FANtv-nl-logo-mobile

Badkamer opnieuw betegelen

• N.A.-Schoen
  • N.A.-Schoen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
12 okt 2006 00:58 #1 door N.A.-Schoen
Badkamer opnieuw betegelen werd gestart door N.A.-Schoen
Hoi Allemaal,

Ik wil m'n badkamer opnieuw betegelen. Het zijn allemaal kleine, bruine tegeltjes. Dat stond misschien leuk in 1970 maar is nu echt geen gezicht meer vandaar dat ik nu alles in lichte kleuren wil doen.

Van een kennis hoorde ik dat je probleemloos op de oude tegels kunt plakken dus ga ik dat maar doen. Maar ik heb een paar vragen:

Is het verstandig om eerst de muur te doen en daarna de vloer of maakt dat niks uit?

Tot slot nog iets over de maten van de badkuip (lichtbruin, wil ik nl. ook vervangen). De oude heeft een breedte van 72 cm. De badkuipen in de bouwmarkt blijken 70 cm breed te zijn. Of is dit afgerond en zijn dit standaard maten?

Ook alle andere tips zijn van harte welkom! Het wordt voor mij een hele onderneming want ik heb helemaal geen ervaring op dit gebied. Maar het kan toch niet zo moeilijk zijn lijkt mij, het duurt misschien wat langer dan bij een ervaren klusser.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes, Riona

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15 okt 2006 22:52 #2 door Cor-Klus
Beantwoord door Cor-Klus in topic Badkamer opnieuw betegelen
probleemloos over oude tegels? Zitten ze goed vast, zijn ze vlak, is het een laag tegels (of heeft je voorganger ook al tegel over tegel gemonteerd)? Zo ja, dan is het geen probleem. Net als bij alles geldt; als de ondergrond niet goed is wordt het eindresultaat ook niet goed.

Zelf kies ik er meestal voor om eerst de vloer te tegelen en daarna de wand. Vloertegels zijn harder en daardoor lastiger te snijden. Het is makkelijker om de wandtegels aan te passen aan de vloertegels dan andersom. Daarnaast neig ik er instinctief naar om de wandtegel te laten eindigen boven de vloertegel ipv boven een kitnaad. Is het een kleine ruimte en/of heb ik haast dan doe ik eerst de wand en daarna de vloer anders zit ik met droogtijd van de vloer voordat ik de ruimte kan betreden.

Tip, bij een grote wand, de wand 'verdelen' Horizontale baan op ooghoogte en afhankelijk van de lengte een of 2 banen vertikaal tegelen om de muur te verdelen in 4 of 6 kleinere stukken. De tegels die het meest in het zicht zitten zitten perfect recht en je afwijking word minder waardoor je een optisch strakkere muur krijgt.

Was getekend

• N.A.-Schoen
  • N.A.-Schoen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
15 nov 2006 23:47 #3 door N.A.-Schoen
Beantwoord door N.A.-Schoen in topic Badkamer opnieuw betegelen
Bedankt Jan,

Ik heb je tips meegenomen en ben intussen begonnen. De ondergrond is gelukkig perfect en het overtegelen gaat inderdaad (relatief) probleemloos.
Bedankt voor je reactie!

Groet, Riona

• marcel-van-der-laan
  • Bezoeker
  • Bezoeker
16 nov 2006 16:48 #4 door marcel-van-der-laan
Beantwoord door marcel-van-der-laan in topic Badkamer opnieuw betegelen
Altijd eerst de wand en dan pas de vloer tegelen zo doe ik het altijd.Ivm knoeien van lijm of voegmiddel.

Lees meer
18 dec 2006 08:30 #5 door peterpaul
Beantwoord door peterpaul in topic Badkamer opnieuw betegelen
hallo hier met peter ik heb uw tips gelezen maar wat smeer ik nu op de oude tegels voor ik er weer overheen ga tegelen ik heb zelf geglazuurde tegels en daar wil ik overheen gaan tegelen maar nu zeggen ze dat ik er eerst een soort voorstrijk moet op smeren voor een betere hechting maar ik weet niet welke er goed is kunt u mij wat adviseren

alvast bedankt.

Lees meer
15 jan 2007 15:16 #6 door ferdinandfranz
Beantwoord door ferdinandfranz in topic Badkamer opnieuw betegelen
@peterpaul, het beste kun je flexibele tegel lijm gebruiken,ik neem meestal
zakken van 25kg in poedervorm ,is stukken goedkoper dan kant en klaare lijm.
als ik tegel over tegel zet maak ik eerst
in een emmer een dun papje van de lijm een strijk ik de tegels 2 dagen voor de tijd in met een blok kwast,wel eerst de tegels ontvetten met water/ amoniak. 2dagen later kun je moeiteloos de muren tegelen.
en ja altijd eerst de wand en dan de vloer.

Lees meer
15 jan 2007 19:15 #7 door peterpaul
Beantwoord door peterpaul in topic Badkamer opnieuw betegelen
Bedankt goeie tip hier heb ik wat aan ik ga gelijk aan de slag.

Groeten,

Peter

Lees meer
12 mrt 2007 19:57 #8 door babbel
Beantwoord door babbel in topic Badkamer opnieuw betegelen
niet vergeten goed na te spoelen na reinigen met ammoniak, ammonik is namelijk van zich zelf ook vettig

Lees meer
12 mrt 2007 20:18 #9 door playa
Beantwoord door playa in topic Badkamer opnieuw betegelen
Hoe bedoel je dat, dat ammoniak vettig is?
Het is een gas NH3 opgelost in water (heet dan volgens mij ammonia). Als het opdroogt, waar blijft dat gas dan?
Er zit niks in wat met vet te maken heeft.
Wat zie ik over het hoofd?

Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.

Lees meer
13 mrt 2007 05:40 #10 door broem
Beantwoord door broem in topic Badkamer opnieuw betegelen
Ik gebruik ammoniak om mijn vette autoruiten te reinigen. Ron3212007-03-13 08:40:24

Het opvolgen van het advies mijnerzijds is geheel voor uwer risico.

Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden