- Ontvangen bedankjes 0
Perilex aansluting inductie kookplaat
- Willem1
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Daar ik enkel 35 Amp had heb ik dus mijn meterkast moeten uitbreiden van 1 fase naar 3 fase zodat ik dus 3x 25 Amph heb. Zo gezegd zo gedaan. Grapje heeft mij bijelkaar zo'n 1000 euro gekost. Essent eerst, toen electricien met materialen. Maar goed, alles zoals aagevraagd.
Keuken wordt gezet en inductieplaat met draad maar zonder stekker. Ok, zie ik niet als probleem, dan dou ik er wel een stekker aan. Kom ik erachter dat die perilex draad maar 4 draden bevat terwijl een perilex 5 draden moet hebben, want anders kan ik die 7400 watt nooit halen.
Ik bellen met keukenleverancier. Zeggen ze: 4 is standaard in Europa en in NL doen ze wel eens 5. Ik zeg: leuk en aardig, maar als jullie zeggen dat dit niet nodig is moet je dit niet voorschrijven en mij alles laten ombouwen en uitbreiden met de nodige kosten.
Zij weer: u kunt in elke bouwmarkt een perilex draad kopen. Ik zeg: ik heb een keuken van 18K gekocht. Jullie zouden monteren dus laat die monteur maar komen met zijn 5-aderige perilex draad want die plaat moet eruit om deze aan te sluiten. Zo niet, ook goed, maar dan komt die ombouwrekening van de meterkast en electriciteit richting jullie.
Moest met manager overlegt worden. Tot op heden nog niets gehoord.
Wat zouden jullie doen?
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Anne-Marie
- Platinum-lid
- Ontvangen bedankjes 4
- Willem1
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
- Ontvangen bedankjes 0
Vanuit zowel de keukenboer als AEG wordt aangegeven dat het op 7400 watt aangesloten moet worden. Staat zwart op wit in het AEG boek en op de aangeleverde voorschriften en leidingtekening van de keukenboer. Dus zorg je ervoor dat dit aanwezig is daar ze nadrukkelijk zeggen dat als de aangegeven aansluitingen er niet zijn er niet gemonteerd kan worden.
Kortom, ik heb enkel geplaatst waar om is gevraagd en nu beweren zij dat het niet per se hoeft. Dat grapje gaat er bij mij niet in, want dan moeten ze hier niet nadrukkelijk om vragen. Volgens mij sta ik hier volledig in mijn recht en heeft het niets te maken met de "nodige aanpassingen aan de installatie". Het gaat om de voorschriften die men aanlevert en vervolgens deze voorschriften wel eist en de klant kosten laat maken en uiteindelijk ze iets aanleveren wat totaal niet volgens de voorschriften is.
- Anne-Marie
- Platinum-lid
- Ontvangen bedankjes 4
7400W is wel een beetje rare waarde. 2z230x16=7360 dus net te weinig. Welk type kookplaat is het? Tegenwoordig is bijna alles ook online te vinden dus deze ook vast wel. Misschien dat er in de handleiding iets staat waar we je verder me kunnen helpen.
- Herman
- Bezoeker
Als je je eens lekker laat gaan met de kookplaat, biefstukje op de teppan-yaki, frituurtje erbij voor de friet, vaatwasser maar vast aan om de ergste klerezooi weg te werken, broodjes in de oven, dan is het een slecht idee om nog even een magnetron aan te zetten, of een wasmachine te starten.
Met een goed uitgedachte 3x25 aansluiting heb je dit gedoe veel minder.
(mij is het al 2 keer gelukt om een hoofdzekering op te blazen... OK, kost slechts 7 tientjes, maar je eten is naar de kl#te)
- Herman
- Bezoeker
Perilex aansluiting 2x 230 volt:
i202.photobucket.com/albums/aa299/Vonken...5/P1020265-klein.jpg
Perilex aansluiting 1x 400 volt:
i202.photobucket.com/albums/aa299/Vonken...5/P1020263-klein.jpg
Bij deze laatste wordt de nuldraad niet altijd gebruikt, en hoeft dus niet noodzakelijkerwijs in de draad te zitten. Let wel! De electricien heeft dan wel een krachtstroomgroep aan moeten leggen, en geen fornuisgroep (2x230). Ik hoop overigens dat hij wel die nul-draad ook aangelegd heeft, beter mee verlegen dan om verlegen, zullen we maar zeggen...Herman2008-12-23 17:51:20
- Willem1
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
- Ontvangen bedankjes 0
Herman schreef : Ik denk dat de "upgrade" naar 3x25 toch wel zijn waarde heeft.
Als je je eens lekker laat gaan met de kookplaat, biefstukje op de teppan-yaki, frituurtje erbij voor de friet, vaatwasser maar vast aan om de ergste klerezooi weg te werken, broodjes in de oven, dan is het een slecht idee om nog even een magnetron aan te zetten, of een wasmachine te starten.
Met een goed uitgedachte 3x25 aansluiting heb je dit gedoe veel minder.
(mij is het al 2 keer gelukt om een hoofdzekering op te blazen... OK, kost slechts 7 tientjes, maar je eten is naar de kl#te)
Dit was dus ook onze ingeving. Dit risico wil je niet lopen met zoveel apparaten die ik alleen al in de keuken heb, laat staan de andere apparatuur in het huis (computers, wasmachine, droger etc).
En die 2x230 was in onze ogen ook geen optie, tenminste volgens de electricien.
KlaasG schreef : Ze hebben toch niet aangegeven dat jij een 3 fase moest gaan aansluiten
. Ik vrees dat je het toch gaat verliezen, zijn ze helaas handig genoeg voor en je hebt het nu eenmaal en waarschijnlijk al betaald.
7400W is wel een beetje rare waarde. 2z230x16=7360 dus net te weinig. Welk type kookplaat is het? Tegenwoordig is bijna alles ook online te vinden dus deze ook vast wel. Misschien dat er in de handleiding iets staat waar we je verder me kunnen helpen.
Nee, geen 3 fase maar wel 7400 Watt aansluiting. Hoe wil je die anders tevoorschijn halen?
In de handleiding staat niets over de perilex aansluiting hoe deze aan te sluiten....welke draad waar etc. Enkel 7400 watt aansluiting.
Dit is het type
www.aeg-electrolux.nl/node146.asp?ProdID=20686
- Anne-Marie
- Platinum-lid
- Ontvangen bedankjes 4
Keukenboer zal wel zeggen dat de elktraboer het had moeten weten en zo ga je van het kastje naar de muur. Ik weet dat in de kleine letters van onze keuken dit soort dingen wel uitgesloten was. Leuke mensen die keukenboeren.