FANtv-nl-logo-mobile

Holle muur vs. keukenblad

• Rene046
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
24 okt 2009 09:18 #1 door Rene046
Holle muur vs. keukenblad werd gestart door Rene046
Goedemorgen allen,

Op het moment ben ik het werkblad van onze keuken aan het plaatsen. Dit blad is 3500mm lang en ligt tussen 2 zijwandjes. Dit sluit precies aan; ook de 2 uiteinden van het blad sluiten goed aan op de achterwand.

Nu is het probleem dat de muur in het midden een stukje naar achter loopt (diepte) dus een kleine holling maakt. Hierdoor sluit het werkblad aan beide uiteinden vanaf 1 meter tot aan het midden niet aan. In het midden is de kier het grootst; 15mm.

Zelf zat ik te denken aan een strip (hoekplint of iets dergelijks, misschien van rvs) om de ruimte te overbruggen en het geheel netjes af te werken. De ruimte opvullen met kit oid lijkt mij niet erg succesvol...

Heeft iemand hier een visie/reactie op? En mocht ik het met een plintje/opstaand stukje kunnen verhelpen waar kan ik dat dan vinden/kopen?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24 okt 2009 09:36 #2 door Jungle
Beantwoord door Jungle in topic Holle muur vs. keukenblad
ALs je een blokje neemt, ter dikte van de kier, en je schuift dit langs de muur, onderwijl met een potlood op je blad tekenend, heb je de ronding van je muur op je blad staan. Zaag erlangs, netjes over het lijntje, en je blad past perfect.

I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.

• Rene046
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
06 nov 2009 16:07 #3 door Rene046
Beantwoord door Rene046 in topic Holle muur vs. keukenblad
Bedankt voor de tip!

Tast zagen in het blad de waterdichte integriteit niet aan? Het blad is van laminaat en het bovenste (waterdichte) laagje wordt wel aangetast door zagen...

Daarnaast is het blad aan de achterkant (aan alle zijden btw) bijna 8cm dik wat zagen iets lastiger maakt; is het bij deze dikte nog aan te bevelen om een decoupeerzaag te gebruiken of is er ander materieel benodigd?

Iets van een sierstrip is dus geen oplossing?

Dank!

Lees meer
06 nov 2009 16:32 #4 door Jungle
Beantwoord door Jungle in topic Holle muur vs. keukenblad
Paszagen is veel mooier. Als je een fijne tandzaag neemt, en rustig zaagt, kan je het gewoon met de decoupeerzaag doen. Als je blad op zijn/haar plek ligt kier afkitten, en alles is waterdicht.

I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.

Lees meer
06 nov 2009 17:07 #5 door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic Holle muur vs. keukenblad
8cm met de decoupeerzaag? Ik heb wel eens balkjes van 7 gezaagd met de decoupeerzaag en over het algmeen was dat niet bijster recht plus dat de zaagbladen volgens mij 8cm niet halen. Kan je de muur niet beter uitvlakken?

• Rene046
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
07 nov 2009 07:17 #6 door Rene046
Beantwoord door Rene046 in topic Holle muur vs. keukenblad
Ben wel in het bezit van dat soort zaagjes maar 8cm halen die inderdaad niet. (tot 7,4 geloof ik).

Muur uitvlakken is helaas geen optie; zit op de muur nog origineel mozaïek...

Lees meer
07 nov 2009 07:56 #7 door M.Wetters
Beantwoord door M.Wetters in topic Holle muur vs. keukenblad
Een beetje goed sturen met een cirkelzaag zou ik proberen.

An error has occurred. Hit any user to continue.

Lees meer
07 nov 2009 08:17 #8 door playa
Beantwoord door playa in topic Holle muur vs. keukenblad
Met andermans blad proberen kan nooit kwaad [img]smileys/smiley36.gif[/img]
Ik denk dat niet iedere cirkelzaag 8 cm diepte haalt.
En daarbij komt dat zo'n zaag naar boven zaagt, dus de spanen komen aan de bovenkant van het blad. Je kunt wel vanaf de onderkant zagen, maar dan moet je de lijn goed in de gaten houden. Span dan een rei op je blad waar je langs kunt geleiden, want zo op het zicht zagen gaat niet goed.
Je moet dan zelf maar bedenken hoe je een lange lat krom kunt buigen en op een paar plaatsen kunt vastzetten.
Je kunt dit ook aan twee kanten van het blad doen, vanaf iedere kant tot de helft van de dikte zagen. Maar neem dan wel een beetje scherpe zaag zodat je aan de bovenkant niet van die grote spanen krijgt.
Je kunt ook een sponning uit de onderkant frezen zodat je dun genoeg wordt om de rest met de wipzaag te doen.
En gewoon schaven kan natuurlijk ook. kees612009-11-07 11:20:10

Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.

Lees meer
07 nov 2009 08:30 #9 door M.Wetters
Beantwoord door M.Wetters in topic Holle muur vs. keukenblad

kees61 schreef : En gewoon schaven kan natuurlijk ook.

Da's ook waar, maar dan heb je het vast over een elektrische schaafmachine, want 8cm dikte over 3,5m lengte tot wel 15mm afschaven met de hand zou mij wel teveel zijn.

An error has occurred. Hit any user to continue.

Lees meer
07 nov 2009 08:37 #10 door playa
Beantwoord door playa in topic Holle muur vs. keukenblad
Ja dat vind ik ook :-) maar als je niks anders hebt..
Nou ok dan nog een betere oplossing. Als het blad toch zo dik is dan kan je het op zijn kant zetten en er een sponning uit frezen (groef) aan de achterkant, van 15 mm diep en 6 cm breed. Aan de kanten laat je een cm staan. Dan hoef je alleen die cm weg te schaven aan twee kanten.
Met schaven kan je keurig tot aan het lijntje werken zonder dat er stukken uit springen.

Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.

Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden