FANtv-nl-logo-mobile

Buisdikte voor afzuigkap

• berpie
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
05 aug 2007 21:47 #1 door berpie
Buisdikte voor afzuigkap werd gestart door berpie
Ik ga binnenkort mijn keuken plaatsen en daar moet dus ook een afvoer voor de afzuigkap voor gemaakt worden. De enige manier om dit te doen is naar boven naar de schoorsteen. Op de tekening van de keuken staat dat de afzuigkap een aansluiting heeft van 16cm doorsnee.
Nu is mijn vraag: moet ik deze dikte aanhouden of kan het ook iets dunner zoals een pvc buis van 125mm?
Vanaf de afzuigkap naar de schoorsteen is het ongeveer 3,50 meter, en ik kan geen dikkere buis plaatsen. De buis gaat bijna loodrecht omhoog, alleen op een meter voor het einde komt een 45 graden bocht in.

Is dit verstandig om het zo te doen of niet?
Alle tips zijn welkom [img]smileys/smiley1.gif[/img]

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06 aug 2007 03:20 #2 door Jungle
Beantwoord door Jungle in topic Buisdikte voor afzuigkap
Das wel een heel groot gat zeg, 16 cm. Volgens mijn bescheiden mening is zelfs 110 genoeg. En die bocht maakt ook niet uit hoor.

I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 aug 2007 07:28 #3 door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic Buisdikte voor afzuigkap
Het ligt eraan wat voor afzuigkap (capaciteit) je hebt.
De grote professionele kappen hebben vaak een grotere diameter afvoer dan de 'gewone' afzuigkappen.
Soms ontkom je er echter niet aan om de afvoerdiameter is te verkleinen.
Ik ben van 150 naar 125 gezakt omdat dat beter uitkwam met de bestaande kanalen.
Ik heb het idee dat de afzuigkap nu iets meer lawaai maakt, maar ik heb dat niet kunnen staven met een decibelmeter o.i.d.
Ik zou de diameter echter niet teveel 'afknijpen', want dat komt de afvoer niet ten goede.

Lees meer
06 aug 2007 09:40 #4 door wim040
Beantwoord door wim040 in topic Buisdikte voor afzuigkap
Tegenwoordig zijn ze volgens mij 110 mm neem een verloop er tussen en de pijp is van een soort aluminium en kan je alle kanten opbuigen etc..

Wie werkt maakt fouten. Wie niet werkt maakt geen fouten.

Ik ben ook niet geboren met een hamer in mijn hand.

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 aug 2007 10:39 #5 door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic Buisdikte voor afzuigkap

stuccospray schreef : Tegenwoordig zijn ze volgens mij 110 mm

Nee hoor, er bestaan allerlei verschillende diameters afvoer.
Zoals ik al zei hangt dat af van welke afzuigkap je hebt.

• berpie
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
09 aug 2007 19:59 #6 door berpie
Beantwoord door berpie in topic Buisdikte voor afzuigkap
ik zal nog even nakijken wat voor diameter het is, want ik vond 16cm ook al erg groot. Het is een vrij normale afzuigkap (inbouw), het kan dus ook kleiner zijn. Maar op de tekening van de keuken stond 16cm, misschien dat dat de grootste maat is zodat het gat altijd groot genoeg is? Ik roep maar wat..

Ik begrijp dat je van 150 wel naar 125 kan.. oke, iets meer lawaai, maar een andere oplossing heb ik niet. En 110 vind ik iets te dun. Het zal wel kunnen, maar beter zo groot mogelijk.

Alvast bedankt voor de reacties en alle tips zijn nog steeds welkom!

Lees meer
12 aug 2007 09:09 #7 door Hendrik55
Beantwoord door Hendrik55 in topic Buisdikte voor afzuigkap
als de diameter 150mm het gat moet dan 160mm zijn moet zijn dan zou ik dat aanhouden alleen als het niet anders kan dan een diameter van 127mm het gat moet dan 130mm zijn.
probeer geen haakse bochten te gebruiken om de doorstroom van de lucht zo optimaal mogelijk te houden.
gebruik geen pvc buis als afvoer beter is aluminium (flexibel) of blik (spiro) met een gladde binnenkant in verband met brandgevaar en die passen ook op de aansluiting van de afzuigkap.

p.s. je kan problemen krijgen met de garantie als je de juiste diameter niet aan houd.

• berpie
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
13 aug 2007 16:21 #8 door berpie
in wat voor diameters zijn aluminium of blikken buis te verkrijgen dan? Als ik het goed begrijp dus ook in 127mm?

• berpie
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
17 dec 2007 19:40 #9 door berpie
volgende vraag..

afvoer gaat wegens veranderen plannen niet meer via de schoorsteen, maar via een doorvoer door de muur. Maar dan krijg ik vanaf de afzuigkap ongeveer 2,50 mtr buis horizontaal, en daarna moet ik ongeveer 20cm omhoog en vlak daarna weer 20 cm naar beneden voordat ik door de muur kan. Dit heeft er mee te maken dat ik over een dikke ijzeren I-balk moet om buiten te kunnen komen.

Is dit een goede oplossing, of is dit qua stroming niet te doen.

alvast bedankt voor de hulp!

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
18 dec 2007 06:53 #10 door GJC
Beantwoord door GJC in topic Buisdikte voor afzuigkap
Het verdient niet echt een schoonheidsprijs maar het kan wel. Hoe minder bochten hoe beter.
Kun je niet meteen naar de juiste hoogte? Naar beneden en dan naar buiten zal ook al twee bochten opleveren denk ik.

Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden