FANtv-nl-logo-mobile

inductie kookplaat, panafmeting herkenning

• benjii
  • Onderwerp Auteur
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
29 aug 2007 18:47 #1 door benjii
Bij Miele inductie kookplaat staat expliciet vermeld als deze voorzien is van panafmeting herkenning.
hoe is dat bij andere merken? Op bijvoorbeeld de AEG en Bosch site vind ik hier geen info over.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30 aug 2007 07:08 #2 door laura19
Beantwoord door laura19 in topic inductie kookplaat, panafmeting herkenning
even kleine look op google leert mij dat ook AEG en Bosch ook types hebben met panherkenning.
Stap anders eens een keuekenspeciaalzaak of witgoedwinkel binnen en vraag daar eens welke types bvb dit hebben.

Aut viam inveniam aut faciam

• benjii
  • Onderwerp Auteur
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
31 aug 2007 18:55 #3 door benjii
Beantwoord door benjii in topic inductie kookplaat, panafmeting herkenning
kan ik niet googlen?
ik kom niet verder dan miele [img]smileys/smiley5.gif[/img]

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
31 aug 2007 20:52 #4 door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic inductie kookplaat, panafmeting herkenning
Gewoon even op de juiste manier Googelen.
Bijvoorbeeld zo .
Nu heb je keuze uit veel meer merken.

• benjii
  • Onderwerp Auteur
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
06 sept 2007 13:18 #5 door benjii
Beantwoord door benjii in topic inductie kookplaat, panafmeting herkenning
dit gaat enkel om panherkenning, niet om panafmeting herkenning.

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 sept 2007 14:34 #6 door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic inductie kookplaat, panafmeting herkenning
Je hebt gelijk.
Maar uit onderstaand stukje van de site van Miele maak ik op dat panafmeting herkenning inherent is aan inductiekoken.

De voordelen van inductietechniekAnders dan bij het traditionele koken met bijvoorbeeld gas ontstaat bij de inductietechniek de warmte direct in de bodem van de pan. Dat gebeurt via inductiespoelen, die elektromagnetische wisselvelden opwekken. Wordt een pan op de kookplaat gezet, dan ontstaan in de bodem elektromagnetische wervelstromen die hitte produceren. Deze hitte wordt meteen overgenomen door de inhoud van de pan. Wordt de pan van het vuur genomen, dan wordt de energietoevoer ogenblikkelijk stopgezet.

Inductie is 'koken met turbowerking'. Het ingestelde vermogen staat meteen ter beschikking, omdat de bodem van de pan niet eerst aan de buitenkant of via een keramisch vlak moet worden verwarmd. Het gevolg zijn uitzonderlijk korte aankooktijden.

Omdat de keramische plaat zelf niet warm wordt, kan gemorste olie of boter ook niet op de kookzone verbranden. Dat maakt het aansluitende schoonmaken aanzienlijk eenvoudiger. Een positief bijkomend effect: de kookplaat koelt zo snel af dat er binnen een paar minuten geen gevaar meer is voor verbranding door restwarmte.

De exacte toevoer en regeling van de energie maakt het mogelijk 'tot in de finesses te koken'. Van het traditionele koken bekende doorkoken door restwarmte is geen sprake.

Bij inductiekookplaten vervalt het met de hand bijschakelen van de kookplaatvergroting, omdat de inductietechniek de pan en ook het formaat herkent en zich daaraan aanpast. De van de hoogwaardige elektrische kookplaten bekende functie 'pan- en pangrootte­herkenning' is bij een inductiekookplaat dus inbegrepen.

• Cid 
  • Bezoeker
  • Bezoeker
01 dec 2007 21:52 #7 door Cid 
Beantwoord door Cid  in topic inductie kookplaat, panafmeting herkenning

Omdat de keramische plaat zelf niet warm wordt, kan gemorste olie of boter ook niet op de kookzone verbranden. Een positief bijkomend effect: de kookplaat koelt zo snel af dat er binnen een paar minuten geen gevaar meer is voor verbranding door restwarmte.

Dit is onzin en de twee tegenstrijdige regels bevestigen dit. De keramische glasplaat wordt door de pan verwarmd; veel kookplaten geven na gebruik dan ook aan dat ze nog heet zijn. Ik heb de indruk dat melk en/of andere vloeistoffen op het glas in kunnen branden.

Zelf heb ik een type van AEG met idd. automatische pangrootteherkenning; de kookzones worden daarom niet aangegeven door cirkels, ieder formaat pan kan op iedere kookzone en hoeft niet in het midden te staan.

• rlammers
  • Bezoeker
  • Bezoeker
02 dec 2007 19:12 #8 door rlammers
Beantwoord door rlammers in topic inductie kookplaat, panafmeting herkenning
Ik heb zelf een inductieplaat (met cirkels) en ik heb geen last van ingebrande melk oid, ook al geeft de plaat aan dat het oppervlak warm is door de pan.

M.b.t. het inductieprincipe: een inductieplaat werkt dmv een sterk, snel wisselend, magnetisch veld. Als er een ijzeren oppervlak in de buurt komt wordt dit door de snelle wisseling van de magneetpolen opgewarmd.

Het enige dat ik kan bedenken bij de term automatische pangrootteherkenning is dat er meerdere spoelen ingebouwd zijn, waarbij de spoelen ringvormig zijn en automatisch afgeschakeld worden als er geen afgenomen vermogen is. Maar dan zouden er juist wel cirkels op de plaat moeten staan. Ik vermoed dus dat automatische pangrootteherkenning iets is dat inherent is aan inductie-koken en wat alle platen dus automatisch hebben.

Tijd voor maken pagina: 0.608 seconden