FANtv-nl-logo-mobile

Ikea kastjes, apparatuur en werkblad ergens anders

• fhendriks
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
04 okt 2007 19:54 #1 door fhendriks
Ik ben al maandenlang aan het bedenken hoe en waar ik het beste kan beginnen voor het bestellen van een nieuwe keuken. Ik wil mijn keukenkastjes bij Ikea kopen, inbouwapparatuur bij Keukenloods en een granieten werkblad bij een internet granietshop.

Ik weet niet precies in welke volgorde ik moet beginnen. Koop ik eerst de kastjes of de apparatuur? Dit ivm de afwijkende maten van Ikea. En op welk moment bestel ik het werkblad, het liefst zo snel mogelijk ivm de lange levertijden. Maar moet ik niet eerst wachten totdat de keuken is geplaatst ivm het opmeten?

Ook ben ik op zoek naar een goede keukeninstallateur in de regio Amsterdam. Wie heeft zijn keuken op dezelfde manier samengesteld en kan mij tips geven? Ik heb de zoekfunctie op het forum al gebruikt maar krijg niet antwoord op al mijn vragen. Bij voorbaat dank!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
04 okt 2007 20:49 #2 door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic Ikea kastjes, apparatuur en werkblad ergens anders
Kastjes en inbouwapparatuur horen bij elkaar, dus dat moet je op elkaar afstemmen.
Waarbij kastjes gemakkelijker aan een maat zijn aan te passen dan de apparatuur, in geval van een (meet)foutje.
Als alles staat kun je de exacte maat van je blad opmeten.
Maar in verband met de genoemde levertijd is dat niet echt handig.
Als je al je kasten en apparatuur hebt uitgezocht, hoor je normaal gesproken ook de afmeting van je werkblad te kunnen bepalen.
Je kan overigens ook een 'noodwerkblad' maken en die gebruiken totdat het echte blad klaar is.
Ik heb mijn keuken zelf gemaakt en pas toen alles stond, mijn terrazzo werkblad laten maken.
De mal daarvoor heb ik zelf gemaakt, zodat ik zeker wist dat ze zich aan de maat zouden houden.

Lees meer
05 okt 2007 07:00 #3 door Denise
Beantwoord door Denise in topic Ikea kastjes, apparatuur en werkblad ergens anders
Naar mijn weten is alles 'standaard' aan de maten van Ikea-kastjes.
Dus een inbouwmagnetron o.i.d is net als in iedere andere keuken bedoeld voor de 60cm kastjes.
En een vaatwasser plaats je op een 'open' plek, dus zonder de normale kastwandjes.

Ook qua diepte is alles normaal. Dus als je een blad laat maken, dan is de diepte daarvan standaard (tenzij je zelf meer overhang wilt o.i.d.). De lengte/vorm van het blad weet je van tevoren omdat je natuurlijk (neem ik aan) precies weet welke kastjes je gaat plaatsen.

Mijn Ikea keuken zit ook vol met niet-ikea apparatuur. Allemaal geen probleem. Het blad (eiken) is wel van ikea, maar dat houdt zich gewoon aan de standaardmaten (net zoals ik die had kunnen kopen in de Gamma en dergelijke).

Maar wat let je om eventueel te gaan meten in een ikea? Ze staan er klaar voor, al die keukens! Weet je precies hoeveel ruimte er in, rond, tussen en boven kastjes zal zijn.

Edo

Lees meer
05 okt 2007 16:34 #4 door laura19
Beantwoord door laura19 in topic Ikea kastjes, apparatuur en werkblad ergens anders
"standaard" is een ikea keuken niet te noemen. Bij verschillende grote keukenhandelaars zijn er 2a3 standaarden. heb zelf voor mijn keuken suf gezocht naar kastjes, en mijn maat is geen standaard blijkbaar, maar toch bij een keukenhandelaar met verschilende vestigingen gekocht (deze is nu failliet) en heb zelf kastjes op maat moeten maken.

Let steeds goed op zou ik zeggen, de ene standaard is de andere niet. Dat is althans mijn ervaring.

Aut viam inveniam aut faciam

Lees meer
06 okt 2007 20:12 #5 door Cor-Klus
Beantwoord door Cor-Klus in topic Ikea kastjes, apparatuur en werkblad ergens anders
De keukens zijn in zoverre standaard dat de maten voor apparatuur hetzelfde is. De ene keuken heeft echter iets andere maten bovenkastjes of meer verscheidenheid in breedtes. Maar de uitsparing voor een oven is in elke keuken gelijk.

Let alleen op de deurtjes van Ikea, die zijn dunner waardoor je standaard schroeven voor bv. bevestiging van vaatwasser en koelkast te lang kunnen zijn en er aan de voorkant doorheen kunnen komen.

Was getekend

Lees meer
08 okt 2007 08:00 #6 door Denise
Beantwoord door Denise in topic Ikea kastjes, apparatuur en werkblad ergens anders
Dat heb ik nu al een paar keer gelezen, over die 'dunne' deurtjes van de ikea, maar over wat voor verschillen hebben we het dan?

De afdekdeur op mijn vaatwasser heb ik met de bijbehorende schroefjes bevestigd en dat was geen enkel probleem hoor (Bosch vaatwasser, trouwens).

Mijn deurtjes (Type Abstrakt, hoogglans wit) zijn volgens mij tenminste (normaal) 18mm MDF met eventueel een kleine millimeter extra door de folie die er op zit.

Zijn andermans deurtjes dan zo veel dikker? Dus 20mm of zo? Dat zijn dat wel heeeel stevig aandoende deurtjes. Ik heb ze nog nooit gezien.

Misschien heb je andere typen ikea keukens in gedachten. Bijvoorbeeld de Adel (had ik in vorige huis). Dat is een type met een soort paneeldeur. Dus beuken frame met daarin glas of gefineerde plaat. Het fineerdeel is uiteraard dunner dan 18mm, anders is 'ie niet verzonken...

Ik zeg nog steeds: ga naar de ikea en meet. (En kennelijk dus ook de dikte van de deurtjes van het type dat je wil hebben)

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
08 okt 2007 08:10 #7 door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic Ikea kastjes, apparatuur en werkblad ergens anders
Zo is het: meten is weten.
Lijkt me ook de juiste volgorde om de spullen bij elkaar te kunnen zoeken.......

Lees meer
18 nov 2007 17:53 #8 door TommyV
Beantwoord door TommyV in topic Ikea kastjes, apparatuur en werkblad ergens anders
Nu is dit topic al wat oud maar toch even een reactie.

We zijn net klaar met ons keukentje. Keuken kastjes van Ikea, inbouw apparatuur zelf uitgezocht en de deurtjes en sierlijsten zelf gemaakt.

De deurtjes zijn marantie paneeldeuren geworden, ingefreest met een bovenfrees.

De maten van de kastjes zijn niet helemaal exact zoals je dat zou mogen verwachten....60cm kastje is dan 59,6 cm om een voorbeeld te noemen. Erg lastig als je je deurtjes op 59,6 gemaakt hebt (2mm aan iedere kant speling bij 60cm)

Kijk eens op onze website www.planet.nl/~verbouwingboerderij/index.htm er staan genoeg foto's ook zoals de keuken nu klaar is
KlusMan642007-11-18 20:57:03

Never argu with a fool, before you know they beat you with experience

Lees meer
18 nov 2007 20:03 #9 door Jungle
Beantwoord door Jungle in topic Ikea kastjes, apparatuur en werkblad ergens anders
Mooi keukentje hoor. Petje af.

I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.

Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden