FANtv-nl-logo-mobile

regendouche= motregendouche

Lees meer
09 jan 2007 16:23 #31 door gnoe
Beantwoord door gnoe in topic regendouche= motregendouche
Wij hebben ook een kop van grohe en een oude ketel.
Bij ons gaat het prima.
Wij hebben wel leidingen van 15mm
Vergeet dat hele drukverhaal.
Het gaat om de doorsnede en dus hoeveelheid water.
Weerstand is waar het om draait.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09 jan 2007 20:49 #32 door Cor-Klus
Beantwoord door Cor-Klus in topic regendouche= motregendouche
En timing ;-)

Was getekend

Lees meer
12 jan 2007 16:57 #33 door ni3lsje
Beantwoord door ni3lsje in topic regendouche= motregendouche
Leuke discussie dus wil er nog een schepje bovenop doen betreffende de leidingen. We zijn het erover eens dat de diamter verschil maakt, gevoelsmatig kun je dat wat onderbouwen door het in het extreme te trekken. Als je aan 1 dun rietje zuigt om limonade te drinken moet je veel harder zuigen dan als je aan drie dikke rietjes zuigt. Een injectiespuit zonder naald erop komt de vloeistof makkelijker uit dan eentje waar een dunne naald op zit. Het water in 1 meter tuinslang kun je er makkelijk uitblazen met je mond, maar een haspel van 25 meter leeg blazen word een ander verhaal (invloed van bochten en lengte). Kortom ieder leiding stelsel heeft een bepaalde weerstand en hoe harder de vloeistof er door moet tov de pijp wand hoe meer de frictie toeneemt, zelfs kwadratisch (wet van Reynolds geloof ik). Het oppervlak van een 12 mm pijp is ongeveer 2/3 vergeleken met een 15mm, dus als het zelfde volume er door gaat is de snelheid 1,5 keer zo hoog en de weerstand 2,25 keer. ( Bij 20 mm respectievelijk een factor 3 en 9 in het voordeel). Dus je moet zuinig zijn op de schamele 2,5 Bar waterdruk die je hebt want dat neemt in dunne buisjes met vele bochtjes snel af. Indicatief voor wat er over blijft is de druk aan de uitstroomopening en dat geeft ook het gevoel van de druk. Op het moment dat de kraan dicht staat is de statische druk in het gehele leidingstelsel 2,5 Bar en op het moment dat het gaat stromen verdeelt die beschikbare druk zich over de weerstand in het leidingstelsel (dynamische druk) en de restrictie voor de uitstroomopening, want na de gaatjes in de douchekop is de druk nul en is alle beschikbare energie omgezet in frictie in de leidingen en snelheid van eht water. Als het veel genoemde ringetje in de douchekop zit, is daar een grote drukval, maar over zo'n klein stukje, dat het ervoor zorgt dat er niet teveel uitstroomt, maar dat het gevoel van druk aanwezig blijft. Je kunt bijvoorbeeld ook water besparen door de kraan minder ver open te draaien, maar dan zit de restrictie in de kraan en sijpelt het dus uit je douchekop en doucheslang.
Zelf heb ik mijn badkamer in 2006 verbouwd en ook een stuk van het leidingstels gedebottleneckd. Zowel mijn combiketel als totale koudwaterlevering werd op een gegeven door een 10 meter lange leiding van 15 mm geperst. Dus kreeg mijn ketel te weinig koud water aangeleverd om voldoende warm water te kunnen maken. Die verloor het in druk tov de rest. Vanaf de 22 mm hoofdleiding heb ik een bestaande warmwaterleiding die in de buurt lag en niet meer nodig voor de badkamer ingezet om mijn CV separaat te voeden en zie daar, ik kan in beide badkamers tegelijk badderen.
Dus advies is, wees nooit te zuinig met diameters, hou zo lang mogelijk 20 mm aan, voor korte aftakkingen is 15 mm prima en ik zou nooit 12 mm gebruiken behalve naar een fonteintje of laatste stukje naar toilet of zo.

Lees meer
22 jan 2007 18:52 #34 door jajaja22
Beantwoord door jajaja22 in topic regendouche= motregendouche
leuk onderwerp

Ik kom dit met regelmaat tegen

Je kan het heel makkelijk zelf bekijken
Zet een emmer onder de koude kraan (helemaal openzetten) en kijk of je de emmer binnen èèn minuut vol kan krijgen, is deze makkelijk vol te krijgen heb dan heb je genoeg voordruk
Niet, dan zijn vermoedelijk de leidingen te klein
Nu bij warm water plus minus 40 graden zetten en kijk hoe vol de emmer is na èèn minuut
Als het minder is dan 8 liter vergeet het dan maar (dit is ongeveer nodig voor een raindouche)
Dan levert de ketel niet genoeg warmwater
Kijk hoeveel warmwater je heb na èèn minuut daar is vast een goede douchekop voor te koop
Anders een nieuwe CV ketel Min CW4

Veel succes er mee Willem

Lees meer
07 mei 2007 09:45 #35 door wazo
Beantwoord door wazo in topic regendouche= motregendouche
het plaatsen van een pomp zou ook uitkomst kunnen bieden.
zelf heb ik op dit moment ons hele huis gestript (1957). en ben van plan het hele waterleidingnet te vervangen. het zijn één en al hoekjes, bochten en max 12 mm. wij willen ook zo'n moeson en en dankzij dit forum heb ik begrepen dat dit hiermee niet gaat lukken . vandaar het vervangen van alle leiding nu het nog kan.
tijdens mijn zoektocht naar info over leiding dimeter, druk en tapwater kwam ik op deze site terecht.
www.grundfos.com/web/homeNL.nsf/Webopslag/RLAS-6S5GRE
mischien kan het in sommige gevallen goede uitkomst bieden.

groet Joene

Lees meer
07 mei 2007 13:30 #36 door jajaja22
Beantwoord door jajaja22 in topic regendouche= motregendouche
Hallo Joene

Het aanbrengen van een opvoerpomp heeft bijna geen invloed op het warmwatergedeelte
als een (cv) instalatie 5 liter heet water geeft dan wordt dit niet door een pomp ineens 7 liter
Een pomp heeft alleen zin als je niet aan de capiciteit van de (cv) instalatie komt
Door bv te weinig voordruk

Gr Willem

Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden