FANtv-nl-logo-mobile

Houten Werkblad

• Lenn
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
22 nov 2006 20:11 #1 door Lenn
Houten Werkblad werd gestart door Lenn
In onze nieuwe keuken willen we op het kookeiland een massief houten werkblad plaatsen. Afmetingen: 3m bij 1m en aan beide kopse kanten zijwangen tot aan de grond. Het blad zien we graag in een dikte van circa 6 cm. Aan de ene lange zijde willen we werken en de andere lang zijde wordt gebruikt als bar. De hoeken willen we uitvoeren in vingerlassen.
In het werkblad moeten uitsparingingen gemaakt worden voor het spoel-en kookgedeelte. En een inbouwvaatwasser er onder geplaatst.
Zelf zaten we te denken aan geolied Eiken. Ons werd echter gelakt Iroko aangeraden.

Weet niet wat beter is?
Of zou een andere houtsoort geschikter zijn.

Help!!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23 nov 2006 07:05 #2 door Denise
Beantwoord door Denise in topic Houten Werkblad
Ik weet zelf niet hoe Iroko zich precies gedraagt, maar een paar dingen die ik denk (als eigenaar/gebruiker van een 3 cm dik eikenhout blad van ikea, geolied, zelfgemaakte 'vingerlas' voor de kopse kant):

• 6cm dik en 3 bij 1 meter: dat is nogal wat! Laat je goed informeren en wellicht ook garanderen dat deze hoeveelheid houtwerk niet te veel gaat werken. Mijn eigen blad heeft (op een slechts 60cm diep blad) de neiging om te gaan kromtrekken, vooral bij de vingerlas. En ook de stroken waaruit het geheel is gemaakt werken allemaal anders, met een licht hobbelig oppervlak als gevolg. Niks mis mee, maar op jouw afmetingen hou ik m'n hart vast
  • olien versus lakken: lak is mooi en dicht, maar ook relatief moeilijk bij te werken beschadigingen. En beschadigen doet een blad altijd. Aardewerken borden heen en weer schuiven, etc. Met olie heb je af en toe onderhoud (eens in de paar maanden in mijn geval) maar met alleen extra olie en soms een beetje schuren is alles weer in orde. Doe dat maar eens met een een gelakt blad!
  • eiken versus ander hout: eiken is inderdaad 'zuur'. En blijft dat ook. Maar aangezien ik op geen enkel blad rechstreeks mijn spullen zou snijden/bereiden, maakt mij dat niks uit

Succes. En laat je meer voorlichten door de leveranciers, want voor het geld dat een dergelijk blad gaat kosten, mogen ze best wat moeite doen!

Edoswiv982006-11-23 10:08:11

Lees meer
04 mrt 2007 07:59 #3 door ijzerwaar.be
Beantwoord door ijzerwaar.be in topic Houten Werkblad
iroko is een geschikte hout soort voor het magen van een blad.ik heb het zelf verlijmt op een 18 mm berken plex.zo dat de plaat dunner kan.als je dan de voorkand 45 graden verstek zaagt dan kan je de voorgand iedere hoogte geven die je maar wil

Lees meer
25 dec 2007 14:00 #4 door Esther
Beantwoord door Esther in topic Houten Werkblad
ga voor wenge, super mooi

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
25 dec 2007 14:24 #5 door GJC
Beantwoord door GJC in topic Houten Werkblad
Vanwaar dat blauwe oog Bonte? Slechte ervaringen of zit het hem in de prijs?

Lees meer
25 dec 2007 14:57 #6 door Esther
Beantwoord door Esther in topic Houten Werkblad
idd, de prijs soms. J emoet proberen dat bij iemand te kopen die het zelf verlijmd/bewerkt. Als daar bv 2 of 3 andere firma´s tussen zitten betaal je je blauw naart schijnt.

Ik heb wel fotootjes voor je als je wil.
Morgen eens zoeken

• Cees-Schenkel
  • Bezoeker
  • Bezoeker
25 dec 2007 18:25 #7 door Cees-Schenkel
Beantwoord door Cees-Schenkel in topic Houten Werkblad
wengé is duur, ook iroko ( Kambala = FSC) echter voor een deel van 75 x 125 mm ruig betaal je al ca € 25,- m1 ex btw
100: 12 = 9 delen van 3 mtr
bewerken ca 4 uur

Cees

Tijd voor maken pagina: 0.226 seconden