ik gelijk had aangenomen. Om nu te zeggen dat ik na plaatsing ook echt de indruk kreeg dat er verschil in zat...... Niet echt. Ik moet wel zeggen dat de straal iets harder werd, maar ik was er niet bepaald van onder de indruk. Kan ook kloppen, want de loodgieter wie de cv kwam aanleggen zei dat het maar een fractie verschil is. Vandaar dat ik makkelijk met 15mm kon werken zei hij. Het scheelde hem overigens wel weer werk, want hij hoefde de reeds bestaande leidingen niet te vervangen en ik hoefde mijn tegelwerk enzo niet meer te slopen, omdat ik alles centraal had gehouden. Waar ik de geiser naar toe had verhangen, kwam later de CV ketel te hangen.
Wat ik bedoelde aan te geven was puur dat in de kraan of doucheslang ook het nodige wordt tegengehouden door een inwendige leiding soms smaller dan 12mm. Overigens wordt de ketel aangesloten op een leiding van 15mm. Je kan er 22mm op aan sluiten, maar dat maakt voor de ketel weinig uit lijkt mij zo, omdat in en vanaf de ketel de leidingen zelf ook 15 zijn.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij in het nieuwbouwhuis is gewoon alles van de waterleiding en ook de hoofdaanvoer vanaf de watermeter 15mm.
Electrotechnicu38729.5456481481
- H@NS
- Bezoeker
afstand afgelegd; van kelder naar zolder met een paar bochten en dan
weer terug naar beneden.
15mm is prima voor het gemiddelde huis en gebruikelijk bij nieuwe installaties.
De vraagsteller heeft het echter over 12mm voor een veelvragende
toepassing, dan kan het verschil tussen 12 en 15 weleens net het
verschil uitmaken, zeker als de ketel meer dan de gebruikelijke 6,5
liter per minuut aan kan!
Een stortdouche met waterbesparende kop is een beetje tegenstrijdig denk ik...
- Reinold
- Platinum-lid
- Ontvangen bedankjes 0
Woon jij in een kasteel of zo......[img]smileys/smiley4.gif[/img]
- H@NS
- Bezoeker
Ik heb het zelf niet zo aangelegd, de loodgieter in 1925 heeft het zo bedacht.
De meeste heb ik inmiddels wel vervangen trouwens 22 = 20 geworden en
14 = 15 geworden. En dan meteen maar in een mantelbuis want dat hoefde
kennelijk vroeger ook niet [img]smileys/smiley5.gif[/img]
De verwarmings buizen zijn nog spectaculairder trouwens! Staalprijzen waren vroeger denk ik iets lager...