FANtv-nl-logo-mobile

Afzuigkap op de mechanische ventilatie

• jankees
  • jankees's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
17 jan 2008 17:12 #1 door jankees
Afzuigkap op de mechanische ventilatie werd gestart door jankees
Hallo allemaal,

Heb sinds kort een nieuwbouw huis gekocht en heb een vraag over de mechanische ventilatie en de afzuigkap in de keuken

In het huis zijn verschillende ruimten die geventileerd worden. In de
keuken zijn zelfs twee afzuigpunten gemaakt. Één voor de afzuiging in de
keuken zelf +/- 1 meter van de muur en één voor het aansluiten van de
afzuigkap.

Nu heb ik verhalen gehoord dat het gebruik van een motorloze afzuigkap
hiervoor beter is omdat de kans bestaat dat een afzuigkap met een motor het ventileren kan verstoren. (oftewel je keuken aroma's belanden in
de slaapkamers op de 1e verdieping)

Maar nu hebben kennissen ook reeds een nieuwbouwhuis gekocht met de afzuiging op de mechanische ventilatie en zij hebben nergens last van.

Wat is nu het verstandigst om te doen? Wat zijn zoal de voordelen en nadelen?

Met vriendelijke groet,

Sander

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jan 2008 19:01 #2 door Jungle
Beantwoord door Jungle in topic Afzuigkap op de mechanische ventilatie
Een afzuigkap Met motor mag je niet aansluiten op je centraal afzuigsysteem. 1 van de gevolgen noem je zelf al, de andere is dat je motor op zolder kapot kan gaan, en dan heb je helemaal niets meer.

Het verstandigste is om een motorloze kap aan te sluiten, of als je de mogelijkheid hebt, een kap met motor, en dan een uitgang naar buiten maken. Door mij makkelijk gezegd, aangezien ik een hoekwoning heb, dus dat gat zat zo in de muur.

I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.

Lees meer
20 jan 2008 06:21 #3 door lena41
Beantwoord door lena41 in topic Afzuigkap op de mechanische ventilatie
Je zou ook een recirculatie kap kunnen nemen, dit is een afzuigkap met naast de vet filters ook koolstoffilters.

Voordeel t.o.v. normale afzuigkap is dat je geen afvoer hoeft aan te leggen en je zuigt geen buitenlucht (koud of warm) aan.

Nadeel is dat je om het half jaar de koolstoffilters moet vervangen (voor mijn afzuigkap zou dat op € 18 komen) en dat je e.v. waterdamp terug in de keuken krijgt.

Lees meer
20 jan 2008 08:14 #4 door Hans-van-Unnik
Beantwoord door Hans-van-Unnik in topic Afzuigkap op de mechanische ventilatie
Je kunt zowel een motorloze kap aansluiten op de centrale ventilatie als ook een motorkap met een afvoer naar buiten.

De voor en nadelen kan ik er wel een paar van geven.

Motorkap: je dient ook lucht toe te voeren aan de keuken dmv een rooster of een raampje/deur open.
voordeel vieze ongezonde lucht wordt direct naar buiten afgevoert.
nadeel je dient na gebruik wel de verbindingen naar buiten af te sluiten dmv een klep oid. Anders heeft dit een nadelige invloed op je ventilatie

motorloos: het afzuigvermogen is wat minder en je dient een goede kap uit te kiezen die zoveel mogelijk afvangt.
Bij een wtw ventilatie heb je minder verlies van warmte en de kookwarmte wordt ook terug gewonnen.
Nadeel: kanalen vervuilen meer en dienen dan ook gereinigt te worden.
Ook de afzuigfilter verstopt sneller.

Een recirculatiekap is niet aan te raden, buiten vocht hebben kookdampen ook giftige stoffen die je niet weg filtert. Voor je gezondheid niet aan beginnen dus.

Maar niet duidelijk is wat voor type ventilatie je hebt en ook niet van de kennisen, graag wat duidelijkheid.

De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst verricht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.

Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden