FANtv-nl-logo-mobile

Voegen tegels op hoeken in badkamer barsten

• nieuwbouwhuisje
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
17 juli 2007 18:13 #1 door nieuwbouwhuisje
Voegen tegels op hoeken in badkamer barsten werd gestart door nieuwbouwhuisje
Beste klussers,

De voegen tussen de tegels in de hoeken barsten. Het gaat om de hoek van een horizontale plateautje voor het raam en de verticale muur. Het ergst bij de douche, erg vochtig natuurlijk maar ook op het plateaute voor de spiegel komt het (in mindere mate) voor.

De badkamer is nog maar 6 maanden oud....

Kan iemand mij helpen[img]smileys/smiley5.gif[/img]
Heeft iemand een idee hoe dit komt?
En belangrijker, wat je hier het beste tegen kan doen (opnieuw voegen? kit?)?

Zie ook de foto's:

Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:

Alvast heel erg bedankt.

Groet,
Raymond

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17 juli 2007 21:38 #2 door M.Wetters
Beantwoord door M.Wetters in topic Voegen tegels op hoeken in badkamer barsten
Sorry als het misschien als een domme vraag klinkt, maar ... is er wel WaterDicht voegmiddel gebruikt? Zoals het eruit ziet lijkt het wel alsof de hele tegel loskomt. Als je erop tikt, klinkt het hol?

An error has occurred. Hit any user to continue.

• nieuwbouwhuisje
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
18 juli 2007 09:39 #3 door nieuwbouwhuisje
Beantwoord door nieuwbouwhuisje in topic Voegen tegels op hoeken in badkamer barsten
De tegelzetter is, gek genoeg [img]smileys/smiley6.gif[/img], niet meer bereikbaar, ik weet niet wat voor een voegmiddel hij gebruikt heeft.

De tegels zitten nog wel vast. Ik zal vanavond eens tikken om te horen of het hol klinkt (denk niet...)

De voegen werden eerst dikker, de voeg te barsten en uiteindelijk het resultaat dat je op de foto ziet. Kan het zijn dat het voegmiddel uit is gaan zetten (als er bijv. geen waterdicht voegmiddel is gebruikt) ? Of zou werking in de tegels juist de voeg laten barsten?

Ik hoop dat iemand een goede tip heeft...

Lees meer
18 juli 2007 09:48 #4 door M.Wetters
Beantwoord door M.Wetters in topic Voegen tegels op hoeken in badkamer barsten
Niet dat ik zo'n doorgewinterde tegelzetter ben, maar ik heb nog nooit van uitzettend voegmiddel gehoord. Dit lijkt me niet in orde. Een duidelijk signaal om de tegelzetter hierop aan te speken. Was het een witte opdracht, dan heb je recht op garantie. Was het zwart, dan wordt dit mogelijk een harde les. Is hij niet meer bereikbaar als "op vakantie" of bijv. "het door u gekozen nummer bestaat niet"?

Tegels werken niet voor zover mij bekend. De ondergrond kan evt. wel werken. Op wat voor constructie zitten de tegels geplakt?

An error has occurred. Hit any user to continue.

• Herman
  • Bezoeker
  • Bezoeker
18 juli 2007 10:01 #5 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Voegen tegels op hoeken in badkamer barsten
Ik denk dat dit op hout is geplakt. Het hout zet nu na 6 maanden gebruik genoeg uit om schade te veroorzaken.

Het horizontale plateau, is dat afwaterend (schuin naar het bad toe) getegeld, of precies horizontaal. (of erger nog, naar de andere kant toe, waardoor er altijd water blijft staan).

Mijn gok op het moment:
-houten onderconstructie
-geen waterdichte tegellijm
-geen waterdicht voegsel
-geen kimband over deze constructie, die absoluut waterdicht moet blijven
-niet afwaterend getegeld

Oplossing:
de bovenstaande 5 punten ter harte nemen. Kost iets meer, maar je weet dat het goed zit.

(en ik weet dat kimband een laatste redmiddel is, maar hier had het toch van pas gekomen...)

• nieuwbouwhuisje
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
19 juli 2007 07:25 #6 door nieuwbouwhuisje
Beantwoord door nieuwbouwhuisje in topic Voegen tegels op hoeken in badkamer barsten
Bedankt voor jullie reacties!

Zwarte klus, harde les inderdaad, ik heb alleen een mobiel nummer en hij neemt niet meer op...

Ik heb gecheckt en het klinkt om sommige plekken inderdaad hol! Wat betekent dat?

Het plateau niet bijzonder afwaterend, precies horitonzaal.

Herman, ik begrijp dat je oplossing misschien de enige echte structurele oplossing is maar zoals je zult begrijpen heb ik heel weinig zin om de tegels weer van de muur af te halen. Ze zitten net ;).

Is het een oplossing om hier nieuw *waterdicht* voegmiddel in de barsten te smeren, of misschien kit? Of zijn deze lapmiddelen echt af te raden?

• Herman
  • Bezoeker
  • Bezoeker
19 juli 2007 08:00 #7 door Herman
Haal die tegels er maar af, want ze zitten niet meer vast (ze klinken hol.)

Uithuilen en opnieuw beginnen...

1 voordeel: zo heel veel werk is het niet.

Tegels verwijderen, achterstructuur verwijderen en repareren, en dan zodanig dat de ondergrond een stukje verder terug ligt (om een dikkere lijmlaag te kunnen gebruiken, en om kimband te smeren). Tegels er weer in (heb je nog reservetegels?) en afvoegen. Ik hoop alleen dat je geen kleurverschil krijgt in de voegen.

• Herman
  • Bezoeker
  • Bezoeker
19 juli 2007 08:01 #8 door Herman
En nog wat, controleer even of er kit rondom de aansluitingen zit van de kraan. Het zal niet de eerste keer zijn dat dat vergeten is, en dat kan dan ook (een deel van) de oorzaak zijn.

Lees meer
23 aug 2007 19:24 #9 door aleg
Beantwoord door aleg in topic Voegen tegels op hoeken in badkamer barsten
Nog een belangrijk ding. voegen horizontaal of verticaal altijd kitten nooit vullen met voegsel [img]smileys/smiley2.gif[/img]

jokejori

Lees meer
23 aug 2007 19:26 #10 door aleg
Beantwoord door aleg in topic Voegen tegels op hoeken in badkamer barsten
Ps, ik bedoel hoeken [img]smileys/smiley9.gif[/img]

jokejori

Tijd voor maken pagina: 0.370 seconden